برای نوشتن پروپوزال ارشد روانشناسی کودکان درباره مقبولیت اجتماعی با انتخاب جدیدترین موضوعات با ما در این مجموعه همراه باشید.

درباره مقبولیت اجتماعی و نقش آن در سازگاری کودکان چه می دانید؟

تلاش برای افزایش مقبولیت اجتماعی کودک و نوجوان به میزان متفاوت موفقیتی بستگی دارد که از طریق راهبردهای مختلف بدست آمده است. راهبرد اول، دادن فرصت به یک فرد نامحبوب است به این امید که او با افزایش روابط اعضا در گروه سازگارتر شود و سپس پذیرفته گردد. راهبرد دیگر سعی در استفاده از روشی دقیق برای تغییر نگرشهای اعضای گروه به فرد نامحبوب است. بحثهای کلاسی در این مورد این است که غیرمنصفانه است فردی را نپذیرفت فقط به دلیل اینکه او به نژاد یا گروه مذهبی متفاوتی گرایش دارد یا احساس قلدری دارد. هنگامی که فردی از نظر اجتماعی برای گروه دیگر غیر قابل قبول است و قادر به رشد مهارتها، علایق یا ارزشهایی نیست، واضح است که باید کمک یا تشویق شود تا در گروه تناسب کافی با دیگران را پیدا کند. آسان نبودن این موضوع توسط الکین (۲۰۰۱) این گونه شرح داده شده است که برای مثال وفق دادن نیازهای اجتماعی کودک با گروهی که او در آن وصله ناجوری است مانند تلاش برای وفق دادن پاسخهای اجتماعی یک گروه خاص به کودکی است که فاقد هرگونه مهارتی برای نزدیک شدن به آن گروه می باشد.

بهترین و مطمئن ترین راه برای افزایش مقبولیت اجتماعی فردی که رد یا نادیده گرفته شده تغییر خود فرد است. او می تواند نشانه هایی را تقویت کند که به مقبولیتش منجر می شود و نشانه هایی را تضعیف کند که به طرد یا نادیده گرفتن او می انجامد و خود پنداشتش، نگرشش به گروه، رابطه اش با اعضای گروه و نگرش کلی اش به فعالیتهای اجتماعی را تغییر دهد. نگرشهای فرد نشانه پنداشتها و برخوردهایی است که اعضای گروه از او دارند بنابراین، تغییراتی در پنداشتها حتی در صورتی که فرد الگوهای رفتاریش را عوض کند، همیشه ممکن یا آسان نیست. هنگامی که وجود فردی برای، نوع خاصی بودن، به خوبی گسترش می یابد پنداشت هایی که اعضای گروه به او پیدا می کنند بسیار قاطع و سرسخت می شود. برای مثال، اگر فردی با اختیار خود از گروه جدا شود، وجهه عجیب و غریب و متفاوتی پیدا می کند و با فردی حاشیه ای هم ردیف می شود. اگر این فرد بی اختیار جدا شود به عنوان فردی انگل و وبال گردن جامعه شناخته می شود و نهایتا این برچسبها مقبولیت اجتماعی آینده چنین فردی را اگر غیر ممکن نسازد دشوار خواهد ساخت.