عنوان: مطالعه تطبیقی دیدگاه سنت گرایان و پساساختارگرایان در باب امکان علم دینی. گرایش: فلسفه آموزش و پرورش(گرایش تعلیم و تربیت اسلامی)
همه بندهای یک پروپوزال استاندارد: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word قابل ویرایش
تعداد صفحه: 26 صفحه
شماره: 563


قسمتی از این پروپوزال:

در مطالعات انجام شده درباره علم دینی و رویکردهای مختلف آن در ایران کارهای زیادی انجام نشده است، بیشتر پژوهش های انجام شده در اینگونه مسائل به صورت مباحث مطرح شده در گفتگوها و مناظرات با افراد شاخص و مطرح در این رویکرد بوده است در منابع خارجی هم کمتر می توان پژوهشی یافت که مستقیماً به موضوع مورد نظر پرداخته شده باشد لذا در ذیل به پژوهش های انجام شده در ایران و خارج از ایران اشاره شده است.

قدرت اله قربانی در پایان نامه دکتری سال 1389در رشته فلسفه به موضوع نقد و بررسی نظریات امکان علم دینی می پردازد. ایشان در این موضوع اشاره دارد به اینکه علم ذاتاً موضوعی خنثی نیست زیرا در صورتی دارای هویت است که در عالم به عنوان فاعل شناسایی قرار داشته باشد، یعنی وحدت و پیوستگی علم و عالم یک امر ذاتی و اولیه می باشد. از این رو علم بدون عالم وجود ندارد.

با این ملاحظه هم علم سکولار امکان پذیر است و هم علم دینی، که بستگی به زمینه ها و عوامل گوناگونی دارد. حسین سوزنچی در کتاب معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی، در سال 1389 نسبت علم با دیگر حوزه های معرفت بشری در طول تاریخ سیر تکاملی را طی نموده است که خود ناشی از تحول در فهم بشری از عالم هستی است. وی در کتاب خود علم در دوران های مختلف تاریخی و در فرهنگ و جوامع گوناگون، امکان وجود فهم های متنوع از ماهیت و چیستی آن را برای انسان فراهم نموده و در نتیجه کارکردها و مأموریت متنوعی نیز برای آن تصویر کرده است.

خسرو باقری در کتاب هویت علم دینی در سال 1382، نگاهی معرفت شناختی به نسبت دین و علوم انسانی داشته است. وی در کتاب خود اصطلاح علم دینی را ناظر بر روابط محتملی می داند که پژهشگران میان دین و شاخه هایی از علوم تجربی برقرار می کنند.

در این اصطلاح ، علم می تواند همان علوم تجربی طبیعی باشد یا علوم تجربی انسانی باشد، دین نیز می تواند اسلام باشد یا یهودیت و مسیحیت و جز اینها. باقری مفاهیم و مصادیق علم دینی را در سه مرحله بررسی می کند که بخش نخست ، تأملی در ماهیت و ویژگی های خود علم است، بخش دوم تحقیقی در ماهیت و ویژگی های معرفت دینی است، بخش سوم نیز از نسبت میان علم و دین بحث می کند.

در تمام بحث ها شواهد علمی از علوم انسانی و شواهد دینی از دین اسلام برگرفته شده است. احمد دهقانی در پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع امکان و چگونگی علم دینی در سال 1390 به این موضوع پرداخته است مسئله اصلی، تعارض یا عدم تعارض میان علم و دین است که بعد از رنسانس با پیدایش نظریات و کشفیات جدید علمی ایجاد شد و در حل این مسئله عده ای به نفی واقع نمایی علم نظر دادند و عده ای هم دین را افیون توده ها نامیدند و عده ای هم سعی در آشتی دادن میان این دو نمودند. در جهان اسلام برخی تلاش در ایجاد علوم بر پایه دین کرده و علم دینی را مطرح کردند.

سیدمهدی امامی جمعه و زهرا طالبی سال 1391 با موضوع سنت و سنت گرایی از دیدگاه فریتیوف شوآن و دکتر سید حسین نصر به سنت گرایی در مقاله ای در مجله علمی پژوهشی الهیات تطبیقی پرداخته اند. در این مقاله سنت گرایی به عنوان جریانی معاصر در مقابل مدرنیسم قرار می گیرد، به وجود یک سنت زنده، پویا و ازلی معقتد است که هرگز از بین نمی رود، واحد است و در قالب های گوناگون متجلی می شود. مایکل هاند در یکی از فصل های کتاب آیا شکلی از آموزش وپرورش دینی وجود دارد؟ که در سال 2006 انتشار یافته است به امکان علم دینی در یکی از فصل های کتاب می پردازد.

هاند در فصل آیا شکل دینی از دانش وجود دارد به این موضوع می پردازد که شکل دینی از دانش وجود دارد که محور نزاع فلسفی برای تربیت دینی می باشد. در این صورت فهم دینی اعتقاد دینی و اهداف تربیت دینی غیر اقراری را لزوماً غیر قابل تشخیص در نظر می گیرد. هاند در کتاب خود با بررسی تعدادی از تلاش هایی که توسط فیلسوفان برای نشان دادن این که گزاره های دینی از یک طبقه مستقل معرفت شناختی تشکیل شده اند شروع می کند. در یک جمع بندی کلی بیان می کند که هرکدام از این تلاش ها موفق می باشند.


قیمت با تخفیف ویژه:


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.