توکشی نشان می دهد که مراحل روش کوهلبرگ منطبق با ویژگی های استدلال کودکان از اخلاقیات و و درک آنها از اصول قراردی اجتماعی می باشد.

اگر چه ممکن است درک اصول اخلاقی در این مدل مورد تاکید قرار داده شده باشد اما درک مساله دوره های تاریخی و فرهنگی و فکر کردن در مورد هنجارهای جهانی و درک اصول قراردادی اجتماعی همگی بر اساس مسائل اجتماعی هستند. توريل و أسميتنا و همکاران نشان دادند که کودکان در سن ۳ سالگی میان قراردادهای اجتماعی و اخلاقیات تمایز قائل می شوند و قراردادهای اجتماعی را وابسته به بافت موقعیتی می دانند که بر اساس اصول اجتماعی است و اینکه اخلاقیات کم تر حالت قرار دادی دارد و قابل اجتناب می باشد و منطبق با اصول اخلاقی جهانی است.

رفتار منطبق با اصول قراردادی اجتماعی چیز خوبی در نظر گرفته می شود به خصوص اگر انجام این کار باعث افزایش هماهنگی اجتماعی شود اما اگر آنها در راستای رسیدن نوجوانان به اهداف استقلال و خودکامگی آنها باشد آنگاه مشکل ساز خواهند شد. این مساله را می توان از نظر اجتماعی مورد بحث قرار داد چون اگرچه رابطه مستقیمی بین شکستن اصول اخلاقی (مثلا زدن کسی بصورت تعمدی) و صدمه زدن به یک فرد وجود دارد اما رابطه بین قوانین اجتماعی (حق قطع کردن دست و صدم زدن به افراد (به عنوان مثال قتل کمتر دارای یک ارتباط کاملا مستقیم می باشد و باید بیشتر مورد بحث قرار بگیرد.

(بحثهای مشابهی در مورد اخلاقیات و گفتن دروغ وجود دارد. افراد مختلف در مورد این مسائل دارای دیدگاه های مختلف می باشند و باید بین استدلال اخلاقی بر اساس اصول قرار دادی اجتماعی و اصول غير قراردادی به انتخاب بپردازند. امل به این نتیجه دست پیدا کرد که این انتخاب در ارتباط با مسائل اخلاقی میباشد که افراد حزب چپ بیشتر به اصول اخلاقی گرایش دارند و افراد حزب راست هم به قراردادهای اجتماعی و با قدرت حاکمه خارجی پایبند هستند خوانندگان می توانند بر اساس دیدگاه سیاس خود به بحث در مورد این مساله بپردازند.

نمونه موضوع پیشنهادی :

رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم


دانلود پروپوزال کامل این موضوع