تعارض بین زوج ها از جمله مباحث جذاب در انتخاب موضوع و پروپوزال نویسی مشاوره خانواده و روانشناسی خانواده به شمار می آید.

اگر هنوز تردید دارید که برای انجام پروپوزال روانشناسی یا مشاوره خانواده به سراغ تعارض زوجین (این مطلب را درباره تعارض زوجین ببینید) بروید با ما همراه باشید.

در عرصه زوج درمانی به زوج هایی که در مورد مسائل مختلف نمی توانند به توافق نظر برسند، زوج های متعارض (این مطلب را درباره زوج های متعارض ببینید) گفته می شود.

گاهی اختلاف های آنها شعله ور می شود و گاهی در حالتی ملایمتر در قالب تفاوت های پایان ناپذیرشان جلوه گر می گردد.

در هر صورت زیربنای مشکلات آنها را یک تعارض دردناک تشکیل می دهد که هرگز قادر به حل و مقاله آن نبوده اند؛ تعارضی که همانند آتش زیر خاکستر آماده متلاطم ساختن تعامل های آنهاست.

هرچند ظاهر مشکلات زوجها با یکدیگر متفاوت است، اما معمولا آنها دارای مشکلی مشابه هستند.

زوج ها از احساس امنیت هیجانی در روابطشان بی بهره اند. این احساس عدم امنیت هیجانی به دو شکل موجب بروز مشکل در زندگی زوج ها می شود:

الف) واکنشی بودن افراطی همسران در مقابل یکدیگر که منجر به تعارض های حل نشده و تکراری می شود و

ب) عدم پیوند مستمر همسران یا یکی از آنها که به یک رابطهی سطحی و همراه با نارضایتی ختم می گردد.

اکثر زوج های دارای مشکل، (این مطلب را درباره تعارض زوجین ببینید) در یکی از این دو مقوله یا ترکیبی از هر دو گرفتار می شوند.

هیچ کدام از این زوج ها قادر به درک ماهیت مشکل خود نیستند و با هراس از فعال شدن تعارض های زیربنایی، زندگی می کنند.

روابط آنها تحت تأثیر این احساس است که مجبورند با یکدیگر محتاطانه برخورد کنند و گرنه دچار تعارض های شدید خواهند شد.

زوج ها از این بابت که دیگری با انجام عملی، به آنها یا رابطه شان صدمه ای وارد آورد، احساس امنیت نکرده و در نتیجه به گونه ای عمل و رفتار می کنند که گویی در یک قلمروی خصومت آمیز به سر می برند.

آنها در برابر یکدیگر سپر دفاعی شان را به کار گرفته و هر کدام منتظر ادراک تهدید از طرف مقابل هستند. برخی از زوج ها با عقب نشینی و کناره جویی با این احساس عدم امنیت مقابله می کنند و تنها بخشی از وجود خود را برملا می سازند و برخی دیگر به برخوردهای دفاعی روی می آورند.

برخی دیگر نیز از لحاظ هیجانی کرخت شده و زندگی خود را از شور و شوق خالی می سازند.

مشکل زیربنایی عدم احساس امنیت هیجانی تا حد زیادی به دو حیطه کارکردی مربوط می شود، دو حیطه که در آن ادراک از خطر روی می دهد. هر یک از زوج ها نسبت به این دو موضوع دغدغه خاطر دارد:

الف) خود؛ که در حیطه عزت نفس قرار می گیرد

و ب) رابطه؛ که در حیطه دلبستگی قرار می گیرد.

برای انجام پروپوزال با کیفیت و با منابع بروز و جدید برای پایان نامه مشاوره خانواده با موضوع تعارض زوجین (این مطلب را درباره تعارض زوجین ببینید) می توانید روی کمک ما حساب باز کنید.