نمونه پروپوزال آماده رشته مدیریت بازاریابی

در ادامه یک نمونه پروپوزال آماده رشته مدیریت بازرایابی را برای شما قرار داده ایم.

برای بسیاری از دانشجویان رشته های بازاریابی استفاده از یک نمونه پروپوزال بسیار کمک رسان می باشد.

آنها می توانند از این اثر برای آموزش پروپوزال نویسی و آشنا شدن با فرآیندهای تحقیقی استفاده مناسبی ببرند.

در ادامه شما را با یک طرح تحقیقی پروپوزال که توسط کارشناسان ایران پژوهش آماده شده است آشنا می کنیم.

عنوان:

بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش همراه بانک توسط مشتریان با استفاده از مدل‌‌های پذیرش تكنولوژی و بازاریابی رابطه مند

بیان مسئله:

Marketing یا بازاریابی یک اصطلاح می باشد که به طور گسترده ای برای توصیف ارتباط بین یک شرکت و مخاطبان و مصرف کنندگانش مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابی با هدف افزایش ارزش شرکت یا کالا مورد استفاده قرار می گیرد. در ساده ترین حالت اگر فرآیند بازارایابی به درستی اجرا شود سبب می شود تا مشخصات شرکت و محصولات آن در ذهن عموم مردم تثبیت شود. در حقیقت هدف از بازاریابی القاء تغییر رفتار در مخاطبان پذیرای محصول و خدمت یک شرکت و مجموعه تولیدی و خدماتی می باشد (مارتین، 2015).

با پیدایش تجارت الكترونیكی بسیاری از بخشهای اقتصادی و صنعتی، كمابیش تحت تأثیر این فناوری نوید بخش قرار گرفته اند. با این وجود، نفوذ تجارت الكترونیكی در هیچ صنعتی مانند صنعت بانكداری مشهود نبوده است. امروزه استفاده از بانکداری اینترنتی بیش از آنکه یک مزیت باشد، یک ضرورت است و بانک ها ناچاراند برای بقا خود وکاهش هزینه ها خدماتشان را به صورت الکترونیکی ارائه دهند. اما به نظر می رسد این خدمات چنان که باید و شاید مورد استقبال واقع نشده است. با توجه به این نکته و با انجام مطالعه در زمینۀ عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی ، مشخص گردید که تصویر شرکت و بازاریابی رابطه مند می توانند بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی تأثیر بسزایی داشته باشند. در واقع این دو عامل سبب افزایش اعتماد مشتریان می شوند و اعتماد متغیری است که در پذیرش بانکداری اینترنتی نقشی بسیار حیاتی دارد (قاضی زاده، 1393).

بانكدار ی الكترون یك عبارت است از یكپارچه‌سازی بهینه همه فعالیت‌های بانك از طریق به كارگیری تكنولوژی نوین اطلاعات كه امكان ارائه كل یه خدمات مورد نیاز را فراهم می‌ سازد. آنچه در تعار یف بانكداری الكترون یك مشترك است، عبارتست از:

1- بهره‌گیری از فن‌آور ی اطلاعات شامل:

الف- نرم‌افزار مناسب،

ب- سخت‌افزار مناسب،

ج- شبكه

2- یكپارچه‌سازی كل یه فعالیت‌ها

3- مشتر ی گرایی: (جهان بكام، 1386)

بانكدار ی مبتن ی بر تلفن همراه در ایران مشكلات نرم‌افزار ی و سخت‌افزار ی منجر به اختلال و عدم كارا ی ی بانكدار ی همراه در ا یران م ی‌شود و از سوی د یگر عدم طراح ی س یستم‌ها ی جامع اطلاعات در بانك ها و عدم وجود ز یرساخت ها ی مناسب نظ یر نبود شبكه‌ها ی ارتباط ی مؤثر و اختلال در شبكه‌ها ی ارتباط ی اجرا ی ا ین نوع بانكدار ی نو ین را با موانع ی مواجه م ی‌سازد. ضعف در آموزش كاركنان ن یز بكارگ یر ی بانكدار ی همراه را به تعو یق م ی‌اندازد، ز یرا گاه ی د یده م ی‌شود كاركنان حت ی با استقرار س یستم مكان یزه در كنار استفاده از ا ین س یستم‌ها كارها را به صورت دست ی ن یز انجام م ی‌دهند. (جن ید، 1386، 16)

پ یش ن یاز تجارت الكترون یك ی در ا یران، بطور كل ی وجود خطوط ا ینترنت و اتصال به آن است، اما در نها یت ا ین امر باعث محدود یت استفاده از ا ین پد یده در مكان‌ها ی ی م ی‌شود كه پاسخگو ی ا ین پ یش ن یاز ن یستند استفاده از خطوط ا ینترنت م ی‌تواند برا ی فعال‌ساز ی تراكنش‌ها ی مال ی مورد استفاده قرار گ یرد، اما استفاده از آن الزام ی نبوده و در كنار آن هر نوع شبكه د یگر ی م ی‌تواند برا ی انتقال اطلاعات بكار گرفته شود.

با عنایت به این موضوع كه تلفن‌های همراه از تعداد كل كامپ یوترها ی شخصی و تلفن‌ها ی ثابت بیشتر است، به این نتیجه می‌رسیم كه تلفن‌ها ی همراه گرچه هنوز در مسیر گام ها ی ابتدایی خود قرار دارد، اما نویدبخش رشد ی فزاینده و چشمگیر است. تلفن همراه این قابلیت را دارد كه به عنوان یكی از مجاری اساسی نقل و انتقالات وجوه بانكی و به عنوان یك ابزار پرداخت كارا و آسان مطرح شود. برتر ی نسبت به را یانه شخصی، سیستم شناسی قدرتمند، امنیت سیستم، در دسترس بودن، سادگی و سرعت و كارایی از و یژگی‌های منحصر به فرد تلفن همراه در مقایسه با دیگر وسائل و ابزار خدمات بانكدار ی نو ین است (افضل ی، 1387). این تحقیق به دنبال پاسخ به این پرسش است که " بین مدل‌‌های پذیرش تكنولوژی و بازاریابی رابطه مند با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی مانند همراه بانک چه رابطه ای وجود دارد؟

پیشینه پژوهش:

پیشینه داخلی:

الهیاری فرد (1382) در پژوهشی تحت عنوان عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک، به بررسی مقایسه ای خدمات بانکداری سنتی و الکترونیک در ایران از نظر هزینه های عملیاتی پرداخت. نتا یج حاصل از زمان سنج ی گردش عمل یات ی خدمات بانك ی حاك ی از آن بود كه زمان لازم برا ی انجام هر تراكنش بانكی در سیستم بانكداری الكترون یك در مقایسه با شیوه دستی و بانكداری سنت ی به طور معن ی دار ی كاهش یافته است. همچن ین نتا یج به دست آمده از مقا یسه بها ی تمام شده هر خدمت و به طور كل ی بار هز ینه ای هر یك از خدمات بانكی در روش بانكدار ی سنتی و نیمه مكانیزه و بانكداری الكترون یك تفاوت قابل توجهی را نشان داد. به طور ی كه ا ین هز ینه در بانكدار ی الكترون یك نسبت به بانكدار ی سنت ی و ن یمه مكان یزه به ترت یب 98% و 99%كاهش م ی یابد.

مجتبی فروتن در تحقیقی تحت عنوان « بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان سیستم بانکی » که در سال 1388 انجام داد به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان پرداخته است . در این تحقیق ضمن ارائه توضیحاتی در ارتباط با تئوری های مبتنی بر قصد ، به تشریح عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی در مدل تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده پرداخته شده است. در نهایت در این مقاله به این نتیجه رسیده است که در زمینه شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی ، می توان دریافت که عوامل رفتاری نقش عمده ای در پذیرش از سوی مشتریان بالقوه خدمات بانکداری اینترنتی دارد.

سید جوادین در تحقیقی تحت عنوان بررسی عوامل موثر بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکدار ی اینترنتی (مطالعه موردی بانک سامان) و با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژ ی دیویس که در سال 1384 انجام داد نمونه ا ی متشکل از 120 نفر از مشتریان بانک سامان را مورد بررسی قرارداده و به بررسی عوامل مؤثر بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکدار ی اینترنتی پرداخته است. در این تحقیق تاثیر متغیر خارجی، خود اثربخشی استفاده از کامپیوتر بر ادراکات فرد، در مورد سهولت استفاده و مفید بودن این خدمات مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها ی این تحقیق نشان داده است که مدل پذیرش تکنولوژ ی مدل مناسبی برا ی شرح رفتار استفاده از خدمات بانکدار ی اینترنتی است و در واقع ادراکات فرد در مورد سهولت استفاده ازخدمات بانکدار ی اینترنتی و مفید بودن این خدمات و نیز “خود اثربخشی ” فرد در استفاده از رایانه با قصد استفاده از این خدمات رابطه مستقیم دارد.

در سال 1388 صمد وفا ی ی قوشچ ی در پا یان‌نامه خود تحت عنوان عوامل موثر بر پذ یرش بانكدار ی ا ینترنت ی بانك توسعه صادرات، مدل پذ یرش تكنولوژ ی كه با استفاده از مؤلفه‌ها ی بازار یاب ی رابطه‌مند بسط داده شده برا ی شناسا ی ی و اولو یت بند ی عوامل مؤثر بر شكل‌گ یر ی تصم یم و رفتار مشتر یان بانك توسعه صادرات در پذ یرش و استفاده از خدمات بانكدار ی ا ینترنت ی مورد استفاده قرار داده است. در ا ین تحق یق متغ یر احساس كاربرد ی بودن ب یشتر ین م یزان تأث یر را بر پذ یرش داشته و متغ یرها ی بعد ی به ترت یب احساس سهولت كاربر ی، م یزان آشنا ی ی با بانكداری اینترنت ی، اعتماد مشتری و رضایت مشتر ی بوده‌اند.

پیشینه خارجی:

در فنلاند «كارجالوتو و همكارانش» نشان دادند تجربة قبلی استفاده از رایانه و فناوریهای نوین و نگرش مشتر یان به را یانه، بر نگرش استفاده از بانكدار ی ا ینترنت ی و ن یز استفادة عمل ی از آن مؤثراست. این مطالعه مشخص می كرد، در بین ا ین عوامل تجربة قبل ی استفاده از رایانه تأثیر زیادی براستفاده از بانكداری اینترنتی دارد؛ همچنین، تجربة فرد ی شخص از كار بانكی، بر نگرش و نیز استفاده از بانكداری اینترنتی مؤثر است.

پولاتگلو و اك ین در سال 2001 تحقیقی را انجام دادند که در آن نه عامل را در توسعة بانكداری اینترنتی مؤثر دانستند كه عبارتند از: مز یت نسب ی، مشاهده پذ یر ی، آزمون پذ یر ی، پ یچ یدگ ی، سازگار ی، درك ریسك، نوع گروه، نوع تصم یم، و اقدامات بازار یابی. همچن ین، عنوان كردند مشتر یان ی كه از بانكدار ی ا ینترنت ی برا ی مدت ز یاد ی استفاده م ی كنند یا از خدمات آن بیشتر استفاده می كنند، بانكداری اینترنت ی را بس یار قابل اعتماد می-یابند.

در سال 2003 تحق یق ی پ یرامون عوامل ی كه پذ یرش بانكدار ی از طر یق تلفن همراه را متأثر م ی‌سازد در كشور آفر یقا ی جنوب ی توسط ارو ین براون و همكاران انجام شد. جامعه آمار ی ا ین تحق یق، شامل تمام ی 13 م یل یون دارندگان تلفن همراه كه مشتر ی بانك ن یز بودند، م ی‌گرد ید كه از م یان آنها با مراجعه به مراكز خر ید و فروشگاه ها ی بزرگ نمونه ا ی انتخاب گرد ید. نتا یج تحق یق نشان داد كه مز یت نسب ی، قابل یت استفاده آزما یش ی و تنوع ن یازها ی بانك ی مشتر یان تأث یر مثبت ی بر پذ یرش بانكدار ی از طر یق تلفن همراه داشت حال آنكه ر یسك درك شده، مانع پذ یرش بانكدار ی از طر یق تلفن همراه بود.

در سال 2007 تحق یق د یگر ی پ یرامون پذ یرش پرداخت از طر یق تلفن همراه از سو ی مشتر یان توسط ن ینا مالات انجام گرد ید. متغ یرها ی مستقل مورد استفاده در تحق یق و ی عبارتند از: • مز یت نسب ی: امكان پرداخت در هر زمان و هر مكان و عدم ن یاز به ا یستادن در صف برا ی انجام امور بانك ی.

• پ یچ یدگ ی: درجه ا ی كه احساس م یشود استفاده از یك نوآور ی م ی تواند مشكل و پ یچ یده باشد.

• هز ینه استفاده: هز ینه ها ی ی كه استفاده از یك نوآور ی م ی تواند برا ی استفاده كنندگان به همراه داشته باشد.

• ر یسك درك شده :استفاده غ یر مجاز از تلفن همراه. بد ین معن ی كه اگر دستگاه تلفن همراه مفقود، سرقت و یا هك شود د یگران م ی توانند از طر یق آن پرداخت ها یشان را انجام دهند.

شرا یط استفاده: مزا یا ی پرداخت از طر یق تلفن همراه بستگ ی به شرا یط استفاده مثل وجود صف، ضعف یا فقدان سا یر روش ها ی پرداخت، عجله داشتن و ن یاز پ یش ب ین ی نشده دارد.

فرضیات تحقیق

با توجه به نتایج بدست آمده از پیشینه تحقیق، فرضیه های تدوین شده این پژوهش عبارتند از:

فرضیه های اصلی:

فرضیه اصلی 1. مدل‌‌های پذیرش تكنولوژی در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه اصلی 2. بازاریابی رابطه مند با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرض یه اصل ی 3. اعتماد با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه های فرعی:

فرضیه فرعی 1. دسترسی به خدمات شرکت با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه فرعی 2. خدمات ارائه شده شرکت با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه فرعی 3. امنیت شرکت با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه فرعی 4. شهرت شرکت با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه فرعی 5 . منافع مالی با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه فرعی 6 . عوامل اجتماعی با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

فرضیه فرعی 7 . پیوند های ساختاری با اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی رابطه دارد.

مدل مفهومی تحقیق

با توجه به اینكه در نظر گرفتن تمام عوامل مؤثر در زمینه به كارگیری خدمات موبایل بانك كاری دشوار است، با استفاده از چند تئوری شاخص ارائه شده در این زمینه و ملاحظاتی پیرامون ویژگی های روان شناختی، جمعیت شناختی و شخصیتی كاربران خدمات موبایل بانك و ویژگی های فنی این خدمات، یك مدل مفهومی برای این پژوهش به دست آمده است.

طبق این مدل، عوامل مؤثر بر این فرایند به سه بخش تقسیم می شوند: بخش اول: ویژگی های مربوط به تفاوتهای فردی؛ بخش دوم: ویژگی های مربوط به بازاریابی رابطه مند؛ بخش سوم: ویژگی های مربوط به مدل پذیرش تکنولوژی. روش تحقیق مدل معادلات ساختار ی در مدل های معادلات ساختاری این سوال مطرح است كه چگونه می توان روابط علی بین متغیرهای نهفته ای كه قابل مشاهده و اندازه گیری نیستند را بررسی و تاثیرات علی و میزان واریانس تبیین شده را مورد بررسی قرار داد؟ شرایط زیر باعث شده است كه محققین در تحلیل این گونه پدیده از مدل توابع ساختاری بهره گیرند. این شرایط عبارتند از:

• در برخی مواقع متغیرهای مشاهده شده دارای خطای اندازه‌ گیری هستند كه با ید در تحلیل موضوع مورد مطالعه، این گونه خطاها مدنظر قرار گیرند.

• در برخی مواقع روابط بین متغیرها پیچیده بوده و جریان علی به طور همزمان بین متغیرهای مشاهده شده وجود دارد.

• در برخی مواقع نیز بعضی متغیرهای مهم مشاهده نشده اند.

برای فائق آمدن بر این كاستی ها در تحقیقات اجتماعی اقتصادی محققین تلاش می كنند تا از مدل های ساختاری و اندازه گیری كه در روش لیزرل مورد توجه قرار گرفته است استفاده نمایند. زیرا این مدل ها قادرند این گونه خطاها و ملاحظات پیچ یده عل ی موجود در ب ین متغ یرها را مدنظر قرار دهند. در روش ل یزرل محقق، هم ممكن است از متغ یرها ی مشاهده شده و هم از متغ یرها ی نهفته كه به طور مستق یم قبال مشاهده ن یستند، اما م ی توانند از طر یق سا یر متغ یرها ی آشكار مورد اندازه گ یر ی قرار گ یرند، استفاده كند. در ا ین گونه مدل ها ا ین فرض وجود دارد كه بین متغ یرها ی نهفته، یك ساختار عل ی وجود دارد و متغ یرها ی مشاهده شده، معرف ها و نشانگرها ی آنها هستند، بنابرا ین روش ل یزرل برا ی پاسخ به ن یاز مدل ها ی ی طراح ی شده اند كه دارا ی متغ یرها ی نهفته، روابط عل ی پ یچ یده و متقابل و خطا ی اندازه گ یر ی هستند. برنامه لیزرل به منظور تخم ین و آزمون مدل ها ی معادلات ساختار ی و بررسی و تحل یل روابط خط ی ب ین متغ یرها ی نهفته و متغیرهای آشكار به كار می ‌رود. ا ین برنامه، همبستگ ی و كووار یانس ها ی ب ین متغ یرها ی اندازه گیری شده (آشكار) را برای تخمین مقادیر بارهای عاملی، واریانس ها و خطاهای متغیرهای نهفته، مورد استفاده قرار می دهد مدل ساختاری نشان می دهد كه آیا بین متغیرهای نهفته مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد.

جامعه آماری

جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریانی هستند که از خدمات بانکداری اینترنتی بانک ملت در سطح شهر تهران استفاده می کردند.

نمونه آماری و روش نمونه گیری

در این پژوهش به دلیل عدم دسترسی به آمار دقیق استفاده کنندگان از خدمات بانکداری اینترنتی بانک ملت در سطح شهر تهران میزان نمونه تحقیق بر اساس فرمول جامعه نامحدود محاسبه گردید. حجم نمونه: نمونه تحقیق با استفاده از فرمول نمونه گیری جامعه نامحدود که بصورت زیر محاسبه می شود به دست م ی آید. ابزار گردآوری اطلاعات: برای گردآوری اطلاعات از روشهایی استفاده شد که در ادامه می‌آید. مطالعات کتابخانه‌ا ی: بررسی اسناد و مدارک برای تدوین مباحث تئوریک شامل مطالعه کتب تخصصی، مقالات، مجلات و نشریات موارد مشابه. انجام مصاحبه با مد یران و صاحبنظران: تعیین مولفه‌های مناسب با توجه به محیط فرهنگی، اجتماعی و کسب‌ و کار در کشورمان. روش آماری و شیوه تحلیل داده‌ها

در این تحقیق از تحلیل های توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

برای توصیف داده های تحقیق از نرم افزار SPSS18 استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها ی جمع آوری شده از طریق پرسشنامه از روش ها ی تحل یل عامل ی تأییدی، رگرسیون و تحلیل مسیر معادلات ساختار ی از نرم افزار LISREL8.54 استفاده گردید.


مشاوره پژوهشی، راهنمایی نگارش پروپوزال، پروژه های دانشجویی، مقالات و پایان نامه های دانشگاهی، انجام خدمات تحلیل آماری توسط کارشناسان پژوهشی مجرب
مشاور : محسن سیدی
شماره موبایل: 09367824546
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید