مکلری و هنسلی (1973)، جو سازمانی را جنبه کیفی روابط بین افراد در یک سازمان تعریف می کنند که بستگی به درک فرد از کار و مقام و دیگر اعضاء در سازمان دارد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
27 صفحه
کد:
232 mg


قسمتی از این مقاله:

مکلری و هنسلی (1973)، جو سازمانی را جنبه کیفی روابط بین افراد در یک سازمان تعریف می کنند که بستگی به درک فرد از کار و مقام و دیگر اعضاء در سازمان دارد. این ادراکات عمدتاً به وسیله مشارکت افراد در سازمان تعیین می شود و مجموعه رفتار آن ها روابط کاری افراد را به وجود می آورد (شیرازی، 1373، 156). لیتوین واسترینجر در پژوهشی دیگر نشان دادند که شیوه رهبری از عواملی است که در جو سازمانی تأثیر دارد. آنان موسسات آموزشی متفاوتی را بررسی کردند که رهبران هر یک از آن ها به شیوه متفاوتی آموزش دیده بودند. به طور مثال، در موسسه “ الف” رهبر سختگیرتر بود و بر حفظ نظم تأکید داشت و از عملکرد ضعیف انتقاد می کرد؛ اما موسسه “ ب” بر ا یجاد جو غیر رسمی و دادن پاداش وجایزه تأکید می ورزید. آن ها به این نتیجه رسیدند که کارمندان هر موسسه به روشنی با اثرهای متفاوت ناشی از فضای سازمانی کنار آمده اند افراد موسسه “ الف” احساس می کردند سازمانشان “غیر حامی” و بسیار ساختاری است؛ اما افراد موسسه “ ب” احساس می کردند سازمانشان دارای ساختار محدود است ونوآوری و نواندیشی را تشویق می کند بدین ترتیب یک رهبر می تواند بر جو سازمانی موسسه خود تأثیر عمیقی داشته باشد. تاگیوری (1978) جو سازمانی را متشکل از چهار بعد می داند: بوم شناسی، محیط، سیستم اجتماعی و فرهنگ.

الف: بوم شناسی؛ عبارت است از عوامل فیزیکی و مادی در سازمان مثل تسهیلات و شرایط ساختمان. ب: محیط؛ بعد اجتماعی سازمان است مثل نژاد، قومیت، روحیه و انگیزش. ج: سیستم اجتماعی؛ به سازمان و ساختار اداری سازمان اشاره دارد مثل ساماندهی و تصمیم گیری. د: فرهنگ؛ به ارزش ها و اعتقادات و هنجارها و طرز تفکر افراد در سازمان اشاره دارد (اعتمادی اهری، 1385، 145). مارشال پول (1968) جو سازمانی را به صورت زیر خلاصه کرده است : جو سازمانی مورد توجه واحدهای بزرگ سازمان قرار گرفته و خصوصیات کل سازمان یا فرد واحدهای مهم آن را توصیف می کند. جو سازمانی به توصیف یک واحد سازمانی می پردازد و نیز نشان دهنده واکنش های هیجانی افراد نسبت به سازمان است. جو سازمانی از عملیات روزمره سازمانی که برای خود سازمان و اعضای آن مهم است بدست می آید. جو سازمانی بر رفتار و نگرش اعضاء تأثیر می گذارد (دشمن زیادی، 1374).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.