اهمیت و ضرورت انجام تحقیق در پروپوزال روانشناسی

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق در پروپوزال و پایان نامه نویسی کارشناسی ارشد روانشناسی را همراه با موضوع آن در یک نمونه کار با کیفیت در اینجا نشان داده ایم.

موضوع پروپوزال ارشد روانشناسی:

مقایسه اثربخشی مبتنی بر ذهن آگاهی و تاب آوری در بیماران مبتلا به عروق کرونر قلبی

اهمیت و ضرورت پژوهش:

در ضرورت پژوهش حاضر می توان گفت که امروزه، یکی از شایع ترین بیماری هایی که به عنوان عامل اصلی ناتوانی و مرگ در انسانها شناخته می شود، ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب است.

آمار جهانی موئد آن است که 23% از موارد مرگ و میر به علت ابتلا به بیماری عروق کرونر روی می دهد، و پیش بینی می شود تا سال 2020 ابتلا به این بیماری، علت اصلی کاهش ناکارآمدی افراد باشد(احمدی، غفرانی پور، عارفی، عابدی، و فقیه زاده، 1381).

بیماری قلبی عروقی به عنوان مشکل سلامتی عمومی مهم در بیشتر کشور های جهان مطرح می باشد(پرامپارو ، مانتانو ، بارسلو ، اوزیوم و ویلکس ، 2006). براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در ایران، بیماری های مزمن علت 70 درصد از مرگ و میر می باشند و بیماری عروق کرونر با 21 درصد، رتبه اول را به خود اختصاص داده است و مهم ترین علت مرگ و میر در ایران به شمار می روند (سازمان بهداشت جهانی، 2002؛ به نقل از سیاوشی و همکاران، 1391).

این بیماری علاوه بر اینکه با گسترش وسیع موجب بروز عوارضی مانند نارسایی احتقانی قلب، ادم حاد ریه، شوک کاردیوژنیک و مرگ و میر بسیار می شود، هزینه های زیادی را برای مراقبت و درمان به بیمار تحمیل می کند (نیشابوری و اشک تراب، 1386).

به طوری که هزینه های مستقیم (درمان) و غیر مستقیم (غیبت از کار و اشتغال) ناشی از بیماری عروق کرونر، 77/26 میلیارد ریال در سال بر آورد شده است (نیشابوری و اشک تراب، 1386).

یکی از عواملی که می تواند موجب افزایش احتمال بروز عوارض، افزایش مرگ و میر، ناتوانی و بالا رفتن هزینه های خدمات بهداشتی، درمانی شود؛ عدم پیگیری رژیم های درمانی و مراقبتی است. در این میان، ارتقای کیفیت مراقبت و درمان از طریق مشارکت بیمار در برنامه های مراقبتی با بهبود وضعیت جسمی بیماران موجب کاهش میزان مرگ و میر، ناتوانی، همچنین کاهش هزینه ها می شود (موسوی، 1383).

همچنین توانمند سازی فرد مبتلا به بیماری عروق کرونر جهت مراقبت از خود می تواند از عوارض این بیماری پیشگیری نموده و یا بروز آن را به تعویق بیاندازد. به عبارت دیگر، افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر به افزایش مهارت های توانمندی خود نیاز دارند تا بتوانند به طور موثر علائم و نشانه های بیماری خود را کنترل نموده و مانع از بوجود آمدن عوارض ناشی از بیماری شوند (سول ، گرف ، بیجل ، گوسینز و ویسیرین ، 2006).

از آنجایی که بیماریهای قلبی عروقی مهم ترین علت مرگ و میر در ایالات متحده است و بخش زیادی از مرگ و میر ها در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است نیاز به بررسی این بیماری، روند و درمان آن احساس می شود.