موضوع پروپوزال پایان نامه روانشناسی عمومی درباره بررسی نقش جو عاطفی خانواده و سبک های فرزند پروری والدین در پیش بینی مقبولیت اجتماعی دانش اموزان ... .

مقبولیت اجتماعی یا محبوبیت از سطوح بسیار بالا تا پایین طبقه بندی می شود. سطوح بسیار بالا مانند هنر پیشه ستاره سینما که تقریبا همه او را دوست دارند و تمایل دارند که با او دوستی کنند و سطح بسیار پایین مانند فرد منزوی از اجتماع که هیچ کسی ادعای دوستی با او را ندارد. افراد کمی جزء این دو حد قرار می گیرند. حقیقتأ غیر معمول است فردی مورد علاقه همه باشد یا توسط همه طرد شود. بعضی افراد در جایی بین این دو حد قرار می گیرند. بعضی مانند افراد حاشیه ای تنها در ردیف پذیرش قرار می گیرند. این افراد در موقعیت متزلزلی به خطر از دست دادن پذیرش تن میدهند. پذیرش ممکن است با انجام یا گفتن چیزی که دیگران را مخالف خود سازد به دست آید؛ بنابراین این گونه افراد جاه طلب علاوه بر مقبولیت در گروه می خواهند در گروه برتر نیز مقبولیتی به دست آورند. مانند افراد حاشیه ای، این گونه افراد در موقعیتی نامطمئن قرار دارند؛ زیرا درست نمی دانند تا چه حد مورد پذیرش قرار گرفته اند و با چه سرعتی ممکن است موقعیت را از دست بدهند موقعیتی که در گروه در حرکت صعودیشان به دست آورده اند.

در طبقات پایین و متوسط افرادی مقبولیت دارند که با اختیار از گروه فاصله گرفته اند؛ زیرا در روابط و فعاليتها، رضایتمندی کمی از افراد تشکیل دهندهء گروه به دست آورده اند، در مقابل افرادی که به اجبار جدا شده اند، احتیاج شدیدی به برقراری ارتباط با اعضای گروه دارند؛ ولی از طرف آنها مورد پذیرش قرار نمی گیرند. این فقدان پذیرش ممکن است شکل طرد شدن را به خود بگیرد؛ زیرا افراد چیزی می گویند یا کاری می کنند که دیگران را مخالف شان می سازد یا ممکن است شکل نادیده گرفتن به خود بگیرد؛ یعنی هنگامی که واقعا افراد مورد بی مهری گروه قرار نگرفته اند آنقدر خجالتی، کناره گیر و غیر قابل توصیفند که چیز کمی برای ارائه کردن دارند. افرادی که به اجبار از گروه جدا شده اند قربانی شرایطی هستند که کنترل کمی بر آن دارند. این موضوع اغلب در مورد زنان صدق می کنند؛ که در نتیجه ، تغییرات در الگوی زندگیشان بعد از ازدواج رخ می دهد زیرا به علت جابه جایی به یک جامعه ء جدید، روابط قبلی با دوستان قبلشان را از دست می دهند یا به دلیل مسئولیتهای خانه در فعالیتهایشان محدود می شوند. هم چنین، افراد مسنی که به دلیل بهداشت ضعیف و کمبود ول ضعیف شده اند، برخلاف میلشان مجبور می شوند از جامعه جدا شوند.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 329) :

بررسی نقش جو عاطفی خانواده و سبک های فرزند پروری والدین در پیش بینی مقبولیت اجتماعی دانش اموزان ...