بیشتر نظریه پردازان مساله وابستگی شکل گیری الگوی رفتاری بین کودک و سرپرست کودک را در سال های اولیه تولد کودک می دانند که عامل اصلی وابستگی کودک هم در طول زمان میباشد و هم اینکه دیگر روابط او را شکل می دهد.

مساله اصلی در مورد تحقيقات وابستگی درباره این می باشد که چگونه امنیت و الگوهای وابستگی ایجاد می شوند و در طول زمان تغییر پیدا می کنند. شکل گیری وابستگی های مطمئن از طریق رابطه متقابل، صمیمت و واکنش بین فرزند و فرد سرپرست وی و یا محیط احساسی خیلی آسان شده است که از نظر کیفی بصورت مثبت می باشد. اگر سرپرست کودک واقعا به نیازهای او حساس باشد، عملا به فکر آینده او باشد وشرايطش را برایش فراهم کند و عملا یکرابطه متقابل خوشایند را نشان دهد آنگاه ممکن اس یک رابطه وابستگی مثبت عمیق بین آنها ایجاد شود به گونه ای که هر کدام از آنها عملا نشان دهند که از بودن باهم خوشحال هستند، و این اطمینان را به یکدیگر بدهند که طرف مقابل همیشه حضور دارد و از او حمایت می کند و از بودن با او لذت می برد و می تواند با کمک او بر شرایط سخت غلبه کند.

قسمتی از چیزی که در اینجا حائز اهمیت است مساله راحت بودن در برقراری ارتباط احساسی، هم احساسات مثبت و هم احساسات منفی، می باشد. در یک رابطه سالم بر اساس وابستگی مطمئن طرفین میتوانند بصورت متقابل و با امنیت کامل احساسات منفی و مثبت خود را بروز دهند و مجبور نیستند بخشی از احساسات خود را حذف کنند یا آنها را تغییر دهند تا رابطه شان به خطر نیافتد. قسمت اصلی این مساله دريفتن این موضوع می باشد که چگونه میتوان احساسات را کنترل کرد و جلوی از دست رفتن کنترل احساسات را گرفت (ص ۱۵۰ - ۵۳، ۲۷۴ -۸۷). کودکان دارای توانایی کمی در کنترل احساسات خود هستند و والدين التها باید به دنبال روشی باشند تا اضطراب خود را کم کنند و در نهایت باید روش کنترل ارامش فردی را به آنها بیاموزند.

تجربه های مربوط به ایجاد یک وابستگی مطمئن می توانند به نحو موثری باعث افزایش انعطاف پذیری و کنترل سیستم های بروز احساسات شوند که می توانند بر عملکرد مغزهم تأثیر بگذارند و هم چنین در رفتار فرد بروز پیدا کنند. اطلاعاتی که یک فرد در مورد روش های مطمئن کاهش اظطراب دارد در تمامی تجربه های بعدی نیز حفظ می شود. البته این در حالی است که تجربه های بعدی می توانند این میزان اطمینان را تغيير دهند طوریکه ممکن است مشکلات فردی که حتی در سایقه وابستگی مطمئن خود دچار غم و نا امیدی شده است کاهش پیدا کند، چنین فردی معمولأ انعطاف پذیری( ص ۲۰۹، ۸۵-۲۸۳) بیشتری نسبت به فردی از خود نشان میدهد که وابستگی اولیه اش از حد خوب پایین تر بوده است.

نمونه موضوع پیشنهادی :

اثر بخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش پرخاشگری نوجوانان و استرس والدین


دانلود پروپوزال کامل این موضوع