پیشنهاد موضوع جدید پروپوزال و پایان نامه ارشد و دکتری رشته روانشناسی می تواند در مورد فرزندان آخر یا اول باشد .

فرزند اول یا آخر بودن در ویژگی های شخصیتی تاثیر دارد. الگوی نمونه مربوط به شخصیت «فرزند آخره شبیه الگوهای شخصیتی فرزندان اول است؛ اما در برخی موارد با توجه به توجیه آدلر متفاوت است. وی بر این باور است که کودک آخر خانواده بودن: «به طور غیر قابل تردیدی نشان دهنده این حقیقت است که او کوچکترین فرد خانواده است».

ویژگیهای شخصیتی که بویژه در فرزند آخر و فرزند اول دیده می شوند به اصول کاملا متفاوتی مرتبط هستند. مثلا فرزندان اول جهت کسب موفقیت با توجه به انتظارات والدینش تحت فشار قرار می گیرد و برای عملی شدن آن هر کاری را می کنند. در عوض فرزند آخر خانواده از طرف خواهر و برادرهایش و حتی والدینش لوس می شود و والدین هم انتظار کمتری از او دارند. هر دو (فرزند اول و آخر) خودپسند، مغرور و جسور می شوند. به دلایل مختلف دیگر، ویژگیهای شخصیتی فرزند آخر که تقریبا شبیه فرزند اول است عبارتند از: وابستگی، نیاز به وابسته بودن، فقدان اعتماد به نفس، عدم صبر و تحمل، رنجش و نارضایتی، نافرمانی و مشکل ساز بودن وابستگی در فرزند آخر نتیجه لوس شدن و به امید خواهر و برادرها بودن است.

در حالی که وابستگی در فرزند اول نتیجه لوس شدن و به امید والدین بودن است. ایفای نقش برادر کوچکتر در کودکی باعث می شود که فرزند آخر به دوست پیدا کردن نیاز داشته باشد، این امر باعث عضویت وی در گروههایی می شود و بعد هم در مدرسه و دانشکده، به وابسته بودن به دیگران نیازمند می شود در حالی که وابسته بودن در فرزند اول نتیجه ارتباط مداوم او با بزرگسالان است. عدم اعتماد به نفس در فرزند اول نتیجه فشارهای بسیار زیاد والدین و انتظارات غیر واقعی آنها است. این امر در فرزند آخر نتيجة لوس شدن است.

عدم تحمل، یأس و ناامیدی در فرزند اول نتیجه کمک خواستن او در مورد مسائل بسیاری است که از عهده آنها بر نمی آید. در فرزند آخر این مسأله نتيجه شيوه آسان تربیت والدین و تمایل همه اعضای خانواده جهت تحمل کردن فرزند آخر به عنوان کودک است. احساس رنجش و نارضایتی، نافرمانی و مشکل آفرینی در فرزند اول نتیجه مهار کردن بسیار زیاد او و تحت فشار قرار دادن او جهت برآوردن خواسته های والدین است. این شکلی از طغيان عليه سلطه والدین است.

در عوض در فرزند آخر این خصوصیات زمانی که کودک احساس می کند از فعالیتهای خانواده طرد شده، به خاطر اینکه بچه است، زمانی که او از امتیازات دیگر بچه ها برخوردار نیست و زمانی که مجبور است از لباسها، اسباب بازیها و دیگر وسایل کهنه (دورانداخته استفاده کند، به عنوان طرد شدن از طرف والدین تلقی مداوم او با بزرگسالان است.

برای سفارش طراحی و پیشنهاد موضوعات جدید و جذاب برای پروژه و پایان نامه ارشد و دکتری رشته روانشناسی در مورد فرزندان آخر می توانید از خدمات مشاوره ای ما بهره مند شوید.