عنوان: بررسی مدل سنجش سلامت و فساد اداری در شهرداری تهران
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 60 صفحه
شماره: 623


قسمتی از این پروپوزال:

به طور کلی تحقیقات گذشته نشان می دهد که رفتارهای فساد آمیز در یک جامعه می تواند علاوه بر این که منجر به تخصیص ناعادلانه ی منابع و نفوذ فساد در سرمایه گذاری های تجاری و یا عملکرد سازمان ها شود، بلکه نظام اجتماعی و سیاسی را از نظر اخلاقی به انحطاط می کشد (Randi L. Sims;Baiyun Gong;Cynthia P. Ruppel, 2012, p. 92)، (عباس زادگان،1383)

از نظر فرهنگی نیز وقتی فساد به یک فرهنگ تبدیل شد کسی دیگر فکر نمی‏کند که کارش نادرست است زیرا از یک طرف می‏بیند که همه، این‏طور رفتار می‏کنند و از طرف دیگر از او نیز انتظار دارند که او نیز آن گونه رفتار کند. از همه مهم‏تر این که بنا به دلایل متفاوت (سازمانی و فراسازمانی و ...) راه ارضای نیازها و تحقق اهداف مسدود و تنها از این طریق ممکن است. از این رو، مردمِ آرزومند و نیازمند از طریق نادرست، بیراهه و فساد آمیز به دنبال دستیابی به اهداف می‏روند. وقتی به بیراهه رفتن شروع شود بعد از مدتی به عنوان یک روش، هنجار و فرهنگ باب می شود و افراد برای تحقق اهداف خود به همه ابزارها متوسل می‏شوند(رفیع پور،1386،صص.49-48).

در این بخش باید بر فرهنگ ایرانی- اسلامی رایج در کشور نیز تأکید ویژه ای شود. در فرهنگ اسلامی، بر سالم بودن کارگزارن اسلامی بسیار تأکید شده است.- به ویژه می توان به سخنان ارزشمند امام علی (ع)، در توصیه هایی به کارگزاران در اقصی نقاط قلمروی اسلامی اشاره کرد.- با وجود رواج چنین فرهنگی در سطح جامعه، بروز و ظهور فساد اداری، دقیقاً نقطه ی مقابل فرهنگ اسلامی خواهد بود.

از این رو مبارزه با فساد اداری و ارتقای سلامت ا زالزامات و ضرورت های ایجاد جامعه ای با مشخصات اسلامی است. هم چنین از سوی دیگر می توان گفت وجود شرایط فرهنگی خاص در هر کشوری می تواند احتمال و میزان بروز فساد را معین نماید. یکی از مناسب ترین چارچوب ها برای فهم چگونگی اثرگذاری فرهنگ کشورها بر روی رفتار افراد به وسیله هافستد ارائه شده است. طبقه بندی او از فرهنگ یک کشور دارای چهار بعد (چهار متغیر) است.

فاصله ی قدرت ، پرهیز از شرایط نامتعین ، مردانگی یا زنانگی ،جمع گرایی یا فردگرایی (Davis, James; Ruhe, John;, 2003). با استفاده از این نظریه می توان پیش بینی هایی به شرح زیر استخراج کرد: در کشورهای با فاصله قدرت بیش تر میزان فساد نیز بیش تر خواهد بود./ در کشورهایی که میزان پرهیز از شرایط نامعین بالاست میزان فساد نیز بالاست./ آن دسته از کشورهایی که در آن ها تمایلات مردسالارانه بالاست میزان بیش تری از فساد نیز خواهند داشت./ کشورهای با میزان فردگرایی بالا فساد کم تری خواهند داشت./ کشورهایی که میزان فساد در آن ها بالاست نرخ ریسک بالاتری نیز دارند./ کشورهایی که میزان فساد در آن ها بالاست نرخ تجارت خارجی آن ها پایین است./ کشورهایی که میزان فساد در آن ها بالاست نرخ سرمایه گذاری خارجی نیز در آن ها پایین است. کشورهایی که میزان فساد در آن ها بالاست در آمد سرانه آن ها نیز پایین است (فاضلی، 1391، ص.235).

از این رو بررسی شرایط فرهنگی کشورمان ایران توجه به ابعاد فرهنگی در سنجش و توجه به فساد را نیز بیش از پیش نمایان می سازد. گذشته از الزامات فرهنگی در سطح کلان جامعه در سطح خردتری نظیر سازمان نیز فساد اداری دارای تبعات و نتایجی خواهد بود که این نتایج به محققان، در امر اندازه گیری میزان فساد به منظور شناسایی مشکلات و گلوگاه های اصلی و رفع آن و در نتیجه افزایش سلامت اداری به شدت هشدار می دهد. در یک سازمان، بروز فساد به طور عمومی به فرهنگ آن سازمان نسبت داده می شود.

از فرهنگ سازمان تعاریف گوناگونی وجود دارد که عبارتند از: آداب، رسوم، اخلاقیات و ارزش هایی که به طور علنی معرفی شوند(ادگار شاین به نقل از عباسی و جمال پور،1390 ص.45). مجموعه‎ای از ارزش ها، اعتقادات و سنت های مشترک که یک سازمان را به طور ویژه قابل شناسایی می نماید (Wittmer, D; Coursey, D.;, 1996, p. 560).

در این راستا مدیران به عنوان هدایت کنندگان افراد و کارمندان در سازمان ها هستند که دارای طیف وسیعی از نقش های از رسمی و غیر رسمی اند که در این میان این مدیر است که ارزش های مطلوب را به سایر اعضای سازمان مخابره می نماید. این نقشِ الگویی موجب ایجاد شرایطی می شود که در آن افراد برای کار کردن انگیزه می یابند.

از این رو نقش ضد فسادی یک مدیرِ هدایت گر بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که در واقع مدیر، با انتخاب ارزش هایی، آن بخش از فرهنگ سازمانی را انتخاب می نماید که سازمان را در رسیدن به سلامت موفق و یا بالعکس ناموفق خواهد کرد. از سوی دیگر در صورت وجود فساد در سطح مدیریت و یا سایر سطوح برانگیختن کارکنان کاری بس دشوار خواهد بود و اداره ی مؤثر و یک سازمان دست خوش خلل خواهد گردید (So¨o¨t, 2012, pp. 289-291)


قیمت با تخفیف ویژه:


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.