انجام حرفه ای پروپوزال رشته مشاوره و راهنمایی

برای انجام حرفه ای پروپوزال پایان نامه رشته مشاوره و راهنمایی علاوه بر آنکه باید محقق باسوادی باشید همچنین لازم است مشاور باسوادی نیز باشید.

در گذشته نیز مشاوره به شکل های مختلف وجود داشته است و در هر فرهنگ نامی داشته است.
اما انجام راهنمایی و مشاوره یا اجرای آموزش و درمان در سال های گذشته به لطف علوم شکل جدیدی پیدا کرد و طی سال های گذشته، مشکلی که وجود داشت پیدا کردن کلماتی بود که بتواند نگرش ذهنی لازم را برای انجام مداخلات درمانی با افراد توصیف کند. برای همین منظور استفاده از اصطلاح «وضعیت» استفاده شد و برای آشنایی با نگرش ذهنی یک نفر با مشاوره و راهنمایی ، گرچه این واژه کامل یا مطلوب نیست، کمک می کند تا شخصی را که یک رفتار درمانگر شناختی است و به عنوان مشاور و راهنما با کودکان و نوجوانان کار می کند توصیف کنیم. کلمه مشاور و راهنما مصداق های مفیدی دارد.
مشاور خوب کیست؟
 توصیف سه مشخصه از وضعیت یک فرد درمانگر با استفاده از سه اصطلاح «مشاور»، «تشخیص گذار» و «آموزش دهنده» همگی زیر چتر یک مربی دقیق و حمایت گر جای می گیرد که می تواند با فرصت آفرینی و بازخورد دادن به شاگرد خود بهترین نتیجه را برای آن شخص به ارمغان بیاورد. پس از ۲۰ سال استفاده از این اصطلاح به روش خاص ، اکنون از این که تلقی از درمانگر به یک مربی شبیه است احساس بسیار خوبی داریم .
یک مشاوره چه معنایی دارد و وظیفه او چیست؟
منظور از درمانگر به عنوان مشاور، فردی است که تمام پاسخ ها را ندارد، اما درباره تلاش کردن عقاید با ارزشی دارد و کارهایی را انجام می دهد تا این نکته را امتحان کنند که آیا نظراتش در مورد یک مراجع خاص ارزش دارند یا نه.
تکنیک های مشاوره و راهنمایی:
موضوع این نیست که مشاور و راهنما به دقت به کودک یا نوجوان بگوید که چه کاری انجام دهد، موضوع فرصت دادن به او برای تلاش کردن و کمک در درک یک تجربه است.
مشاور با درمانگر تفاوت هایی دارد:
درمانگر در نقش مشاور به عنوان الگویی برای حل مسئله با مراجع خود کار می کند. وقتی که مراجع می پرسد: «خوب، من باید چه کار کنم؟»، درمانگر ممکن است پاسخ دهد: «بگذار ببینم، در این موقعیت تو می خواهی کدام مشکل را حل کنی؟» و سپس، «ما چه انتخاب هایی داریم؟» یا «چه راه دیگری برای پرداختن به این مشکل وجود دارد؟». تبادل بالا در جهت آسان کردن جریان حل مسئله پیش می رود و اجباری نیز برای کاربرد یک راه حل خاص وجود ندارد. جوان و درمانگر هنگام همکاری در کاربرد مهارت حل مسئله با یکدیگر تعامل پیدا می کنند.
انجام پروپوزال نویسی مشاوره و راهنمایی:
آیا شما درک کاملی از رسته خود یعنی مشاوره و راهنمایی دارید؟ برای نگارش بیان مسئله پروپوزال خود نیاز مند این درک صحیح هستید و در کنار مهارت روش تحقیق می توانید به انجام یک پروپوزال صحیح اقدام کنید.


در این بخش یک نمونه پروپوزال حرفه رشته مشاوره و راهنمایی را قرار می دهیم.

در اینجا قسمت هایی از این پروپوزال رشته مشاوره و راهنمایی را می نویسیم و برای دریافت کامل این پروپوزال باکیفیت می توانید به انتهای همین متن رجوع کنید و فایل آن را خریداری نمایید.

این پروپوزال در فرم مخصوص پروپوزال وارد شده است و همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد را داراست.


نمونه پروپوزال حرفه ای مشاوره و راهنمایی

عنوان پروپوزال مشاوره و راهنمایی:
1-    عنوان به زبان فارسی: اثربخشی زوج درمانی گلاسر بر تعارض زناشویی و پرخاشگری زوج های شهر تهران
ج- بيان مسأله :
ازدواج یک مولفه بسیار مهم و با ارزش در زندگی انسان تلقی می گردد. ازدواج یک نهاد اجتماعی است که پایه و اساس ارتباط انسانی را تشکیل می دهد. به واسطه ازدواج مرد و زن از طریق یک نیروی ناشی از غرایز، آیین محبت و عشق به هم جذب می شوند، به طور آزادانه و کامل متعهد یکدیگر شده تا واحد پویایی را به عنوان خانواده ایجاد نمایند (احمدی و همکاران، 1384).
یکی از مسائل رایج که خانواده و درمانگران را به خود جلب کرده، تعارض زناشویی  است. این مشکل ممکن است صورت های مختلف داشته باشد و به صورت افسردگی یکی یا هر دو زن و شوهر بروز نموده و در نهایت منجر به طلاق گردد (زندگی بخش، شفیع آبادی و ثنائی ذاکر، 1389). تعارض در همه زمان ها منفی نیست، بلکه شیوه ای که زن و شوهر ها برای مدیریت تعارض بکار می برند، می تواند اثر منفی بر رابطه داشته باشد(گاتمن  و سیلور ، 2007؛ قراچه داغی، 1386). اینکه حل تعارض ازدواج با موفقیت انجام می گیرد یا به صورت زیان بار، به شیوه ای بستگی دارد که زن و شوهر ها برای اتمام یا خاتمه دادن این تعارض بر می گزییند. حل تعارض می تواند به طور مثبت یا منفی انجام گیرد. حل مثبت تعارض ارتباط را به وسیله تمرکز کردن بر عقاید و ارزش ها تقویت و حل منفی تعارض ارتباط را تضعیف و سست می نماید. هر وقت زن و شوهر ها دچار تعارض می شوند کار درست و مسئولیت هر دو شریک این است که به سوی یک حل مساله مثبت گام بردارند(کارلسون ، اسپری  و لویس ، 1997).
.
.
.
.ادامه متن در فایل کامل پروپوزال....
نتایج بررسی توسط گاتمن و نوتاریوس (2000) انجام شد، نشان داد که در زن و شوهر های پریشان، تعامل منفی بین فردی آشکاری حاکم است و در سراسر طول رابطه زناشویی ادامه متن در فایل کامل پروپوزال. گاتمن (1994) معتقد بود، در صورتی که تعاملات زناشویی با هیجانات منفی از قبیل تحقیر و انزجار همراه شود، به بی ثباتی ازدواج منجر می شود (به نقل از کیم و همکاران، 2016). خشونت بین زوج های شکلی از پرخاشگری آشکار است که یک یا دو طرفه است (جانسون ، 1995). تحقیقات نشان داده است که خشونت اثرات منفی زیادی بر عملکرد ارتباطی زوج های به جای می گذارد (جانسون و فرارو ، 2000).  بر اساس پژوهش هاف  (2002) از مهمترین دلایل خشونت و پرخاشگری در خانواده می توان به عدم توافق اخلاقی، بی علاقگی، خود خواهی، اعتیاد، نداشتن اعتقادات مذهبی، اختلاف سنی و ناتوانی جنسی اشاره کرد(صالحی و مهر علیان، 1385). عواملی چون عدم درک صحیح از موقعیت خویش، انزوا و افسردگی و تجاوز به حقوق قربانی نیز فاکتورهای موثر در پرخاشگری و خشونت است.
.
.
.
.
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال.......

بنابراین، به خاطر اهمیت موضوع که تعارض زناشویی و پرخاشگری یکی از مهم ترین عوامل از هم پاشیدگی زندگی زناشویی می باشد و کوشش های درمانی برای بهبود آن، تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی آن برآمده است. امید که نتایج این تحقیق بتواند راههای سودمندی جهت بهبود تعارض زناشویی و پرخاشگری زوج های ارائه دهد. این پژوهش هم چنین در پی دستیابی به این سوال است که آیا زوج درمانی گلاسر بر تعارض ها زناشویی و پرخاشگری زوج های شهر تهران موثر است؟
د- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق:
در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت که خانواده در زمره مهمترین سیستمهای اجتماعی است که براساس ازدواج بین دو جنس مخالف شکل می گیرد. حفظ و تداوم خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. خانواده به عنوان واحدی اجتماعی، کانون رشد و تکامل، التیام و شفادهندگی و تغییر و تحول آسیب ها و عوارض است که هم بستر شکوفایی و هم بستر فروپاشی روابط میان اعضایش می باشد(شجاع کاظمی و سیف، 1389).
.
.
.
.
.
.

ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (پیشینه پژوهش) :
امانی (1394) پژوهشی با هدف اثر بخشی واقعیت درمانی گروهی بر عزت نفس و تعهد زناشویی زوج های انجام دادند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین نمرات پس آزمون تعهد زناشویی و عزت نفس دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد.
..........
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال....
باری  و همکاران (2013) پژوهشی با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر تاب آوری زوج های در زنان مطلقه انجام دادند. نتایج نشان داد که واقعیت درمانی گلاسر موجب افزایش تاب آوری زنان مطلقه در مقایسه با گروه کنترل شد.
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال ....

و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق :
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال.......

ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي) :

هدف کلی
-    اثربخشی .....
اهداف جزیی
1.    تعیین میزان اثربخشی ........
2.    تعیین میزان اثربخشی .....

ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی) :
1-مراکز مشاوره، 2-کلنیک ها، 3-مرکز تدوین کننده کتب

ط-  سؤالات تحقیق :
سوال اصلی:
-    آیا زوج درمانی گلاسر بر تعارض ها زناشویی و پرخاشگری زوج های شهر تهران موثر است؟
سوالات فرعی:
1.    آیا زوج درمانی گلاسر بر تعارض ها زناشویی زوج های شهر تهران موثر است؟
2.    آیا زوج درمانی گلاسر بر پرخاشگری زوج های شهر تهران موثر است؟
ی-  فرضيه‏ هاي تحقیق:
فرضیه اصلی:
-    زوج درمانی گلاسر بر تعارض ها زناشویی و پرخاشگری زوج های شهر تهران موثر است.

فرضیه های فرعی
1.    زوج درمانی گلاسر بر تعارض ها زناشویی زوج های شهر تهران موثر است.
2.    زوج درمانی گلاسر بر پرخاشگری زوج های شهر تهران موثر است.

ک- تعريف واژه‏ ها و اصطلاحات فني و تخصصی ( به صورت مفهومی و عملیاتی) :
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
تعارض زناشویی
تعریف مفهومی: تعارض مجادله‌ای است بر سر اثبات ارزش‌ها و ادعاها برای دستیابی به موقعیت، قدرت و منابعی که باعث صدمه، تخریب و حذف طرف مقابل می‌شود. مجادله‌ای بین حداقل دو فرد وابسته به یکدیگر، که در آن هر یک، طرف مقابل را مانعی بر سر رسیدن به اهداف خود می‌داند. اساس نظریه نظام‌های خانواده ، تعارض زناشویی به عنوان نقطه عطف واحد خانواده مفهوم سازی می‌شود که می‌تواند تعادل، خودگردانی و خودسازمان دهی را به طور موقت مختل و واکنش‌های مقابله‌ای را برای بازگرداندن آن‌ها تحریک کند (قره باغی و همکاران، 1388).
تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر نمره ای است که آمودنی ها از پرسشنامه تعارض زناشویی براتی و ثنایی (1375) کسب می نماید.
پرخاشگری
تعریف مفهومی: به رفتاری اطلاق می شود که هدفش اعمال صدمه و رنج باشد به بیان دیگر رفتاری که قصد صدمه رساندن (جسمانی یا زبانی) به فرد دیگر یا نابود کردن دارایی افراد می باشد(قربان شیرودی و همکاران، 1389).
تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر نمره ای است که فرد از پرسشنامه پرخاشگری‌ اهواز ‌زاهدی فر و نجاریان (AGQ)  (1376)کسب می نماید.

ادامه متن در فایل کامل پروپوزال......

5- روش شناسی تحقیق :

الف- شرح كامل روش تحقیق :

ب-  متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها :
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. در این شیوه گروه آزمایش تحت زوج درمانی گلاسر قرار می گیرند اما گروه کنترل در لیست انتظار قرار می گیرند و هر دو گروه در زمان یکسان به پیش آزمون و پس آزمون پاسخ می دهند.........
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال ....
ج –  شرح کامل شیوه (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه،  مصاحبه،  فيش‏برداري و غيره ) گردآوري داده‏ها :
پرسشنامه تعارض ها زناشویی(MCQ): این پرسشنامه توسط ثنایی و براتی (1375) ساخته شده است. این پرسشنامه داراي 42 سؤال است كه هفت حيطه تعارض‌ زن و شوهرين: کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش هیجانی، افزایش رابطه با اقوام خود، کاهش رابطه با اقوام همسر، جداکردن امور مالی از همدیگر، افزایش جلب حمایت فرزند و کل تعارض زناشویی را بررسي مي كند. دامنه نمرات سؤالها بين 1 تا 5 است و دامنه نمرات پرسشنامه بين 42 تا 210 مي باشد.  مطالعات روان‌سنجي نشان داده است كه اين پرسش نامه داراي روايي محتوايي مطلوب است. پايايي اين ابزار توسط براتي (1375) برابر با 52/0، توسط فرحبخش (1384) برابر با69/0 بوده است.

پرسشنامه پرخاشگری‌ اهواز‌ (AGQ)  
این پرسشنامه‌ شامل‌ 30 سؤال در سه‌ عامل‌ 1-خشم و غضب 2-تهاجم و توهین 3-لجاجت‌ و کـینه‌توزی اسـت. این پرسـشنامه را زاهدی‌فر و نجاریان(1376)در‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد اهواز ساخته‌اند. بررسی حاصل از‌ تحلیل‌ عـوامل نشان‌ داد‌ که‌ 14 مادهء اول‌ روی عامل‌ خشم و غضب،8 مادهء دوم روی عامل تهاجم و توهین و 8 مادهء آخر روی‌ عامل‌ لجاجت‌ و کینه‌توزی قرار گرفته‌اند.
اعتبار این پرسـشنامه‌ را‌ نـجاریان‌ و زاهـدی‌فر‌ در سال 1376 با‌ مقیاسهای‌ خصومت و گناه باس و دورکی‌ (1957) (BDVI) و (MMPI) ارزیابی کردند. همبستگی‌ بین پرسشنامهء پرخاشگری در کـل بـرای‌ تمامی‌ افراد‌ 56/0 = r و برای دختران 94/0 = rو برای پسران 95/0 =r در سطح معناداری 001/0 گزارش شده است. ضرایب پایایی‌ آن با شیوه آلفای کرونباخ و شیوه تـنصیف‌ بـرای عـامل خشم و غضب به ترتیب 80/0 و 77/0 و برای عامل تهاجم و توهین 74/0 و 69/0و برای عامل لجاجت و کـینه‌توزی‌ 77/0 و 73/0 و بـرای کـل پرسشنامه‌ 85/0 و 61/0 می‌باشد که رضایت‌بخش است(نادری و همکاران، 1386).ادامه متن در فایل کامل پروپوزال .....
پکیج زوج درمانی گلاسر
متغیر مستقل در این پژوهش شامل 9 جلسه زوج درمانی گروهی عباسی مولید و همکاران (1392) است که مطابق با برنامه از قبل تعیین شده، به صورت گام به گام طی 9 جلسه 120 دقیقه ای و هر هفته یک جلسه اجرا خواهد شد.

جدول 2. جلسات و محتوای جلسات زوج درمانی گلاسر
جلسه    عنوان جلسه    هدف کلی
1    آشنایی با مفاهیم روان شناسی کنترل درونی و بیرونی    1-برقراری ارتباط و نشان دهندهی اعضا، 2- بیان قواعد گروه، اهداف و نشان دهندهی دوره، 3- طرح سوالات اساسی، 4-آموزش مفاهیم روانشناسی کنترل درونی و بیرونی، 5-انتخاب رفتار کلی-6-بازخورد
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال ....
د – جامعه آماري، شیوه نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان) :
جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه زوج های شهر تهران را تشکیل خواهند داد. شیوه نمونه گیری به شیوه در دسترس خواهد بود و تعداد 60 زن و شوهری که به مراکز مشاوره و روان درمانی منطقه ....  شهر تهران مراجعه می کنند انتخاب می شوند و سپس از بین آنها تعداد 30 زن و شوهر که نمرات آنها در پرسشنامه تعارض زناشویی و پرخاشگری یک انحراف معیار بالاتر بودند را انتخاب به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 زن و شوهر) و گروه کنترل (15 زن و شوهر) جایگزین می شوند.


هـ - شیوه‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط پرسشنامه های فوق، از شاخص های  و شیوه های آمارتوصیفی برای بدست آوردن فراوانی......
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال............

و- فهرست منابع و مأخذ مورد استفاده در پایان نامه :
منابع فارسی
احمدی، خدابخش؛ فتحی آشتیانی، علی؛ نوابی نژاد، شکوه. (1384). بررسی عوامل زمینه ای فردی و ارتباطی-دوجانبه ای موثر بر سازگاری زناشویی. خانواده پژوهی، 1 (3): 237-221.
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال...............
 منابع لاتین

Akbari, M., & dinarvand, F. (2014). Effectiveness of Therapy Based on Teaching Choice Theory on Reduction of Negative Emotional Reactions between Couples with Marital Conflicts, Available online at http://www.isicenter.org
ادامه متن در فایل کامل پروپوزال......


عنوان پروپوزال : اثربخشی زوج درمانی گلاسر بر تعارض ها زناشویی و پرخاشگری زوج های شهر تهران

تعداد صفحه: 34 صفحه

نوع فایل : word و قابل ویرایش

همه بخش های یک پروپوزال استاندارد را دارد

وارد شده در فرم مخصوص پروپوزال


قیمت فایل پروپوزال حرفه ای مشاوره و راهنمایی :