موضوع و عنوان پروپوزال:

نقش واسطه ای خود نظم دهی ورزشی در رابطه بین صفات شخصیت و مدیریت خشم در ورزشکاران
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل پروپوزال


سال نگارش:
جدید
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
25 صفحه
شماره:
520


توضیحات و بخش هایی از این پروپوزال:

امروزه در دنیای ورزش، توانایی های جسمانی و تاکتیکی و مهارت تخصصی تنها ضامن موفقیت نیستند. بسیاری از ورزشکاران بهترین عملکرد خود را در تمرینات نشان می دهند، اما هنگام مسابقه و رقابت و با رویایی با رقیبان، رسانه ها و تماشاگران و موقعیت های فشارزای دیگر دچار واکنش هیجانی می شوند. هیجانات مختلف اند (از جمله خشم، ترس، امید، ناامیدی، نگرانی، احساس حقارت، غرور، غم، شادی و غیر) و برای بیان تمام حالات احساسی و روانی مثبت و منفی و علائم جسمانی همراه آن به کار می روند (برناستین و همکان، 1997).

ورزش افراد و گروه ها را در رقابت مستقیم و رو در رو قرار می دهد. رقابت مستقیم اغلب به تعارض می انجامد و همانند بسیاری از موقعیت های تعارضی بین افراد و گروههای رقیب، خشم وارد عمل می شود (لیس ، 1982). خشم یکی از هیجان های پیچیده انسان و واکنشی متداول نسبت به ناکامی و بد رفتاری است. خشم پاسخ هیجانی شدید به محرومیت و تحریک شدگی است که با افزایش برانگیختگی خودکار و تغییر فعالیت سیستم عصبی مرکزی مشخص می شود(کندال ، 2000).

زمانی که اعتماد به نفس و تمامیت فردی مورد تهاجم قرار می گیرد پاسخ طبیعی خشم اتفاق می افتد این احساس عاطفی ناراحت کننده از آزردگی خفیف تا خشم شدید در نوسان می باشد(توماس ، 1998). اﺳﭙﻴﻠﺒﺮﮔﺮ ‬ (1991) ﺧﺸﻢ‌ را‌ ﺣﺎﻟﺘﻲ رواﻧﻲـزﻳﺴﺘﻲ ﻣﻲداﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻨﺶ‌ ﻣﺎﻫﻴﭽﻪای‌ و ﺑﺮاﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ دﺳﺘﮕﺎه‬‬ ﻋﺼﺒﻲ ﺧﻮدﻛﺎر ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ. وی در ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺧﺸﻢ، آن را‌ ﺑﻪ‌ دو ﻧﻮع ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮده اﺳﺖ: ﺣﺎﻟﺖ‬‬‌ ﺧﺸﻢ و ﺻﻔﺖ ﺧﺸﻢ . «ﺣﺎﻟﺖ‌ ﺧﺸﻢ‌» ﺑﻪ واﻛﻨﺶﻫﺎی ﺧﺸﻤﮕﻴﻨﺎﻧﻪای ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد‌ ﻛﻪ‌ در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ‬‬ ﻳﻚ ﻣﺤﺮک ﺑﺮاﻧﮕﻴﺰاﻧﻨﺪه ﺑﻪوﺟﻮد ﻣﻲآﻳﺪ و ﺷﺪت آن ﺑﺎ ﺗﻮجه ﺑﻪ‌ ﻣﺎﻫﻴﺖ‌ ﻣﺤﺮک و رﮔﻪﻫﺎی‬‬‬ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ اﻓﺮاد از‌ ﺗﺤﺮﻳﻚﭘﺬﻳﺮی‌ ﺿﻌﻴﻒ‌ ﺗﺎ ﺧﺸﻢ ﺷﺪﻳﺪ‌ ﺗﻐﻴﻴﺮ‌ ﻣﻲﻛﻨﺪ.

اﻣﺎ «ﺻﻔﺖ ﺧﺸﻢ‌» ﺑﻪ‌ ﻳﻚ‬‬ رﮔﻪ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ اﺷﺎره دارد ﻛﻪ اﻓﺮاد ﻣﺴﺘﻌﺪ آن ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎ را ﺗﻬﺪﻳﺪآﻣﻴﺰ‌ و ﻣﺤﺮوم‌ ﻛﻨﻨﺪه‬‬ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﮔﺮاﻳﺶ ﻣﺪاوﻣﻲ ﺑﻪ‌ واﻛﻨﺶ‌ ﺧﺸﻤﮕﻴﻨﺎﻧﻪ دارﻧﺪ‌. اﻓﺮاد‌ درون رﻳﺰﻧﺪة‌ ﺧﺸﻢ، ﺧﺸﻢ‬‬ﺧﻮد را‌ ﺳﺮﻛﻮب ﻛﺮده و آن را ﺑﻪﺳﻮی ﺧﻮد ﺟﻬﺖدﻫﻲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و اﻓﺮاد ﺑﺮونرﻳﺰﻧﺪة ﺧﺸﻢ، ﺧﺸﻢ‬‬ ﺧﻮد را ﻣﺘﻮﺟﻪ‌ اﺷﻴﺎء‌ و اﻓﺮاد دﻳﮕﺮ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﻓﺮد ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﻫﻨﮕﺎم‌ ﻛﻨﺘﺮل‌ دروﻧﻲ‌ ﺧﺸﻢ‌ ﺳﻌﻲ‌ ﻣﻲﻛﻨﺪ‌ از‌ ﻃﺮﻳﻖ آرام ﺷﺪن و ﺳﻜﻮت از ﺑﺮوز ﺑﻴﺮوﻧﻲ آن ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻛﻨﺪ، ﺑﻪﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻓﺮد در اﻳﻦ‬‬ﺣﺎﻟﺖ‌، ﺧﺸﻢ‌ ﺧﻮد‌ را ﺳﺮﻛﻮب ﻣﻲﻛﻨﺪ. در ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﻓﺮد‌ ﺗﻼش‌ ﻣﻲﻛﻨﺪ‌ ﺗﺎ‌ اﺣﺴﺎﺳﺎت‬‬‌ﺧﺸﻤﮕﻴﻨﺎﻧﻪ‌ ﺧﻮد را ﻃﻮری ﺟﻬﺖدﻫﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ آﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ اﺷﻴﺎء و اﻓﺮاد وارد ﻧﺸﻮد. ﺧﺸﻢ و ﺧﺸﻮﻧﺖ،‬‬ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎﻟﻘﻮه ﻣﻬﻢ در رواﺑﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ اﺳﺖ(انرایت ، 2004). ناتوانی در مدیریت خشم، افزون بر ناراحتی شخصی، اختلال در سلامتی عمومی و روابط میان فردی، ناسازگاری و پیامدهای زیان بار، رفتار پرخاشگرانه را در پی دارد (نویدی، 1387).

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.