برای دانلود رایگان پروتکل زوج درمانی گروهی شناختی رفتاری در این بخش با ما همراه باشید.

مشخصات « پروتکل زوج درمانی گروهی شناختی رفتاری »
تعداد جلسات آموزشی: 10 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 9 صفحه
منبع : دارد (4 منبع)
نوع فایل: word کد Ptk58

پژوهش ها نشان می دهند که زوج هایی که با هم مشکل دارند نسبت به افراد دیگر زندگی مهربان تر هستند و در مقایسه با همسرشان مهربانی کمتری دارند ( بیچلر، ویس و وینسنت، ۱۹۷۵). الگوی رفتاری آنها نه فقط تنبیه و یا تعاملات آشفته و مختل را شامل می شود بلکه تعاملات مثبت آنها نیز بسیار پایین است (ویلس و پترسون، ۱۹۷۴). تیریوت و کلی (۱۹۵۹) بیان می کنند که افراد به ماندن در رابطه طولانی مدتی که هزینه و پاداش آن راضی کننده است تمایل دارند. به بیان دیگر، برای من ماندن در رابطه چقدر هزینه دارد در مقایسه با فایده ای که از آن دریافت می کنم؟ هزینه ها میزان زمان، انرژی و پول صرف شده را شامل می شود. افراد خواهان رابطه پاداش دهنده و در عین حال کم هزینه هستند. مثل خرید ماشین ما بهترین را با کمترین هزینه می خواهیم، اما گاهی تصمیم به ماندن در رابطه هزینه بر است. گاهی رابطه پاداش کمی دارد و گاهی هزینه آن خیلی زیاد است. جالب است که افراد پاداش و هزینه های رابطه را می سنجند و آن را با دیگر روابطی که دارند مقایسه می کنند و به این شکل برای ماندن و یا ترک رابطه تصمیم می گیرند. جالب است که پژوهش ها نشان دهنده این است که اتفاقات مثبت و منفی مستقل از یکدیگرند. افزایش تقویت در رابطه تأثیر نسبتا کمی بر جنبه های ناخوشایند آن دارد. کاهش جنبه منفی ضرورتا باعث نمی شود که فرد مقابل احساس خوبی پیدا کند.

گاتمن (۱۹۹۹) نشان داد که پنج تعامل مثبت باید رخ دهد تا یک تعامل منفی جبران شود، هنگامی که این نرخ سه به یک باشد رابطه زوجی به سمت بی ثباتی حرکت می کند. تفکرات تحریف شده درباره همسر و رابطه زوجی : شناخت درمانی و درمان شناختی- رفتاری دو رویکردی هستند که بر نقش تفکرات معیوب به عنوان دلایل مشکلات عاطفی و رفتاری تمرکز دارند. شناخت درمانی بیان می کند که اگر الگوهای فکری منفی یا تحریف شده فرد اصلاح شوند، رفتار او تغییر می کند. زوج درمانی شناختی به چالش کشاندن تفکرات تحریف شده فرد درباره همسر و رابطه زوجی را هدف خود قرار داده است (مک کی، فائینگ و پالج، ۱۹۹۴) آلبرت اليس (۱۹۷۷) خودگویی با عبارات غير منطقی ای که افراد درباره خودشان به کار می برند را شناسایی کرده است. این تفکرات می توانند علت آشفتگی عاطفی در افراد باشند و اغلب باورهای گیج کننده» درباره روابط نیز محسوب می شوند. اليس نظريه A - B - C خود را درباره آشفتگی عاطفی بیان کرده است. یک اتفاق (A) توسط فرد درک می شود و باورهای وی (B) به عنوان دلیل پیامدهای عاطفی (C) شناخته می شوند. اگر کسی گربه سیاهی در اتاقش داشته باشد (A) و ما برای رفتن به اتاق او احساس نگرانی کنیم (C)، این نگرانی به باور (B) ما مبنی بر این که گربه سیاه باعث بدشانسی است، بر می گردد.

بنابراین حوادث موجب آشفتگی مان می شوند بلکه چیزی که ما این حوادث را به آن نسبت می دهیم، مساله ساز است. اليس (۱۹۸۵) برخی از این باورهای غیر منطقی که افراد در روابطشان با آن درگیرند را شناسایی و بیان کرده است: .. من باید محبت یا تأیید افرادی که برایم مهم اند، به ویژه افرادی که دوستشان دارم را به دست آورم. ٢. من باید کاملا شایسته، کامل و موفق باشم و کسی که او را دوست دارم نیز باید این چنین باشد. ٣. هنگامی که افراد (به ویژه همسرم با من غير منصفانه رفتار کرده یا بدرفتاری کنند، باید سرزنش شوند و من باید بدبختی و ناخوشایندی آنها را بینم. ۴. هنگامی که از طرف کسی که دوستش دارم مورد پذیرش واقع نشوم و یا غیر منصفانه با من رفتار کند، مصیبت است و گویی دنیا به آخر رسیده است. ۵. ناخرسندی و آشفتگی عاطفی ام حاصل نحوه رفتار و زندگی مردم با من است و من کنترل کمی برای تغییر احساساتم دارم. ۶. اگر اتفاق خطرناکی رخ دهد (مثل از دست دادن محبوبم)، من باید آشفته و پریشان شوم. مک کی و همکاران (۱۹۹۴) استفاده از عقاید یک هشت خطا و سفسطة اصلی یا تحریف شناختی را که در رابطه زوجی بیشتر به چشم می خورد، شناسایی و بیان کرده اند 1. خطای دید توتلی. در این وضعیت زوج فقط به جنبه های منفی رابطه با رفتارهای مشکل دار یکدیگر توجه دارند و جنبه های مثبت را نادیده می گیرند. ۲. خطای ثبت فرض شده. در این حالت زوج بعد از مدتی که با یکدیگر زندگی می کنند، تصور می کنند که قصد یا فکر دیگری را می دانند و می توانند بر اساس چند کلمه و اشاره، نیات و مقاصد دیگری را حدس بزنند. برای مثال، در جلسه ای از مردی خواستم بگوید چه چیز همسرش را بیشتر دوست دارد. او از پوشش همسرش تعریف کرد. زن با عصبانیت واکنش نشان داد و تحسين شوهر را به عنوان کنایه ای از ولخرجی در لباس خریدن تعبیر کرد ٣. خطای بزرگ نمایی کردن در این خطا فرد به کوه ساختن از کاه عادت دارد. آلبرت اليس این تحریف را فاجعه سازی می نامید. زوج ممکن است ازدواج شان را در زمان هایی که اوقات ناخوشایندشان زیاد باشد، به عنوان مصیبت قلمداد کنند. ۴. خطای برچسب زنی کلی در برچسب زنی کلی، یکی از اعضای زوج به دیگری برچسب می زند. برای مثال ها و بی مسئولیت است یا او یک دروغگوی مریض است». در این تحریف، جزئی از رفتار فرد به كل شخصیت او نسبت داده می شود. به فراموش شدن روز تولد برچسب بی فکر زده می شود .. خطای دو قطبی خوب - بد. در این خطا به واقعیت و به همسر به صورت سیاه و سفید نگریسته می شود. برای مثال زمانی که رفتی همه چیز خوب بود ولی حالا همه چیز به هم ریخته است. اشتباه تو این بود که با من مشورت نگردی و حالا هم نمی خواهی بپذیری» ۶. خطای منطق گسیخته چنین تحریفی در عبارات این مراجع مشخص است. «معلوم است که نمی خواهد برای ازدواجمان کاری کند زیرا به مادرم اهمیت نمی دهد. او کارش را خیلی دوست دارد آن قدر که انگار کسی را پیدا کرده که بیشتر از من به آن اهمیت می دهد. منطق گسیخته غالبا به شکل مستقیم بیان تمی شود بلکه به شکل ضعنی در گفتگوی زوج وجود دارد. منطق گسیخته از پیش فرض و نتیجه ای که وابسته به یکدیگرند ساخته شده است.

دانلود فایل پروتکل پس از پرداخت امکان پذیر است.

قیمت با تخفیف ویژه :

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.