روش های انتخاب موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان

 روش های مختلفی برای انتخاب موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان وجود دارد که می توانید برخی از ایده های جدید را در این مقاله مطالعه کنید.

در ادامه چند ایده خوب برای انتخاب موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی ارائه شده است.
انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 31) : رابطه دلبستگی ایمن و استقلال کودکان با حوادث تروماتیک
اخیرا به تأثیر وقایع تروماتیک بر کودکان خردسال بیشتر توجه می شود. هرچند والدین از کودکانشان در سال های اولیه کودکی بیشتر مراقبت می کنند ولی کودکان هم چنان که رشد می کنند در معرض انواع آسیب ها قرار دارند. برای مثال بر اساس برخی گزارش ها، سوء رفتار نسبت به کودک، یکی از علل اصلی مرگ در سال اول زندگی است. هم چنین شواهد نشان می دهند که آسیب شیرخوارگی و اوایل کودکی، ممکن است سیر طبیعی تکامل را دچار اختلال نماید. تجربه آسیب در اولین سال های زندگی، این انتظار کودک خردسال (که می باید از سوی والدینش مراقبت شود) را تأمین نمی کند. خردسالان برای دستیابی به ادراکی از خویشتن خویش، به والدینشان متکی هستند و شکل گیری این ادراک تحت تأثیر ریتم های بدنی منظم، تنظيم عواطف، شکل گیری روابط بین فردی و اجتماعی شدن و یادگیری از طریق کنجکاوی در محیط است. هر کدام از این فرایندها ممکن است در اثر تجربه واقعهی آسیب زا دچار اختلال شوند. کودک نمی تواند یک بازنمایی ذهنی از والد (به عنوان حمایت گر قابل اعتماد داشته باشد و تعامل بین این بی اعتمادی و پاسخ های کودک به آسیب، ممکن است تأثیرات منفی شدید بر سیر تکامل داشته باشد. کودکان به واقعه آسیب زا معمولا متناسب با تکالیف رشدی شان پاسخ می دهند. مثلا در سال اول شیرخوارگی مهم ترین تکالیف رشدی، تعادل نوروفیزیولوژیک و شکل گیری دلبستگی ایمن است.
انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 32) : تعارض خانوادگی، آسیب پس از سانحه و مکانیسم های دفاعی و اختلالات روانی کودکان
وقتی کودک دچار آسیب می شود، بیشتر والدین رنج زیادی را تحمل می کنند. وقتی آسیب نتیجه یک تصادف باشد، احساس گناه و متهم دانستن خود ممکن است باعث کمتر پرداختن به نیازهای کودک شود. فرآیندهای دفاعی ممکن است باعث بروز انکار، محدود شدن عواطف، همانند سازی بیش از حد با کودک از سوی والد شوند. زمانی که آسیب از سوی والد ایجاد شود مثل آزار فیزیکی، تأثير واقعه پیچیده تر می شود و اختلالات روانی، تعارضات خانوادگی، و نقایص فرزندپروری نیز تأثیرگذار خواهند بود. رابطه والد و کودک تحت تأثیر عوامل محیطی (مثل درگیری سیستم های قضایی، و سپردن کودک به مراکز نگهداری) نیز قرار می گیرد.
این متغیرها با استفاده از توضیحاتی که دادیم می تواند برای طرح یک عنوان مقایسه ای مناسب باشد. در واقع می توانید وضعیت سلامت روان و دیگر آیتم های مرتبط با روانشناسی کودکان را در کودکان آسیب دیده از سوانح توسط والدین و غیر والدین مقایسه کنید. و یا این متغیرها را با توجه به سبک فرزند پروری والدین مقایسه نمایید.
انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 33) : رابطه تنظیم هیجان کودکان با سبک والدگری
فراهم بودن عواطف از سوی والد، قابلیت والد را برای سهیم نمودن کودک در طیفی از عواطف خود نشان می دهد. این که والد تا چه اندازه قادر است عواطف خود را به کودک عرضه نماید و کودک را از آن بهره مند سازد میزان توانایی کودک در شناخت هیجاناتش و تنظیم آنها را در آینده تعیین می کند. کرختی هیجانی یا عواطف محدود، نبود ارتباط چشمی، افسردگی و تحریک پذیری در رابطه والد و کودک پاسخ های هیجانی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود توانایی کودک برای تنظیم عواطفش کاهش یابد.
انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 34) : رابطه امنیت هیجانی کودکان با پرورش و پاسخ های همدلانه از سوی والد
امنیت، اعتماد، و اعتماد به نفس از سوی کودک شکل گیری احساس امنیت و اعتماد به خود و دیگران از تکالیف تکاملی است که کودک باید به آن دست یابد. اعتماد به این معنی است که کودک مطمئن شود دیگران به همان شکلی رفتار می کنند، که او انتظار دارد. اعتماد به نفس ارزیابی های پیچیده ای را دربرمی گیرد که کودک از جنبه های مثبت و منفی خود انجام می دهد. پاسخ دهی همدلانه از سوی والد حساسیت والد در پاسخ به تجربیات هیجانی کودک را شامل می شود که بر پایه درک والد از هیجانات کودک است. پرورش به معنی فراهم نمودن حمایت های لازم و پیش بینی امکانات مورد نیاز برای تقویت تکامل کودک است. توانایی پرورش کودک، فراهم نمودن پاسخ های همدلانه از سوی والد زمینه ساز شکل گیری احساس امنیت، اعتماد و اعتماد به نفس در کودک است. آزار دادن کودک، سرزنش، تحقیر، و طرد کودک باعث شکل گیری عدم امنیت و کاهش اعتماد به نفس کودک می شود .
انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 35) : حمایت از سوی والد؛ هوشیاری، خود حمایت گری و امنیت از سوی کودک.
حمایت به معنی قابلیت والد در محافظت کودک از خطرات احتمالی است. هوشیاری به معنی آگاهی فرد از محیط و به خصوص خطرات احتمالی است. ایمنی به معنی نبود خطر، و خود حمایت گری به معنی توانایی فرد برای مراقبت خود از خطرات است. در رابطه والد و کودک حمایت و هوشیاری، لازم و ملزوم یکدیگرند. والد باید حمایت لازم را فراهم کند و کودک باید برای دوری از خطرات هوشیاری کافی داشته باشد. در شرایطی که والدین توانایی مراقبت از کودک را ندارند و کودک بارها در معرض آسیب قرار می گیرد.