برای انتخاب یک موضوع پایان نامه روانشناسی عمومی درباره اختلاف سنی فرزندان با ما در این متن همراه باشید.

هر چه اختلافات سنی بین اعضای خانواده بیشتر باشد، هماهنگی و انسجام بين افراد کمتر و میزان ناسازگاری بیشتر است. چنانچه بزرگترین فرد خانواده بتواند سالهای جوانیش را به یاد آورد و با افراد کوچکتر خانواده همدردی کند، می تواند شکاف بین نسلها را پوشش دهد که عامل اصلی ناسازگاری در خانواده است. افراد جوان نمی توانند چنین کاری را انجام دهند؛ زیرا آنها آنقدر زندگی نمی کنند که بدانند در سن پیری چه می شوند. بنابراین، مسئولیت روابط ناسازگار بین نسلها با اثرات مخرب آنها بر شخصیت در اصل به دست بزرگسالان با جوانانی است که در حال رسیدن به بزرگسالی هستند. ناسازگاری در خانواده محدود به خانواده های گسترده نیست. در هر رابطه ای تفاوت سنی به اندازه ای است که می تواند به شکل های مختلف بر زندگی تأثیر گذارد و باعث ناسازگاری شود.

این امر می تواند عامل تفرقه شود. همان طور که در عدم علاقه به انجام کاری یا عدم توانایی در صحبت کردن به یک زبان مشاهده شده است. مثلا در خانوادهای که تفاوت سنی بین زن و شوهر زیاد باشد در مقایسه با خانواده هایی که تفاوت سنی کمتر است، اغلب میزان سازگاری کمتر است. زوج بزرگتر دوست دارد همیشه احساس برتری کند و زوج جوان تر در مورد انجام فعاليتها و ایفای نقشش به طور موفقیت آمیزی احساس حقارت و کمبود می کند. هنگامی که اختلاف سنی بین کودکان در خانواده زیاد باشد، ناسازگاری با تنبیه والدین به حداقل می رسد. خواهر و برادرهای بزرگتر، کوچکترها را اذیت یا مسخره می کنند و کشمکشهای گفتاری و کلامی بین آنها به وجود می آید. اگر خواهر و برادر بزرگتر به عنوان جانشین پدر یا مادر قرار گیرند و بر کودکان کوچک تر حکمفرمایی کنند و کوچکترها از آنها پیروی نکنند، آثار مخرب این عوامل تشدید خواهد شد.

والدین مسن تر در مقایسه با والدین جوان تر سختگیرترند. در نتیجه فرزندان آنها اغلب به دلیل محدودیتهای والدین در کودکی از نظر شخصیتی مشکلاتی دارند. در عوض آسان گیری والدین جوان تر باعث تشویق کودکان جهت انجام کاری که می خواهند می شود، حتی اگر آن عمل، عملی غیر اجتماعی یا ضد اجتماعی باشد. یکی دیگر از جنبه های مربوط به تنوع سن در خانواده که بر شخصیت تأثیر می گذارد قضاوت دیگران در مورد رفتار و شکل ظاهری فضای خانواده است. برای مثال همان طور که نوجوانان دوست دارند از کسی که مسن تر به نظر می رسد انتقاد کنند، احتمالا از والدینشان خجالت می کشند که مانند پدر بزرگها و مادر بزرگهایشان پیر هستند.

برای سفارش موضوع پایان نامه روانشناسی عمومی درباره اختلاف سنی فرزندان می توانید از خدمات در زمینه طراحی موضوع استفاده نمایید.