برای استفاده از یک نمونه موضوع پیشنهادی برای پروژه روش تحقیق روانشناسی بالینی با ما همراه باشید.

الگوی شخصيتی نمونه فرزند دوم یا فرزندان وسط در یک خانواده بزرگ نتیجه رفتاری است که این کودکان از انتظارات والدینشان دریافت می کنند. زمانی که کودک دوم به دنيا می آید، والدین در مورد تواناییشان جهت رو به رو شدن با مشکلات مربوط به مراقبت نوزاد کمتر احساس نگرانی می کنند. با ورود هر نوزاد جدید آنها بیشتر و بیشتر احساس اطمینان می کنند و میزان زمانی که به هر کودک اختصاص می دهند رفته رفته کم می شود. هر چه کودک کمتر مورد حمایت قرار می گیرد و وابستگی کمتری پیدا می کند.

همچنین با آرامش والدین، رابطه بین والدین و کودک گرم تر می شود و همین امر باعث می شود فرزند بعدی در خانواده برون گراتر و شادتر باشد. از طرفی دیگر، فرزند دوم و فرزندان وسط فرزندان اول را به عنوان یک فرد پیشگام تلقی می کنند. زمانی که آنها نمی توانند همگام با آنها باشند و زمانی که فرزند اول آنها را به دلیل اینکه کوچک هستند طرد می کند آنها احساس کمبود و نارضایتی می کنند. چنانچه کودک بزرگتر با آنها با قلدری و غرور رفتار کند، این احساس منفی تشدید می شود. حتی زمانی که چنین اتفاقی می افتد، آنها دوست دارند به او نشان دهند که کودک نیستند. این امر به ویژه در رابطه بین پسر کوچک و برادر بزرگتر صدق می کند.

کوچ (۲۰۰۱) بر این باور است که: «برادرها با یکدیگر طوری رفتار می کنند که نشان می دهند مهارت و دانش بیشتری دارند که با آن می توانند دیگران را آگاه کرده و تحریک کنند. در مورد آنها حسادت هم وجود دارد؛ زیرا مادرشان آنها را خیلی دوست دارد.» مطالعات نشان میدهد که آنها از مصاحبت با خواهر و برادرهای بزرگتر و والدینشان که زمان کمتری را به آنها اختصاص می دهند، احساس رضایت کمتری می کنند. فرزندان دوم و وسط کمتر با خانواده و بیشتر با هم سن و سالهایشان سازگاری می کنند. از طریق ارتباط با هم سن و سالهایشان از نظر شخصیتی ویژگیهایی پیدا می کنند که به سازگاریهای خوب فردی و اجتماعی آنها منجر می شود. در نتیجه آنها معمولا با هم سن و سالهایشان در مقایسه با فرزندان اول و آخر روابط بهتری دارند.

فرزندان دوم و وسط خانواده معمولا نقش کمتری در زندگی ایفا می کنند و از نظر آموزشی و حرفه ای در مقایسه با خواهر و برادرهای بزرگترشان موفقیت کمتری دارند. آنها خلاقیت کمتری دارند. اگر چه این امر در زمانی که جوان هستند باعث نگرانی آنها نمی شود، وقتی به سن بزرگسالی می رسند اغلب در مقایسه با خواهر و برادر بزرگترشان کسانی که "عزیز دردانه های والدین شان هستند و فرصتهای زیادی هم دارند حسادت می کنند اغلب بین آنها و فرزند اول خانواده رابطه ای ناسازگار وجود دارد.

نمونه موضوع پیشنهادی :

بررسی ارتباط شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر متوسطه اول


دانلود پروپوزال کامل این موضوع