نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد مشاوره و روانشناسی

 نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد مشاوره و روانشناسی اولین شرط نگارش پروژه است و تایید پروپوزال توسط استاد راهنما و نهایتا در گروه آموزشی، و تصویب نهایی آن در پژوهش مراحل بعدی است.

اگر می خواهید دچار برگشت پروپوزال و عدم تصویب یا حتی تغییر موضوع نشوید بهتر است علم کافی در زمینه روش تحقیق و نیز مهارت انجام پروپوزال را بدست آورید.
شما علاوه بر دانش کافی در زمینه روش تحقیق همچنین باید شناخت کافی از ماهیت رشته خود یعنی روانشناسی و مشاوره نیز داشته باشید تا بتوانید درک صحیحی از موضوع پروپوزال پایان نامه بدست آورید.
ماهیت روانشناسی و مشاوره :
ما با افکار و تصورات خویش واقعیت را شکل می دهیم. ولی فکر کردن و تصور کردن، سلامتی و خوشبختی به بار می آورد. باید عمل کرد، آزمایش کرد و تلاش و فعالیت داشت تا به احساس سلامتی و خوشبختی دست یافت. (ناشناس) در این راه و به ویژه زمانی که تمرین می کنیم تا رودربایستی را کنار بگذاریم و بتوانیم نه بگوییم، ممکن است ما را مزاحم و لجباز به حساب آورند. باید به یاد داشته باشیم که این ما هستیم که برای خود تصمیم می گیریم و هیچ کس بهتر و مهم تر از خود ما به فکر زندگی ما نیست .
اما روانشناسی و مشاوره به معنی علمی آن چه زمانی به این معادله متصل می شود؟
ما ممکن است در این راه به پستی و بلندی های فراوانی برخورد کنیم و قبل از این که کاملا راضی و خشنود شویم و مطابق میل مان زندگی کنیم، اتفاقاتی از قبیل جابجایی، طلاق، تغییر شغل، فروش ماشین و قایق، روان درمانی، درمان زخم معده، از دست دادن یک شغل جالب با شروع یک دوره تحصیلی و از این قبیل می تواند سر راهمان قرار گیرد. خلاصه این که: اتفاقات بزرگ و متفاوت و غیر منتظره ای می تواند رخ دهد. از این بابت نباید ترسی به خود راه داد. اما باید آمادگی مواجهه با این دگرگونی ها و تغییرات احتمالی را داشته باشیم و آنچه را که اتفاق می افتد یا کاری را که می خواهیم انجام دهیم بزرگنمایی نکرد، و خود را دچار اضطراب و نگرانی نکنیم. انجام هر کار و امری با حوصله کردن است که روال عادی خود را خواهد داشت و سهل و آسان تر از آنچه فکرش را می کردیم پیش خواهد رفت. در چنین مواقعی روانشناسی و مشاوره به شکل های مختلف وارد زندگی مردم می شود.
با بررسی همه چالش های این مرحله از زندگی فردی و اجتماعی می توانید برای پروپوزال و پروژه روانشناسی یا مشاوره مسئله ای بیابید و موضوع انتخاب کنید.
مراحل استاندارد مطابق روش تحقیق در پروپوزال نویسی روانشناسی و مشاوره عبارتند از:
1- یافتن مشکل یا مسئله 2-تعیین و بیان مسئله مشکل 3- پیشنهاد راه حل مناسب برای مشکل یا مسئله (تدوین فرضیه) 4- استدلال به شیوه های علمی درباره نتایج راه حلهای پیشنهاد شده 5- تست فرضیه
انجام یک پژوهش یا طرح مسئله شروع می شود . مسئله باید قابل مشاهده و آزمایش باشد و بدون مفاهیم ارزشی باشد .
در روش تحقیق علمی محقق نباید ادعای اثبات فرضیه ای را داشته باشد زیرا در این صورت فرضیه معنی خود را از دست می دهد و از فرض به حتم تبدیل می شود.
برای انجام یک پروپوزال با کیفیت کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره نمی توان تصادفی به نتیجه رسید.