در این پست ضمن آشنایی با تصویر از خود و خودپنداره دانش آموزان، می توانید یک موضوع به همراه پروژه روش تحقیق روانشناسی تربیتی را دانلود نمایید.

با وجود اینکه همه کودکان موضوعات مشابهی را در حدود سالهای ابتدایی مطالعه می کنند، اما می دانند که والدین و همسن و سالهایشان از پسرها و دخترها انتظار دارند که موضوعات مختلفی را دوست داشته باشند و در آنها به خوبی تمرین کنند. در هر سال با پیشرفت کودکان از طریق نمره، انتظارات اجتماعی بر اساس معیار تناسب جنسیتی به طور آشکار تعریف می شود و بر آنها تحمیل می گردد. از قدیم، پسرها علوم و ریاضیات را بیشتر دوست داشتند و باید در آنها موفق می شدند؛ زیرا در زندگی بزرگسالی می توانستند از آنها استفاده کنند.

در عوض دخترها، بیشتر علاقه مند به زبان، ادبیات، هنر، موسیقی و انگلیسی بودند؛ زیرا در زندگی بزرگسالیشان به عنوان همسر و زنان عضو انجمن این موضوعات برای آنها مفید واقع می شد. علاوه بر این، آنها می توانستند از این موضوعات در حرفه هایی که برای آنها آزاد بود مانند آموزش، کار اجتماعی و یا کار اداری استفاده کنند. این باورهای فرهنگی در مورد تناسب جنسیت با موضوعات آموزشی از والدین به کودکان انتقال می یافت و بعدأ توسط معلمان و همکلاسیها تقویت می شد. برای مثال بسیاری از والدین بر این باور بودند که خواندن ریاضیات بیش از مفاهیم حساب برای دخترها ضرورت چندانی ندارد. آنها دخترها را به دلیل خواندن ریاضیات در سطح بالاتر مسخره می کردند و سعی می کردند تا به آنها بفهمانند که ارزش موضوعات دیگر برای آنها بیشتر است و در زندگی آینده آنها مفيدتر واقع می شود.

کودکان هم این موارد را که از طرف والدینشان ارزش تلقی می شد پذیرفتند و خودشان هم مثل آن عمل کردند. زمانی که درستی بودند که حق انتخاب موضوعی را داشتند علایق و نگرشهایشان به موضوعات مختلف هماهنگ با عقاید قدیمی مربوط به تناسب جنسیتی آنها شد. ممکن بود یک دختر برای ریاضیات استعداد زیادی داشته باشد؛ اما با توجه به گفته های تورمن (۱۹۹۰): «با توجه به اینکه تصور از خود در درس ریاضیات در سالهای ابتدایی شکل می گیرند برای بهترین معلم هم تغییر دادن آن با در نظر گرفتن این که ریاضیات یک استعداد ذاتی است کار بسیار دشواری است».

زمانی که دانش آموزی موضوعی را با توجه به تناسب جنسیتی دوست دارد و به خوبی هم در آن عمل می کند، تصور از خود او تقویت می شود؛ زیرا می داند که واکنشهای افراد به او مطلوب خواهد بود. در عوض، علاقه نداشتن به موضوعی باعث ایجاد قضاوتهای نامطلوب اجتماعی می شود و چنانچه دانش آموز در حقیقت آدم غیر عادی باشد این امر باعث شگفتی می شود.

نمونه موضوع پیشنهادی :

مقايسه خود پنداره تحصیلی، خود کارآمدی تحصیلی، عزت نفس و اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر تیزهوش مدارس عادی و مدرسه تیزهوشان


دانلود پروپوزال کامل این موضوع