برای نوشتن پروپوزال پایان نامه روانشناسی درباره هوش کودکان اولین مرحله طراحی یک موضوع جدید و کار نشده در این باره است.

در زمینه هوش کودکان تحقیقات زیادی انجام شده است اما خودپنداره کودکان درباره هوش می تواند ایده مناسبی برای انتخاب موضوع باشد. یک بخش مهم از احساس تسلط داشتن بر کارها این است که فرد چه احساسی در مورد هوش خود دارد و تحقیقات بسیار زیادی در مورد چگونگی مفهوم هوش صورت گرفته است.

کودکان همانند افراد بزرگسال در دوره ابتدایی مدرسه دارای هوش و احساس تسلط داشتن بر کارها هستند و دارای اطلاعات زیادی می باشند، کارهای علمی را به خوبی انجام می دهند و همانگون که گفته شد کودکان در دوره مدرسه احساس خیلی خوبی در مورد شخصیت و توانایی های خود دارند. کودکان در سنین پایین تعویقی را از هوش برای خودشان دارند و آن را معادل با ویژگی های اجتماعی قرار می دهند در حالیکه کودکان دیگر بین قدرت شناختی و فکری و قدرت اجتماعی تمایز قائل می شوند.

در دوران نوجوانی نظریاتی در مورد استنتاج و قياس واقعی کودکان بسیار زیاد میشود داشتن عملکرد خوب در کارهای فکری و داشتن تمرات خوب در دوره دبیرستان به عنوان علامت های خاص هوشمندی و دلیل این مساله در نظر گرفته می شوند که مثلا شما برای مسابقه علمی مدرسه تان انتخاب شده اند.

در مدرسه ها مساله عملکرد اجرایی خوب در درس ها و مطالب علمی بصورت روز افزونی به عنوان معیار هوشمندی توسط مسئولین مدرسه در نظر گرفته می شود و بیشتر تفاوت های فردی در بین کودکان به این مساله ارتباط داده میشود اما در دانش آموزانی که در رده سنی بالاتری قرار دارند کمتر موفقیت یا عدم موفقیت آنها در درس ها به مثابه عدم توانایی و یا توانایان ها می باشد. نظریاتی که فرد در مورد خود به عنوان یک دانش آموز دارد مربوط به این بحث می شوند.