دانلود رایگان پروپوزال آماده رشته روانشناسی

با دانلود رایگان به صورت مطالعه کامل یک پروپوزال آماده رشته روانشناسی با عنوان رابطه بین کمال گرایی و بلوغ عاطفی با سلامت روان نوجوانان را در این صفحه در انتخاب موضوع و تنظیم پروپوزال می توانید درست عمل نمایید.

بیان مساله :

نوجوانی دوران تغییرات سریع جسمانی، روانی، شناختی و اجتماعی است.

نوجوانی دوره ای از زندگی است که نخستین تجارب زندگی در حساس ترین دوران رشد انسان رخ می دهد. آینده نگری، شور، عشق، رابطه جنسی، تحصیل و شغل آینده و تثبیت هویت، همه در این دوران شکل می گیرند. برخی از ویژگی های عاطفی و هیجانی نوجوانان عبارتند از: بی ثباتی عاطفی، خواهش های متضاد، افراط در احساسات، احساسات نامطبوع، ماجراجویی، کشف خود، دوستی های افراطی (احدی و بنی جمالی، 1385).

در سال های اخیر اشاره شده است که شمار زیادی از نوجوانان از مسائل عاطفی و روانی رنج می برند این احتمال وجود دارد که خیلی از آنها اغلب مشکلات را از دوران کودکی با خود به همراه دارند. مشکلات سلامت روان در نوجوانی یا ادامه مشکلات روانی دوران کودکی است و یا شروع یک بیماری جدید است(جانسون ،1991).

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)(2001) سلامت روانی نه تنها فقدان بیماری و ناتوانی است، بلکه حالت سلامتی کامل فیزیکی روانی – اجتماعی را شامل می شود، در واقع سلامت روان یک حالت ذهنی است که سلامت هیجانی نسبتا رها شده از نشانه های اضطراب و ناتوانی در برقراری روابط کارآمد مقابله با خواسته های تنش زای زندگی را در بر می گیرد (کورسینی ، 1991).

کمپل(1989) سلامت روان را عملکرد روانی موفقیت آمیزی می داند که با فعالیت های سازنده ارتباط رضایت بخشی و توانایی فرد برای سازگاری با تغییرات و مقابله با حوادث می انجامد. سلامت روان را نمی توان جدا از آسایش فردی، خانوادگی و اجتماعی که در بر دارنده روابط بین فردی است در نظر گرفت. مفهوم سلامت روان در واقع جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است و به کلیه روش ها و تدابیری اطلاق می شود که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی به کار می رود (به نقل ازکیخاوانی و همکاران، 1391).

شناسایی متغیرهایی روان شناختی، مخصوصا متغیرهای شخصیتی، مرتبط با سلامت و بیماری مورد توجه پژوهشگران قلمروهای روان شناسی و سلامت بوده است (برای مثال، پتیت ، کلین ، جنکوز ، جنکوز و جوینر ، 2002؛ میکس ، مورل و مهل ، 2000). کمال گرایی یکی از این متغیرهای تاثیر گذار بر وضعیت سلامت و بیماری است (بشارت، عسگری، علی بخشی، و موحدی نسب، 1389).

کمال گرایی به عنوان رگه شخصیتی، سازه ای چند بعدی است (هویت و فلت ، 1991) که با تلاش برای بی نقص بودن و وضع معیارهای عالی برای عملکرد، همراه با تمایل به ارزشیابی های کاملا انتقادی از رفتار شخصی و حساسیت بیش از حد در مورد اشتباها مشخص می شود (رایس و پروسر ، 2002) . مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست ، مارتین ، لاهارت و لوسن بالتی ( MPS-F؛1990) شش بعد کمال گرایی را متمایز می کند: نگرانی درباره اشتباها ، معیارهای شخصی ، انتظارهای والدینی ، انتقادگری والدینی ، تردید در مورد اعمال و سازماندهی . از بین این ابعاد، نگرانی درباره اشتباها و شک درباره اعمال بیش از همه با شاخص های بیماری مرتبط بوده اند (بیطرف، شعیری و حکیم جوادی، 1389).

مقیاس کمال گرایی چندبعدی هویت و فلت (MPS-H؛ 1991) سه بعد را متمایز می کند: کمال گرایی خود محور (وضع معیارهای عالی برای خود، قضاوت در مورد خود براساس این معیارها و انگیزه نیرومند برای رسیدن به کمال)، کمال گرایی دیگر محور (وضع معیارهای عالی برای دیگران و قضاوت در مورد آنها براساس این معیارها) و کمال گرایی جامعه محور (باور به اینکه دیگران معیارهای غیر منطقی برای رفتار فرد وضع می کنند).

به طور کلی، کمال گرایی خود محور بیشتر با شاخص های سلامت و کمال گرایی جامعه محور بیشتر با شاخص های بیماری مطابقت می کنند. یافته های مربوط به کمال گرایی دیگر محور متناقض هستند (بشارت، ناد علی، زبر دست، و صالحی، 1387). از طرف دیگر، سلامت روانی و عقلی شخص به سلامت عاطفی او نیز بستگی دارد. زیرا نظر شخص نسبت به خودش، دیگران، اوضاع اجتماعی و زندگی به طور کلی از چگونگی رشد و تکامل عواطف وی متاثر می شود(نورالهی، 1390). در واقع بلوغ عاطفی جریانی است که طی آن شخصیت فرد به طور مداوم برای احراز بیش از پیش سلامت عاطفی، از لحاظ روانی و فردی می کوشد(پیست و امین باکی ، 2006).

بلوغ عاطفی در افراد سبب مسئولیت پذیری، تفکر قبل از عمل، حفظ روابط صمیمی و مثبت با دیگران، صبر و شکیبایی و ... خواهد شد (سلیمی، 1388). مفهوم رفتار عاطفی بالغ در هر سطحی حاصل از رشد طبیعی عاطفی است. شخصی قادر به کنترل عواطف خویش است که تاخیر در ارضا را تحمل کند بدون اینکه تاسف بخورد و رنج بکشد(نور الهی، 1390).

به عبارت دیگر، بلوغ عاطفی یعنی اینکه فرد به حدی از پختگی احساسی برسد که بتواند برای مشکلات عاطفی خود راه حل منطقی پیدا کند و قادر باشد احساسات خود را کنترل کند، به عبارت دیگر زمانی می توانیم فردی را از لحاظ عاطفی بالغ بدانیم که فرد تمام عواطف و احساسات خود را به درستی بشناسد و نحوه ابراز صحیح و کنترل آنها را بداند(تام، 1390).

با وجود اینکه پژوهش‌های متعددی در مورد رابطه کمال گرایی و سلامت روان (به عنوان مثال؛ لی ، لان و جیو ،2015؛ سوری 1391؛ بشارت، حبیب نژاد، و گرانمایه پور، 1388) انجام شده است اما تا آنجا که پژوهشگر بررسی نموده است پژوهشی که به بررسی رابطه بین کمال گرایی و بلوغ عاطفی با سلامت روان نوجوانان پرداخته شده باشد یافت نشد لذا پژوهشگر به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که آیا بین کمال گرایی و بلوغ عاطفی با سلامت روان نوجوانان رابطه وجود دارد؟

 

اهمیت و ضرورت:

با توجه به این که سالهای نوجوانی دوره شکل گیری ساختار شخصیت فردی و اجتماعی انسان است، بروز نابسامانی ها و از جمله آسیب پذیری به اختلالات روانی می تواند قابلیت ها و در نهایت آینده و سرنوشت فرد را تحت تاثیر جدی قرار دهد. از این رو توجه به نیازهای مادی و معنوی نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردار است. در کنار تلاشی که برای تحصیلات آنان می اندیشیم، باید عوامل آسیب رسانی روحی روانی آنها را بهتر درک کرد تا بتوان راه حل شایسته ای را برای پیشگیری و جبران آن ها یافت(رابرت و همکاران، 1998، به نقل از فیاض و کیانی، 1390).

این گروه به علت آسیب پذیری بالا، در معرض خطر روز افزون مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب، خودکشی، بزهکاری و سوء مصرف مواد قرار دارند. لذا توجه به نیازهای بهداشتی-روانی این نسل از اولویت های برنامه توسعه بهداشت کشور است. بر این اساس بررسی سلامت روان نوجوانان و عوامل موثر بر آن، کمک شایانی به یافتن راهکارهای مناسب در برنامه ریزی های آینده خواهد بود.

 

پیشینه پژوهش در داخل و خارج:

نتایج پژوهش های چانگ و همکاران (2015) و شری ، شری ، هیویت ، میوش کیوش و فلت (2015) نشان داد که کمالگرایی تحت تاثیر شدت افسردگی قرار دارد و افسردگی بالاتر با کمال گرایی منفی بالاتر و کمال گرایی مثبت کمتر مرتبط است.

نتایج پژوهش های لی و همکاران (2015)؛ احمدی طهور، جعفری، کرمی نیا، اخوان، (1389)؛ سوری(1391) نشان داد که بین کمال گرایی و سلامت روان آزمودنی ها رابطه معنادار وجود دارد. میلوسوا و وکوساولجویس-گوزادن (2014) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که بین برخی از ابعاد کمال گرایی و اضطراب و افسردگی رابطه وجود دارد.

نتایج پژوهش بشارت و همکاران (1389) نشان داد که کمال گرایی خود محور و دیگر محور به واسطه عواطف مثبت و منفی در دو جهت متضاد بر سلامت جسمانی تاثیر می گذارند. عواطف مثبت و منفی در رابطه بین کمال گرایی جامعه محور و سلامت جسمانی نقش واسطه ای معنادار نداشتند. در رابطه بین ابعاد کمال گرایی با سلامت جسمانی اثر واسطه ای عواطف منفی بیشتر از اثر واسطه ای عواطف مثبت بود. نور الهی (1390) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که بین بلوغ عاطفی و سلامت عمومی رابطه معنادار وجود ندارد.

داودی، فتاحی نیا، و زرگر (1389) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که افراد بیمار در مقایسه با افراد سالم کمال گرا تر بوده و از نظر سلامت روانی در سطح پایین تری قرار دارند. بشارت (1389) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که بین کمال گرایی خودمحور و جامعه محور با همه شاخص های سلامت جسمانی به ترتیب همبستگی مثبت و منفی وجود دارد.

نتایج پژوهش امامی پور، کوشکی، و سبز میدانی (1389) نشان داد که بین ابعاد کمال گرایی (خودمدار، دیگر مدار، و جامعه مدار با سلامت عمومی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج پژوهش بشارت و همکاران (1388) نشان داد که کمال گرایی مثبت با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و با ‏درماندگی روانشناختی رابطه منفی دارد. نتایج همچنین نشان داد که کمال گرایی منفی با بهزیستی روانشناختی ‏رابطه منفی و با درماندگی روانشناختی مثبت دارد.

کمال گرایی مثبت از طریق تقویت زمینه های درون روانی مثبت ‏مانند حرمت خود و اعتماد به خود، و ویژگی هایی چون واقع بینی، پذیرش محدودیت های شخصی، انعطاف پذیری و ‏احساس رضایت و خرسندی از عملکرد شخصی، سلامت روانی را به صورت مثبت تحت تاثیر قرار می دهد. کمال ‏گرایی منفی، بعکس از طریق تضعیف حرمت خود و اعتماد به خود، و ویژگی هایی مانند انتظارات غیر واقع بینانه، عدم ‏پذیرش محدودیت های شخصی و انعطاف ناپذیری و ناخرسندی از عملکرد شخصی، سلامت روانی را به صورت منفی ‏تحت تاثیر قرار می دهد.

 

اهداف کلی :

تعیین رابطه بین کمال گرایی و بلوغ عاطفی با سلامت روان نوجوانان

اهداف جزیی : 

تعیین رابطه بین کمال گرایی و سلامت روان نوجوانان. 

تعیین رابطه بین بلوغ عاطفی و سلامت روان نوجوانان. 

تعیین رابطه بین کمال گرایی و بلوغ عاطفی نوجوانان. 

پیش بینی سلامت روان نوجوانان براساس کمال گرایی و بلوغ عاطفی.

 

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق در چیست؟

با توجه به ارتباط انکار ناپذیر بین کمال گرایی و بلوغ عاطفی و سلامت روان نوجوانان انجام پژوهش در این زمینه ضرورت می یابد به ویژه وقتی که در مورد نوجوانان انجام گیرید اهمیت آن بیشتر نمایان می شود و همچنین مرور پیشینه پژوهش مشخص کرده که تاکنون پژوهشی در زمینه رابطه کمال گرایی و بلوغ عاطفی با سلامت روان انجام نگرفته است لذا پژوهش حاضر در این چارچوب و با هدف تعیین رابطه کمال گرایی و بلوغ عاطفی با سلامت روان انجام می گیرد.

امضاء

روش کار:

الف- نوع روش تحقیق:

روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است.

جامعه جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر شهر ..... که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل هستند.

نمونه و روش نمونه گیری نمونه به تعداد 225 نفر از جامعه نوجوانان دختر دبیرستانی شهر .... به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب می شوند.

برای انتخاب نمونه، از بین مدارس شهر....، سه مدرسه به صورت تصادف انتخاب می کنیم و از هر مدرسه، 75 نفر( 25 نفر اول دبیرستان و 25 نفر دوم دبیرستان و 25 نفر سوم دبیرستان) به عنوان نمونه انتخاب می شوند.

 

روش گردآوری اطلاعات (میدانی، کتابخانه ای و غیره):

در خصوص گردآوري اطلاعات مربوط به ادبيات موضوع و پيشينه پژوهش از روش‌هاي كتابخانه‌اي و جهت جمع آوري اطلاعات براي تاييد يا رد فرضيه‌هاي پژوهش از روش ميداني (پرسشنامه‌ها) استفاده مي‌شود.

 

ابزار گردآوری اطلاعات :

پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ(GHQ):

پرسشنامه سلامت عمومی توسط گلدبرگ در سال 1972 ساخته شده است و یک پرسشنامه سرندی، مبتنی بر روش خود گزارش دهی است که در مجموعه های بالینی با هدف ردیابی کسانی که دارای اختلال روانی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

پرسشنامه GHQ دارای چهار زیر مقیاس نشانه های بدنی، اضطراب و بی خوابی، کارکرد اجتماعی و افسردگی وخیم است. در این پژوهش از فرم 28 سوالی آن استفاده شده است که نمره گذاری ان با استفاده از مقیاس لیکرت 4 درجه ای (0=اصلا الی 3= به مراتب بیشتر از حد معمول) صورت می گیرد. هر فرد در این آزمون چهار نمره دریافت می کند و از مجموع نمرات نیز یک نمره کلی به دست می آید(گلدبرگ، 1978).

نوربالا، باقری یزدی و یاسمی (1381) از نظر ویژگی های روان سنجی ثبات درونی GHQ با آلفای 83% را ذکر کرده اند. محاسبات آماری پرسشنامه سلامت عمومی نشان می دهد که همبستگی خرده مقیاس ها با عامل کلی برای خرده مقیاس شکایت جسمانی، 79%، اضطراب 90%، ناسازگاری اجتماعی 75%، و افسردگی وخیم 63% می باشد.

مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران( TMPS):

مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران یک آزمون 30 سوال است و براساس مقیاس های قبلی (فروست و همکاران، 1990؛ فلت و هویت، 2002؛ هویت و فلت، 1991) توسط بشارت(1386) به فارسی ترجمه شده است. این مقیاس، سه بعد کمال گرایی خود محور، کمال گرایی دیگر محور، و کمال گرایی جامعه محور را در مقیاس پنج درجه ای لیکرت از نمره 1 تا 5 می سنجد. حداقل و حداکثر نمره آزمودنی در زیر مقیاس های سه گانه به ترتیب 10 تا 50 خواهد بود. در مطالعه روان سنجی این مقیاس (بشارت، 1386) که در نمونه ای متشکل از پانصد دانشجوی دانشگاه تهران اجرا شد، ضریب آلفای کرونباخ زیر مقیاس های کمال گرایی خود محور، کمال گرایی دیگر محور و کمال گرایی جامعه محور به ترتیب برابر با 90/0، 91/0 و 81/0 محاسبه شد که نشان دهنده همسانی درونی رضایت بخش مقیاس است.

ضرایب همبستگی بین نمره های 78 نفر از آزمودنیها در دو نوبت با فاصله دو تا چهار هفته به منظور محاسبه ضریب باز آزمایی برای کمال گرایی خود محور، کمال گرایی دیگر محور و کمال گرایی جامعه محور به ترتیب برابر با 85/0، 79/0 و 84/0 به دست آمد که در سطح 001/0>P معنادار بودند. روایی همزمان مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران از طریق اجرای همزمان مقیاس مشکلات بین شخصی، مقیاس سلامت روان و زیر مقیاهای نورزگرایی و برون گرایی مقیاس شخصیتی NEOPI-R در مورد آزمودنی ها محاسبه شد.

نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره آزمودنی ها در زیر مقیاس کمال کرایی خود محور با مشکلات بین شخصی (44/0)، بهزیستی روان شناختی (62/0)، درماندگی روان شناختی (59/0) و نورزگرایی (74/0) در سطح 001/0>P همبستگی معنادار وجود دارد.

نتایج هم چنین نشان دادند که بین نمره آزمودنی ها در زیر مقیاس کمال گرایی دیگر محور با مشکلات بین شخصی (19/0)، بهزیستی روان شناختی (35/0-)، درماندگی روان شناختی (26/0)، نورزگرایی (25/0) و برون گرایی (22/0-) و بین نمره آزمودنی ها در زیر مقیاس کمال گرایی جامعه محور با بهزیستی روان شناختی (29/0-)، نورزگرایی (27/0) و برون گرایی (44/0-( در سطح 001/0> P همبستگی معنادار وجود دارد.

این نتایج روایی همزمان مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران را تایید می کنند (بشارت، 1386).

پرسشنامه بلوغ عاطفی(EMS):

این پرسشنامه دارای 48 سوال است که توسط یاشویر سینگ و ماهیش بهار گاوا (1974) طراحی شده، پنج حیطه عدم ثبات عاطفی، بازگشت عاطفی، سازگاری اجتماعیف فروپاشی شخصیت، فقدان استقلال را اندازه گیری می کند. سوال ها این مقیاس خواستار اطلاعات برای هریک از پنج گزینه خیلی زیاد(نمره5)، زیاد (نمره 4)، نامشخص (نمره 3)، احتمالا(نمره 2) و هرگز (نمره1 ) می باشد.

پایایی آزمون

آزمون مجدد این مقیاس با اجرای ان بر روی دانشجویان (تعداد 150 نفر) اندازه گیری شد که شامل دختران و پسران 24-20 ساله می شد، فاصله زمانی بین این دو اجرا شش ماه بود. همبستگی گشتاوری بین دو اجرا 75/0 بود همسانی درونی این مقیاس با محاسبه ضریب همبستگی بین کل نمرات هریک از 5 گروه برای عدم ثبات عاطفی 75/0، بازگشت عاطفی 63/0، ناسازگاری عاطفی 58/0، فروپاشی شخصیت 86/0 و فقدان استقلال 42/0 تعیین گردید. روایی این پرسشنامه در برابر معیارهای برونی یعنی پرسشنامه سازگاری «گها» برای دانشجویان کالج توسط سینها و سینگ تعیین شده است.

همچنین در این پژوهش برای تعیین پایایی از آلفای کرنباخ استفاده شد که بلوغ عاطفی 78/0 است(ایمانی و محب، 1388). روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط ابزار های فوق، از شاخص ها و روش های آمار توصیفی برای بدست آوردن فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، و خطای استاندارد داده ها استفاده خواهد شد؛ و سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن ضریب همبستگی و رگرسیون چند گانه از نرم افزار spssاستفاده خواهد شد.

 

منابع فارسی:

احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه السادات. (1385). روان شناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک. تهران: انتشارات بنیاد.

...