مشخصات پایان نامه:
موضوع پایان نامه: مقایسه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله ای در بیماران آرتریت روماتوئید و افراد سالم
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 134 صفحه
نوع فایل: word شماره 13
برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید...
 

هدف این پژوهش «مقایسه تاب آوری، ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله ای بیماران آرتریت روماتوئید و افراد سالم» است.

جامعه این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و همراهان سالم این بیماران بودند که در طی فاصله زمانی اول مهرماه تا آخر آبان ماه به بیمارستان شریعتی تهران مراجعه کرده‌اند؛ و نمونه پژوهش شامل 150 آزمودنی (75 نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید و 75 نفر سالم) بودند و پس از بررسی ملاک‌های پژوهش، آن‌ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.

پرسشنامه هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از: پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI) و پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (WOCQ).

برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس چند متغیر (مانوا) به کمک نرم افزار 22SPSS- استفاده شد. در این فصل با استفاده از یافته های پژوهش در فصل 4، به تبیین فرضیات پژوهش می پردازیم؛ و باتوجه به اطلاعات به دست آمده از بررسی های آماری و بحث های نظری و سوابق پژوهش مندرج در فصل دوم، هر یک از فرضیه ها، تفسیر و نتیجه گیری خواهد شد. 

تفسیر یافته های تحقیق:

فرضیه اول: «بین تاب آوری بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و افراد سالم تفاوت وجود دارد». جدول شماره 4-6 نتایج آزمون t دو گروه مستقل بین میانگین تاب آوری در دو گروه بیمار آرتریت روماتوئید و افراد سالم را نشان می دهد. نتایج بیانگر آن است که بین تاب آوری بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و افراد سالم تفاوت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات افراد گروه سالم در تاب آوری (به ترتیب85/73 و50/15) از میانگین و انحراف استاندارد نمرات تاب آوری بیماران آرتریت روماتوئید (به ترتیب38/68 و 85/13) بیشتر است.

با توجه به نتایج بدست آمده از محاسبه تفاوت بین گروهها در عامل تاب آوری، می توان گفت، فرض صفر رد و فرض تحقیقی اول یعنی «بین تاب آوری بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و افراد سالم تفاوت وجود دارد» تایید می شود. با توجه به این که پژوهش با این موضوع تاکنون صورت نگرفته در مقایسه نتایج این فرضیه، از پژوهش هایی که مشابه با این پژوهش از ابزاری برای سنجش تاب آوری در سایر موقعیت های استفاده کرده بودند استفاده نمودیم. این یافته با پژوهش های زیادی از جمله؛ کمپبل-سیلس و همکاران (2006)، داوی دوف و همکاران (2010)، استوارات و یون (2011)، پنگ و همکاران ( 2012)، توکلی (1390)، کیخاوانی و همکاران (1391)، کرمی و همکاران (1392) همخوان است.

در تبیین این یافته می توان گفت که درجات مختلف تاب آوری از طریق تاثیر گذاری بر حرمت خود، شایستگی و استحکام شخصی، تحمل عواطف منفی، مهار گری و معنویت با شاخص های سلامت و آسیب پذیری روان شناختی مرتبط می شود. بنابراین می توان گفت که آسیب پذیری روان شناختی، درماندگی، افسردگی و اضطراب، از پیامدهای ضعف تاب آوری محسوب می شوند. این آمادگی آسیب شناختی زمینه های ابتلا و تشدید آرتریت و روماتوئید را فراهم می کنند. به عبارت دیگر، کاهش میزان تاب آوری در برابر رویدادهای زندگی در فرد با نوعی احساس فشار روانی، اضطراب یا افسردگی همراه است. تاب آوری، از طریق افزایش سطوح عواطف مثبت، باعث تقویت عزت نفس و مقابله ی موفق با تجربه های منفی می شود.

بر این اساس، تاب آوری از طریق تقویت عزت نفس به عنوان یک مکانیزم واسطه ای به انطباق پذیری مثبت و بهزیستی روانی منتهی می شود و افرادی که از بهزیستی روان شناختی بالاتری برخوردارند توانایی سازگاری آن ها با مشکلات، بیشتر از کسانی است که از این مزیت برخوردار نیستند.

از طرفی، هرچه فرد قدرت بیشتری در تاب آوری، مقابله با مشکلات و استرس های زندگی داشته باشد کمتر در معرض آشفتگی های روانی و هیجانی قرار می گیرند و از سلامت و بهزیستی روانی بالاتری بهره مند می شود. به نظر می رسد که افراد تاب آور، به طرز خلاقانه و انعطاف پذیری به مسایل می نگرد، برای حل آن ها طرح و برنامه ریزی می کنند و در صورت نیاز نسبت به درخواست کمک از دیگران دریغ نمی ورزند و منابع کاملی برای مقابله با مشکلات دارند که این عوامل باعث می شود فرد از بهداشت روانی و بهزیستی روان شناختی بالایی برخوردار باشد (بهادری خسرو شاهی و هاشمی نصرت آباد، 1390). بر همین اساس، کاهش میزان تاب آوری

 

شماره 13


 

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.