در پژوهش حاضر از مدل پیشنهادی چن و همکاران (2009)، به منظور سنجش اثربخشی مدیریت دانش بین دانشکده های دانشگاه ... استفاده شده است.گام های محاسباتی این تحقیق در راستای دست یابی به هدف پژوهش، به شرح زیر است:
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل پروپوزال


متغیرهای اصلی این پروپوزال:
سنجش اثر بخشی مدیریت دانش در دانشگاه شیراز

سال نگارش:
جدید
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
40 صفحه
شماره:
383


توضیحات و بخش هایی از این پروپوزال:

تعریف واژه ها و اصطلاحات پژوهش 

تعاریف مفهومی

-مدیریت دانش:

مدیریت دانش فرآیند خلق دانش، کسب دانش، ذخیره دانش، به اشتراک گذاری دانش، به کارگیری دانش و ارزیابی دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند میان منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دست یابی به اهداف سازمانی صورت پذیرد (افرازه،1386).

- شاخص عملکرد مدیریت دانش: لی و همکاران در سال ( 2005) برای ارزیابی عملکرد یک سازمان در اجرای مدیریت دانش، معیاری با عنوان شاخص عملکرد مدیریت دانش ارائه کردند. با اندازه گیری اثربخشی چرخه دانش، این شاخص اندازه گیری می شود. چرخه دانش، از جمع جبری اثربخشی فرآیند های تشکیل-دهنده سیستم مدیریت دانش تشکیل شده است که از پنج مؤلفه تشکیل یافته و تأثیر هر یک از مراحل پنج گانه فرآیند چرخه دانش شامل خلق دانش، جمع آوری دانش، تسهیم دانش، به کارگیری دانش و درونی سازی دانش را در محاسبه شاخص مورد نظر قرار می دهد.

-فرآیند چرخه دانش: چرخه دانش شامل فرآیند هایی است که به بکارگرفته می شود تا دانش ایجاد، منتقل و به بکارگرفته شود و خود منتج به دانش جدید شود. در واقع در چرخه دانش، داده به اطلاعات تبدیل می-شود، اطلاعات دست چین و تقویت شده و تبدیل به دانش می شود. این دانش سپس به کار گرفته می شود و نتایج آن مستند می گردد و داده، اطلاعات و دانش جدیدی را ایجاد می نماید.

در فرآیند درونی سازی چرخه دانش، حافظه سازمانی کاربرد دارد که منظور از آن توانایی سازمان برای حفظ و نگهداری دانش است رادینگ ،1383؛ به نقل از لطیفی و موسوی،1387. -فرآیند خلق دانش: دانش هنگامی که افراد، روش های نوین انجام کار ها را دریافته یا مهارت جدیدی کسب می نمایند، خلق می شود. گاهی اوقات دانش خارجی وارد سازمان می شود. (حسن بیگی، 1389).

-فرآیند ذخیره دانش: دانش مفید و مناسب باید به شکلی منطقی در یک مخزن دانش، به گونه ای ذخیره شود که دیگران نیز در سازمان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند (حسن بیگی، 1389). -فرآیند تسهیم دانش: انتشار، تبادل و به اشتراک گذاری دانش های خلق شده و کسب شده در سازمان از طریق جلسات بحث گروهی، سوال و جواب با نخبگان و یا حتی ارسال یک ایمیل به اعضای سازمان تعریف می شود (گولد و همکاران ،2001). -فرآیند به کارگیری دانش: این فرآیند یعنی استفاده واقعی از دانش که شامل مكانیسم های دست یابی سازمان به دانش مورد نیاز می باشد و به منظور افزایش اثربخشی و بهره وری در سازمان صورت می گیرد (داونپورت ،1998).

-فرآیند درونی سازی دانش: درونی سازی دانش در واقع تبدیل دانش تصریحی به دانش ضمنی سازمان است (نوناکا ،1994).

-اثربخشــــی مدیریت دانش: منظور از اثر بخشی مدیریت دانش ، برآورده کردن اهداف مدیریت دانش و رضایتمندی از آن است (صمیمی و آقایی،1384).

-کارت امتیازی متوازن: کارت امتیازی متوازن یک چهارچوب ارزیابی عملکرد است که با مجموعه ای از مقیاس های مالی و غیر مالی، یک نگاه کامل به عملکرد شرکت می اندازد (کاپلان ونورتون ،1996).

کارت امتیازی متوازن به مدیران اجازه می دهد تا به تجارت از چهار بعد مهم نگاه کنند:

-بعد مالی: این بعد، نوعاً حاوی مقیاس های سنتی عملکرد مالی است که معمولاً به سودآوری مربوط می شود. معیارهای ارزیابی معمولاً سود، جریان نقدینگی، بازگشت سرمایه صرف شده و ارزش اقتصادی می باشند. -بعد مشتری: مشتریان منبع سود آوری کسب و کارند؛ بنابراین ارضای نیاز های مشتری هدفی است که شرکت ها دنبال می کنند. در این بعد، مدیریت مشتریان هدف مورد انتظار و اجزای بازار هدف را برای واحد-های عملیاتی تعیین می کند و به عملکرد واحدهای عملیاتی در این اجزای بازار هدف نظارت می کند. نمونه هایی از این مقیاس های اصلی و ذاتی شامل: رضایت مشتری، حفظ مشتری، کسب مشتری جدید، موقعیت بازار و سهم هدف است.

-بعد فرآیند های داخلی: هدف از این بعد این است که با برتری یافتن در برخی فرآیند های کسب و کار که عظیم ترین اثر را دارند، رضایت مشتریان و ذینفعان جلب گردد. در تعیین اهداف و مقیاس ها، اولین مرحله می بایست تحلیل زنجیره ارزش باشد. یک فرآیند عملیاتی قدیمی، می بایست برای درک اهداف بعد مالی و مشتری تعدیل شود. بنابراین باید یک زنجیره ارزش فرآیند کسب و کار که قادر به برآوردن نیاز های فعلی و آتی است، ایجاد شود. یک زنجیره ارزش داخلی شرکت شامل سه فرآیند، نوآوری، عملیات و خدمات پس -از فروش می باشد.

-بعد نوآوری و یادگیری: هدف اولیه این بعد فراهم کردن زیر بنایی جهت دست یابی به اهداف سه بعد دیگر و ایجاد رشد بلند مدت و بهبود از طریق افراد، سیستم ها و رویه های سازمانی است. از آنجایی که کارکنان برای شرکت ها یک سرمایه غیر محسوس هستند، در رشد کسب و کار سهیم می باشند، این بعد به مقیاس عملکرد کارکنان مثل رضایت کارکنان، تداوم آموزش و مهارت ها تاکید می کند (کاپلان ونورتون،1996).

-فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP): فرآیند تحلیل شبکه ای یکی از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره است که توسط ساعتی به منظور ارائه راه حل برای آن دسته از مسایل تصمیم گیری چند معیاره که روابط و همبستگی متقابل در میان سطوح تصمیم گیری (هدف،معیار های تصمیم گیری و زیر معیارهای آن، آلترناتیوها) وجود دارد، ارائه شده است. فرآیند تجزیه و تحلیل شبکه ای بسط تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است (ساعتی ،2004). 

تعاریف عملیاتی با توجه به مدل بکارگرفته شده در این پژوهش و اجزای آن، تعاریف عملیاتی اجزای مدل به شرح زیر است:

-کارت امتیازی متوازن: در این پژوهش از این ابزار برای سنجش اثربخشی مدیریت دانش استفاده و چهار بعد آن به عنوان شاخص های اثربخشی مدیریت دانش در نظر گرفته شده است.

-بعد مالی: در این مطالعه این بعد مربوط به بودجه و امکانات می شود.

-بعد مشتری: این بعد برای سنجش تأمین انتظارات مشتریان از شاخص هایی در مورد دانشجو و شهرت و اعتبار استفاده می کند.

-بعد نوآوری و یادگیری: در این مطالعه منظور از این بعد، توانمند سازی کارکنان، اساتید، وضعیت تکنولوژی اطلاعات، وضعیت برنامه ریزی استراتژیک و نوآوری است.

-بعد فرآیندهای داخلی: ظرفیت و خدمات، کارکنان، استاندارد سازی، ارزیابی عملکرد و تکنولوژی از شاخص های این بعد هستند.

- فرآیندهای چرخه دانش: در این پژوهش، از این فرآیندها به عنوان ابعادی برای شاخص های اثربخشی مدیریت دانش استفاده شده است که شامل فرآیند های زیر است:

-فرآیند خلق دانش: این فرآیند توسط دو معیار شناخت یا درک وظیفه و اطلاعات شناخته می شود.

-فرآیند ذخیره دانش: در این مطالعه منظور از فرآیند ذخیره، به کارگیری بانک های اطلاعاتی، مدیریت سیستماتیک دانش مرتبط با وظایف سازمانی و ظرفیت فردی برای ذخیره سازی دانش است.

-فرآیند تسهیم دانش: تسهیم دانش کلیدی و زیر ساخت های تسهیم دانش، محتوای این فرآیند هستند.

-فرآیند به کارگیری دانش: منظور از این فرآیند، میزان استفاده از دانش سازمان و فرهنگ سازمانی مطلوب برای استفاده از دانش است.

-فرآیند درونی سازی دانش: این فرآیند با ظرفیت موجود برای بومی سازی دانش مربوط به وظایف سازمانی، فرصت آموزشی و درجه یادگیری سازمانی شناسایی می شود.

- نوع شناسی پژوهش با توجه به تفاوت میان نوع و روش تحقیق می توان گفت "نوع"، به ماهیت تحقیق و "روش"، به شیوه ی اجرای تحقیق اشاره دارد. نوع شناسی تحقیق مسیر را برای روش شناسی آن مهیا می كند (علی احمدی و سعیدنهایی، 1386).

محققان روش شناسی، پژوهش را به دو گروه کلی طبقه بندی می کنند: پژوهش های کمی، پژوهش های کیفی. علاوه بر این دو رویکرد، رهیافت دیگری را می توان در زمینه پژوهش ها مطرح کرد که در آن بر کاربرد ترکیبی رویکرد کمّی و کیفی تأکید می شود.

تفاوت نوع پژوهش سبب می شود که مطالعات کمّی و کیفی رویکرد متفاوتی به فرآیند پژوهش اعم از شکل گیری پرسش های اساسی، اندازه گیری و تحلیل داده ها داشته باشند. بنابراین طبق این تعریف که پژوهش كمی رویكردی جزء گرا و تحصلی برای توصیف عینی متغیرها و توضیح روابط بین آن هاست و نگرش و دیدگاه كمی، ریاضی و رقمی بر این گونه پژوهش ها حاكم است و پژوهش كیفی رویكرد كل گرا، تفسیرگرا و برای اكتشاف در یك زمینه طبیعی انجام می شود و نباید در یك محدوده تصنعی انجام گیرد (عابدی و شواخی،1389).

بنابراین می توان گفت چون هدف این پژوهش سنجش اثربخشی است ، پژوهش کمی محسوب می شود.

همچنین تحقیق حاضر، تحقیقی توصیفی و کاربردی است که به بررسی پدیده ای مستند و تکراری در محیط و شرایطی جدید در یک مقطع زمانی می پردازد.

در این پژوهش برای پاسخ به سؤال از روش های غیر آماری (تحقیق در عملیات) استفاده شده است. جمع آوری داده های این پژوهش به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شده است.

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)

قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید.

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.