مشخصات:
موضوع پروپوزال: طراحی برنامه تلفیقی روانی – آموزشی جهت بهبود عملکرد تحصیلی، خودپنداره و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مقطع ابتدایی
منابع فارسی و لاتین: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: آموزش پروپوزال نویسی ، الگوی پروپوزال نویسی قابل استفاده برای اساتید درس روش تحقیق، آشنایی با منابع آموزشی، آشنایی با اصول تحقیق وپروپوزال نویسی و....

کیفیت : درجه عالی

تعداد صفحه: 44 صفحه
نوع فایل: word شماره 161
برای دانلود این نمونه پروپوزال باکیفیت به ادامه مطلب بروید...

اختلال یادگیری ویژه عبارت است از اختلال در یک یا چند فرایند اساسی روان شناختی که در فهم و کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری ایجاد مشکل کرده و ممکن است به صورت توانایی ناقص در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن کلمات یا محاسبات ریاضی، ظاهر گردد. این اصطلاح حالت هایی همچون معلولیت ادراکی، آسیب مغزی، بدکاری جزیی مغزی، خوانش پریشی و زبان پریشی رشدی را در بر می گیرد اما کودکانی را که بدوا در نتیجه معلولیت های دیداری، شنیداری یا حرکتی، یا عقب ماندگی ذهنی، یا اختلال هیجانی یا محرومیت های اقتصادی، فرهنگی یا محیطی دچار ناتوانی های یادگیری شده اند، شامل نمی شود (گورمن، 2001؛ ترجمه نریمانی و نورانی دگرماندرق، 1383).

در پنجمين راهنماي تشخيصي و آماری اختلال‌هاي رواني (DSM-5) اختلال یادگیری ویژه تغییر نام داده است و اختلال خواندن، اختلال نوشتن و ریاضی که هر یک قبلا یک اختلال مستقل و مجزا محسوب می شدند اکنون به عنوان یک مشخص کننده در اختلال یادگیری ویژه گنجانده شده است (گنجی، 1392).

اختلال یادگیری ویژه بر مبنای DSM-5، اختلالی عصبی رشدی با منشاء زیستی است که موجب نابهنجاری هایی در سطح شناختی می شود. یکی از ویژگی های اصلی اختلال یادگیری ویژه، مشکلات مستمر در مهارت های تحصیلی اصلی است که شامل سیالی خواندن، درک خواندن، بیان نوشتاری و استدلال ریاضی است (انجمن روان شناسی آمریکا، 2013؛ ترجمه سید محمدی، 1393).

اختلال یادگیری مهم ترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی محسوب می شوند و هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان به این علت در فراگیری مطالب درسی دچار مشکل می شوند. به طور معمول این دانش آموزان از هوش متوسط یا بالاتر برخوردارند ولی در شرایط تقریبا یکسان آموزشی نسبت به دانش آموزان دیگر عملکرد تحصیلی ضعیف تری نشان می دهند و علیرغم قرار داشتن در محیط آموزشی مناسب و نیز فقدان آسیب زیست شناختی بارز و عدم مشکلات اجتماعی و روانی حاد، با داشتن هوش متوسط قادر به یادگیری در زمینه های ویژه ای (خواندن، نوشتن، محاسبه) نمی باشند (کاراند ، ماهاجان و کالکارنی ، 2009).

در مطالعه ای موگاسیل ، پاتیل ، پاتیل و موگاسیل (2011) با بررسی کودکان 8 تا 11 سال هندی میزان شیوع کلی اختلال های یادگیری را 17/15 درصد و شیوع اختلال های نگارش، خواندن و ریاضیات را به ترتیب 5/12، 2/11 و 5/10 گزارش داده اند. همچنین میهن دوست (2011) با مطالعه 600 دانش آموز پایه های سوم، چهارم و پنج ابتدایی در شهر ایلام، نرخ شیوع اختلال های یادگیری را 4/11 درصد بیان می کند. اختلال یادگیری گستره ای بسیار وسیع تر از مشکلات تحصیلی را در بر می گیرد و فهم کامل آن نیازمند توجه به حوزه های اجتماعی، عاطفی و رفتای زندگی کودک است (لرنر ، 1997؛ سایدریدیس ، 2006).

یکی از حیطه های ناتوانی یادگیری اجتماعی خودپنداره پایین این کودکان است (عباسیان، عابدی، نصر آزادانی، سیفی، 1392). خودپنداره شامل نگرش ها، احساسات و دانش ما درباره توانایی، مهارت و قابلیت پذیرش اجتماعی است. خودپنداره تمام ابعاد شناختی، ادراکی، عاطفی و رویه های ارزیابی را در بر می گیرد. خودپنداره براساس قضاوت های قبلی، ادراکات و بازخوردهای قبلی دیگران و افراد مهم در زندگی انسان شکل می گیرد و مفهوم و ادراک فرد از توانایی خودش برای یادگیری یکی از انواع پذیرفته شده رفتار تحصیلی و عملکرد از نظر پیشرفت اجتماعی است (آقا جانی، نریمانی، آسیایی، 1387).

پژوهش های مختلف نشان داده اند که دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری از خودپنداره ضعیف تری نسبت به همسالان عادی خود برخوردارند(عباسیان و همکاران، 1392). به نظر می رسد ارتباط بین پیشرفت تحصیلی و خودپنداره دو طرفه باشد یعنی از طرفی خودپنداره بالا و باورداشتن توانایی های خود، باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری، تلاش و موفقیت تحصیلی می شود. از سوی دیگر، موفقیت تحصیلی موجب افزایش خودپنداره و عزت نفس می شود. دانش آموزانی که برای خود ارزش و اعتبار بیشتری قائل هستند در رویارویی با دیگران موفق ترند و در برابر دشواری ها پایداری بیشتری از خود نشان می دهند و اگر خود را فردی ضعیف بدانند، خیلی زود دست از تلاش بر می دارند(مارش، 2000؛ به نقل از حیدری، امیری و مولوی،1391).

یکی از متغیر هایی که احتمالا به دلیل وجود ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان مختل می شود، مشکلات سازگاری اجتماعی می باشد(زاهد، رجبی و امیدی، 1391). سازگاری اجتماعی شامل سازگاری فرد با محیط اجتماعی خود است که این سازگاری ممکن است با تغییر دادن خود و یا محیط به دست آید (موسوی لطفی، اکبری و صفوی ، 1388). تعداد زیادی از مطالعات مربوط به دانش آموزان با اختلال یادگیری نشان می دهند که این دانش آموزان در مدرسه مشکلات رفتاری دارند؛ در اجتماعی شدن دارای مشکل هستند و اختلال های هیجانی و رفتاری دارند (اسریدر و وفمن، 2001؛ وانگ و دوناهو، 2002؛ به نقل از هالاهان و همکاران، 2005؛ ترجمه علیزاده، 1390).

به همین ترتیب آگا ليوتيس و كاليوا (2008) در پژوهش خود نشان دادند دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در مهارتهاي تعامل اجتماعي غير كلامي نسبت به كودكان عادي دارای مشکل هستند. آيورباچ ، گروس- تسیور ، مانور و شالو (2008) نشان دادند كـه كودكان داراي اختلالات يادگيري نرخ بالاتري از مشكلات و سازگاري هاي اجتماعي و عاطفي را نسبت به كودكان عادي دارا هستند.

علاوه بر آن نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که کودکان و نوجوانان دارای ناتوانی های یادگیری دارای مشکلاتی در مهارت های بین فردی (لاد و تروپ-گردون ، 2003؛ واینر ، 2004)، پردازش اطلاعات اجتماعی (بومینگر و کیمهی-کیند ، 2008)؛ مشکلات بیشتر در تعاملات اجتماعی و توانایی های اجتماعی (سلیمانی، زاهد بابلان، فرزانه وستوده، 1390)، سطوح بالایی از طرد اجتماعی و تنهایی (استل و همکاران، 2008) و مشکلات سازگاری (ال-یاگان و میکولینسر ، 2004؛ شارما ؛ 2004؛ واینر، 2004؛ آیورباچ و همکارن، 2008) می باشند.

 

شماره 161

 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.