این مقاله ضریب همبستگی تفکیکی در تحلیل آماری پایان نامه با spss را همراه با مثالی پژوهش آموزش می دهد که برای فهم کال آن تا پایان با ما همراه باشید.

مثال پژوهشی: بررسی رابطه ی میان استرس های زندگی و افسردگی با توجه به نفس کنترلی حمایت های اجتماعی ادراک شده.

پرسش پژوهش : رابطه ی میان استرس های زندگی و افسردگی پس از کنترل حمایت های اجتماعی ادراک شده از روی متغیر پیش بین (استرس های زندگی) و متغیر ملاک (افسردگی) چگونه است؟

فرضیه ی پژوهشگر: بین استرس های زندگی و افسردگی رابطه ی مثبت وجود دارد.

 

استرس های زندگی و افسردگی دو متغیر پیوسته و در حد مقیاس فاصله ای هستند.

بنابراین، برای پاسخگویی به فرضیه ی اول پژوهش ، کاربرد همبستگی پیرسون مناسب است .

اما برای روشن کردن پرسش پژوهش باید از همبستگی تفکیکی استفاده کرد.

هدف از مطرح کردن این مثال پژوهشی، آشنایی و کاربرد ضریب همبستگی تفکیکی است .

به عبارت دیگر، به دو صورت می توان به پرسش پژوهش مبنی بر رابطه ی میان متغیر استرس های زندگی و افسردگی پس از کنترل متغیر حمایت های ادراک شده اجتماعی پاسخ داد.

1- اگر افرادی را پیدا کنیم که همگی دارای یک نمره مشابه در متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده باشند و سپس نمره ی استرس های زندگی و افسردگی آنها را به دست آوریم، به سهولت می توان به وسیله ی ضریب همبستگی پیرسون ارتباط میان متغیر پیش بین و ملاک را محاسبه کرد. اما از آنجا که پیدا کردن یک نمونه ی بزرگ و دارای نمره ی مشابه که معرف جامعه نیز باشند کار دشوار و غیر اقتصادی است ، بنابر این با این روش نمی توان به سهولت اثر حمایتت اجتماعی را کنترل کرد.

2- با روش همبستگی تفکیکی می توان ارتباط خطی میان میان متغیر کنترل (حمایت اجتماعی) را با متغیر پیش بین و ملاک محاسبه و اثر آن از روی دو متغیر مذکور جدا نمود. هرچند روش کار همبستگی تفکیکی در تحلیل کوواریانس مطرح شد، اما به دلیل اهمیت آن مجدداَ در این جا نیز ذکر می شود. برای کنترل اثر حمایت اجتماعی ادراک شده از روی استرس های زندگی و افسردگی، بدین روش عمل می شود .

رگرسیون استرس های زندگی بر حسب حمایت های جتماعی ادراک شده محاسبه و با به کار گرفتن معادله ی حاصل از رگرسیون برای هر آزمودنی ، یک نمره استرس زندگی (y) به دست می آید. سپس، این نمره پیش بینی شده را از نمره واقعی استرس های زندگی آزمودنی کم می کنیم.

باقیمانده ی حاصل از این عمل تفاضل، در حقیقت نمره ی استرس زندگی پس از کنترل حمایت اجتماعی ادراک شده است .

به بیان دیگر، این نمره ی باقیمانده را می توان نمره واقعی استرس زندگی تلقی کرد که از حمایت اجتماعی ادراک شده آزاد شده است.

همبستگی نمره باقیمانده ها با حمایت اجتماعی ادراک شده ، برابر با صفر خواهد بود.

در مرحله دوم با همین شیوه ، هم پوشی حمایت اجتماعی ادراک شده از روی متغیر ملاک (افسردگی) زدوده می شود و نمره های باقیمانده استرس زندگی و باقیمانده ی افسردگی مورد بررسی قرار می گیرند.

اگر همبستگی میان این باقیمانده ها معنی دار شود، نشان دهنده آن است که حتی پس از کنترل حمایت اجتماعی ادراک شده ، باز هم استرس های زندگی در ایجاد افسردگی موثر هستند.

یا به عبارت دیگر، پس از اعمال کنترل هنوز هم رابطه ی همبستگی برقرار است .

این موضوع اهمیت استرس ها را بر سلامت روان نشان می دهد.

توجه به هدف پژوهشگر، یعنی مطالعه ی نقش کنترلی متغیر حمایت های اجتماعی از بررسی رابطه ی ساده ی میان استرس های زندگی و افسردگی بسیار مهم تر است.

اگر کنترل حمایت اجتماعی منجر به بی معنی شدن رابطه ی میان استرس ها و افسردگی شود ، می توان از این پژوهش این نتیجه ی مهم را گرفت که در صورت ارائه ی موثر حمایت های اجتماعی به انسان ها، لازم نیست نگران اثر استرس های زندگی بر سلامت روانی آنها بود.

اما اگر حتی پس از کنترل حمایت اجتماعی ادراک شده، ارتباط میان استرس ها و افسردگی تغییر نکرد، برای مهار افسردگی چاره ای جز کنترل استرس زندگی و مداخله در آن ها برای کاهش افسردگی وجود ندارد. (البته مشروط به اینکه متغیرهای کنترلی نیرومند دیگری برای این رابطه یافت نشود).

همبستگی میان استرس های زندگی و افسردگی مثبت است و ارتباط میان حمایت های اجتماعی ادراک شده با متغیر پیش بینی و ملاک منفی است؛ به عبارت دیگر، شرط لازم برای اعمال کنترل متغیر اجتماعی ادراک شده این است که متغیر دارای رابطه معنی داری (صرف نظر از مثبت یا منفی بودن همبستگی ها) با متغیر پیش بین و ملاک باشد.

در غیر این صورت، اعمال کنترل و محاسبه ی باقیمانده ها کاری بیهوده است. در شکل 13 آرایش داده ها برای این مثال پژوهشی نمایش داده می شود.

ضریب همبستگی تفکیکی در تحلیل آماری پایان نامه با spss با مثال

 

برای بررسی رابطه ی میان استرس ها و افسردگی با کنترل حمایت اجتماعی ، ابتدا یک همبستگی پیرسون میان سه متغیر استرس ها (Stressors) ، افسردگی (Depression) و حمایت اجتماعی (Social Support) اجرا می شود تا از معنی داری میان متغیرها که شرط لازم تحلیل همبستگی تفکیکی است اطمینان حاصل شود.

همان گونه که در خروجی 9 ملاحظه می شود، رابطه ی میان استرس ها و افسردگی 0690/0r= ، و استرس ها با حمایت اجتماعی 0874/0r= و حمایت اجتماعی با افسردگی 776/0 r= و همگی در سطح قابل قبول آماری هستند.

ضریب همبستگی تفکیکی در تحلیل آماری پایان نامه با spss با مثال

 

برای اجرای همبستگی تفکیکی مراحل زیر را دنبال کنید.

- از سربرگ Analyze گزینه ی Correlate و از انشعاب آن گزینه ی Partial را انتخاب کنید .

- متغیر پیش بین (در اینجا Stressors ) و ملاک (Depresion) را از جعبه سمت چپ به جعبه Variable منتقل کنید و سپس متغیر حمایت اجتماعی (Social Supprt) را به جعبه : Controlling انتقال دهید.

- چون پژوهشگر به صورت پرسشی رابطه ی میان متغیر پیش بین و ملاک را پس از کنترل متغیر حمایت اجتماعی....

ادامه دارد ...


 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.