پیشنهاد جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی کودکان

پیشنهاد جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی کودکان را در این صفحه بررسی کنید که با ایده هایی در زمینه نقش تفاوت های فردی و خلق و خوی دانش آموزان در یادگیری و پیشرفت تحصیلی،  نقش جو عاطفی خانواده و روابط خانوادگی در رشد اجتماعی کودکان ، رابطه ویژگی های خلق و خویی و سرشت و منش کودک با رفتار والدین ، نقش سبک های فرزند پروری والدین با  درخودماندگی کودکان / بررسی عوامل خانوادگی موثر بر بروز اختلالات روانی در کودکان (یک مطالعه کیفی) ، طراحی مدلی در رابطه سبک های فرزند پروری والدین با مشکلات رفتاری کودکان همراه است.

پیشنهاد جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 136) : نقش تفاوت های فردی و خلق و خوی دانش آموزان در یادگیری و پیشرفت تحصیلی
یافته های کلی نشان می دهد که کودکان خلق وخوی یکنواخت و ثابتی در کلاس نشان می دهند و آموزگاران اغلب تمایل دارند در برنامه ریزی آموزش و مدیریت و کنترل، به خلق و خوی کودکان توجه نمایند. پالیس و کادول (۱۹۸۵) دریافتند که آموزگاران در تصمیم گیری های مربوط به تدریس و مدیریت رفتار از قبيل انتخاب پیامدهای رفتاریا تعیین موقعیت گروهی که بهتر با شرایط کودک انطباق داشته باشد، خلق وخوی بچه ها را لحاظ می دارند. این محققان هیچ گونه رابطه ای بین درجه بندی خلق و خوی کودکان و جایگزینی آنان برای آموزش و پرورش ویژه پیدا نکردند. در درجه بندی های کلاسی معلمان، سه ویژگی اصلی برای خلق وخوی کودکان مطرح شده است:۱۔ سوگیری تکلیف، این امر به توانایی کودک در این که چه اندازه هنگام انجام فعالیت ها می تواند سر جای خود بنشیند، برای کامل کردن تکلیف استقامت و پایداری کند و در مقابل آنچه باعث حواس پرتی کودک می شوند مقاومت کند، بستگی دارد. ۲. سازش پذیری؛ به واکنش مطلوب کودک نسبت به محرک های جدید، تغییر مناسب رفتار وقتی زندگی یکنواخت کودک عوض می شود و پاسخ مطلوب به تعاملات اجتماعی بستگی دارد ٣. واکنش پذیری؛ به تمایل کودک برای واکنش زیاد از حد در مقابل شرایط و موقعیت های تنیدگی زا و پریشانی او در موقع ناکامی مربوط می شود (پالیس   و کادول   ۱۹۸۲ و ۱۹۸۵). تحقیقات مربوط به کلاس نشان نمی دهند که خلق و خوی اولیه کودک در اثر عوامل بیولوژیکی است یا عوامل دیگری در پیدایش آن دخالت دارند. این تحقیقات فقط به این یافته تأکید دارند که کودکان سبک رفتاری ثابتی نشان می دهند و آموزگاران بایستی خلق وخوی کودکان را در برنامه ریزی آموزشی مد نظر قرار دهند.

 



پیشنهاد جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 137) :  نقش جو عاطفی خانواده و روابط خانوادگی در رشد اجتماعی کودکان
تمامی جوامع، خانواده هسته ای پدر، مادر و کودکان را به عنوان عامل اصلی رشد اولیه شخصیت کودکان در نظر می گیرند. در جوامع غرب، از زمان های قدیم معمولا والدین مسئول رفتار کودکان تا اواخر دوره نوجوانی در نظر گرفته شده اند. وقتی کودکان بدرفتاری می کنند، اغلب ما سوء مدیریت والدین یا از هم پاشیدگی خانواده را مقصر می دانیم. با توجه به نقش اولیه روابط خانوادگی در رشد اجتماعی کودکان، نکته قابل درک این است که منشأ اختلالات عاطفی- رفتاری را در ساختار، ترکیب و تعاملات واحد خانوادگی جستجو کرده ایم. با وجود این، این عوامل هیچ دستورالعمل آشکاری برای پیش بینی اختلالات عاطفی رفتاری ارائه نمی دهند. همانند سایر عوامل علی، عوامل مرتبط با خانواده نیز با عوامل اجتماعی و بیولوژیکی دیگر در هم تنیده شده اند. تجربه ما از خانواده تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و نیز گستره وسیعی از وقایع محیطی قرار می گیرد (پلامين، ۱۹۹۵). ما باید بکوشیم در مورد «عوامل تعیین کننده خانوادگی»   و نقش آنها در بروز اختلالات عاطفی- رفتاری دچار ساده انگاری و ارائه تبیین های سطحی نشویم در ارتباط با «عوامل تعیین کننده خانوادگی» به نظر می رسد دانشمندان علوم اجتماعی به دستورالعمل جامعی از عوامل خانوادگی - که به طور قابل اطمینانی می توانند به آسیب شناسی روانی کودکان منجر شوند دست یافته اند. شاید این گفته که یافته های دانشمندان علوم اجتماعی می تواند به آسیب شناسی روانی کودکان مربوط شود، مبالغه آمیز باشد.

دانلود مبانی نظری فصل دوم پایان نامه روانشناسی درباره عاطفه و حالت های عاطفی



پیشنهاد جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 138) :  رابطه ویژگی های خلق و خویی و سرشت و منش کودک با رفتار والدین
بازنگری تحقیقات انجام شده درباره محرومیت مادری  » (۱۹۷۹) و دلبستگی (۱۹۹۵) توسط راتر و بازنگری نقش ژنتیک در تجارب کودکان در خانواده (پلمین، ۱۹۹۵)، نمایانگر برخی پیچیدگی های موجود در تأثیرات خانوادگی است. یک نتیجه گمراه کننده از این تحقیقات آن است که جدایی کودک از یک یا هر دو والد همیشه به ناهنجاری های جدی در رشد رفتاری و روان شناختی کودک منجر می شود. ولی این نتیجه معتبر نیست زیرا شرایط متعدد دیگری را نیز باید مد نظر قرار داد. در یک خانواده سالم، نزاع والدین می تواند تاثیر مخرب تری نسبت به جدایی از والدین در پی داشته باشد. حتی درباره نزاع با جدایی از والدین، وجود رابطه خوب با یکی از والدین می تواند کودک را نجات دهد. رابطه ویژگی های خلق وخویی و سروشتی کودک با رفتار والدین می تواند مهم تر از نزاع والدین یا جدایی از آنها باشد. به علاوه، عوامل بیرون از منزل (برای مثال، مدرسه) می توانند از تأثیر منفی عوامل خانوادگی بکاهند یا تقویتشان کنند به دلایلی، برخی کودکان در مقابل فروپاشی یا از هم پاشیدگی خانواده هایشان از پا در نمی آیند (هترینگتون و مارتین، ۱۹۸۶). بعضی کودکان تا حد شگفت انگیزی آسیب ناپذیر هستند. بدین معنا که وقایع یا شرایطی که موجب افزایش خطر برای اغلب کودکان می شوند، نمی توانند به راحتی آرامش این دسته از کودکان را به هم بزنند. هنوز به طور دقیق علت آسیب پذیری بعضی کودکان و آسیب ناپذیری بعضی دیگر را نسبت به تأثیرات عوامل منفی خانوادگی درنیافته ایم. خلق وخوی مثبت و آسان یک کودک و گرمی و محبت مادری می توانند عوامل تقویت کننده انعطاف پذیری کودکان باشند (اسمیت و پریور، ۱۹۹۵)، ولی این عوامل به خودی خود برای محافظت از کودکان در مقابل آسیب روانی در خانواده های پرخشونت کافی نیستند (مک کلوسکی  ، فیگوردو و کاس  ، ۱۹۹۵). همچنین تحقیقات نشان می دهند مهارت های شناختی سطح بالا، حس کنجکاوی، اشتياق، توانایی در تعیین اهداف، و عزت نفس بالا با انعطاف پذیری در ارتباطند (هنسن  وکارتا ۱۹۹۶).

نمونه پروپوزال روانشناسی بالینی درباره ابعاد شخصیت سرشت و منش



پیشنهاد جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 139) : نقش سبک های فرزند پروری والدین با  درخودماندگی کودکان / بررسی عوامل خانوادگی موثر بر بروز اختلالات روانی در کودکان (یک مطالعه کیفی)
تصورات قالبی قدیمی اینکه والدین انتقال دهنده اختلالات تحولی به کودکانشان هستند، به یافته های پژوهشی جدیدتری منجر شده است. به خاطر داشته باشید «درخودماندگی» دیگر به عنوان اختلال ناشی از طرد والدین در نظر گرفته نمی شود. چندین دهه قبل چنین تصور می شد که مادران کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی ایجاد کننده اسکیزوفرنی هستند به ویژه اگر خود اسکیزوفرنی داشته باشند؛ چنین پنداشته می شد که چنین مادرانی فرزندانشان را به نحوی تربیت می کنند که موجب ایجاد اختلال در آنان می شود. تحقیقات انجام شده توسط سامروف، سیفر و زاکس  (۱۹۸۲) ثابت کردند عوامل بسیار زیادی در بروز اسکیزوفرنی با یکدیگر در تعامل هستند و آسیب شناسی والدین به خودی خود نمی تواند عامل تعیین کننده مشکلات کودکان باشد. سامروف و همکاران به مطالعه کودکان شیرخوار و خردسال صدها مادر دارای بیمارهای روانی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که هیچ مدل ساده بیولوژیکی یا محیطی نمی تواند بیانگر انتقال اسکیزوفرنی از این مادران به کودکان باشد. در واقع، یافته های این محققان این باور را که مادران اسکیزوفرنیایی باعث اختلالات روانی در کودکانشان می شوند، رد کرد: «با بررسی و نظارت بر نمونه ای از مادران دچار اسکیزوفرنی مزمن که در پرورش کودکانشان در سال های اولیه زندگی سهیم بودند، چنین دریافتیم که از میان بسیاری از ناتوانی های این گونه مادران، این ناتوانی نیز وجود دارد که بتوانند فرزندانشان را دچار مشکلات روانی کنند» (ص ۵۶). داده های این محققان نشان می دهد کودکان مادران اسکیزوفرنیک درواقع در معرض خطر ابتلا به اختلالات رفتاری قرار دارند. با وجود این، شرایط فقر اقتصادی، پایگاه اجتماعی پایین، ساختار متزلزل خانواده و اختلال روانی شدید و طولانی مدت یکی از والدین بدون در نظر گرفتن تشخيص خاص اسکیزوفرتی عوامل خطر مهمتری در مقایسه با پرورش یافتن توسط والدین مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. این یافته ها با تحقیقات جدید درباره خطر بروز اسکیزوفرنی و اختلالات دیگر مطابقت دارند (گاتسمن، ۱۹۹۱: پلمین، ۱۹۹۵؛ راتر، ۱۹۹۵، ۱۹۹۷).

دانلود یک نمونه پروپوزال روش تحقیق روانشناسی تربیتی (فرزندپروری)



پیشنهاد جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 140) : طراحی مدلی در رابطه سبک های فرزند پروری والدین با مشکلات رفتاری کودکان
شواهد نشان می دهد آن دسته از فرآیندهای خانوادگی که در ارتباط تنگاتنگ با اختلالات خاص رفتاری کودک هستند، بسیار مهم تر از جنبه های کلی تر سبک زندگی خانواده اند. درباره هر یک از اختلالات مطالعه شده  افسردگی کودکان، مشکلات رفتاری، اضطراب، بیماری های جسمانی  شواهد موجود تأیید کننده مدلی هستند که در آن والدين الگو و مشوق یا محرک کودکان هستند و به مشکل رفتاری کودک توجه مشروط نشان می دهند. والدین کودکان پرخاشگر، رفتار پرخاشگرانه را تشویق می کنند و رفتار دوستانه را نادیده می گیرند، والدین کودکان افسرده، خود کم بینی را تشویق می کنند و سرمشق دهنده سبک شناختی افسردہ وار هستند، والدین کودکان مضطرب، سرمشق دهندۂ ترس و گریز هستند و به احتیاط پاداش می دهند. این بدین معنی نیست که والدین باعث مشکلات کودک، به ویژه به طور غیرعمدی می شوند. بلکه به نظر می رسد والدین به همراه کودک درون چرخهای به دام افتاده اند که در آن اختلالات رفتاری به کانون توجه مهمی برای نحوه ارتباطات خانوادگی تبدیل می شوند.

خرید پروپوزال کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی درباره شیوه های فرزند پروری

دانلود نمونه پروپوزال روش تحقیق روانشناسی کودکان درباره اختلالات رفتاری