مشخصات این متغیر:
شرح متغیر: تعاریف کمال گرایی :
کمال گرایی که از اوایل قرن بیستم مفهوم مورد علاقه روان شناسان بوده عبارت است از: «گرایش افراطی به بی عیب و نقص بودن، کوچک ترین اشتباه خود را گناه نابخشودنی دانستن و مضطربانه در انتظار پیامدهای شکست نشستن»
منابع فارسی و لاتین: دارد
تعداد صفحه: 17 صفحه
نوع فایل: word کد Mb44
پیشینه داخلی و خارجی: دارد
کاربرد: منبع فصل دوم پایان نامه، بیان مسئله پروپوزال، استفاده در مقاله، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

کمال گرایی که از اوایل قرن بیستم مفهوم مورد علاقه روان شناسان بوده عبارت است از: «گرایش افراطی به بی عیب و نقص بودن، کوچک ترین اشتباه خود را گناه نابخشودنی دانستن و مضطربانه در انتظار پیامدهای شکست نشستن»(سامی، 1392).

کمال گرایی به وسیله برنز در سال 1980 به این صورت تعریف شده است: کمال گرایان کسانی هستند که استانداردهای بالا و غیر قابل دسترس را برای خود وضع می کنند، این گونه افراد تحت فشار زیاد قرار دارند و به طور دائم به سمت اهداف غیر ممکن به پیش می روند و ارزش خود را براساس کارایی، کمال و پیشرفت اندازه گیری می کنند (به نقل از تقدس، 1390).

هویت و فلت (1991) معتقدند که «کمال گرایی یعنی گرایش فرد به داشتن مجموعه ای از معیارهای بالا و افراطی و تمرکز به شکست ها و نقش عملکرد». شافران ، کوپر و فیربرن (2002) کمال گرایی بالینی را این گونه تعریف کرده اند: «وابستگی مفرطی خود ارزیابی به تعقیب معیارهای آمرانه شخصی و خود تحمیل شده، حداقل در یک حوزه برجسته برخلاف پیام های منفی آن». 

مبانی نظری و تاریخی کمال گرایی می توان گفت که کما گرایی قدمتی به طول یک قرن دارد. و اولین کسانی که به کمال گرایی به عنوان یک موضوع مهم رفتار انسان توجه داشتند فیلسوفان و حکیمان بودند یکی از آنها ژانت (1898) بود که در مورد ایده ها و عقاید تثبیت شده داشتند ویژگی اصلی آنها سخت گیری و دقت بیش از حد بود، از دیگر فیلسوفان قدیمی ایبکتوس (1897) و دوبیز (1907) بودند که بر نگرش افراد که گاهی این عقاید و نگرش های سخت گیرانه می باشد و منجر به کمال گرایی انسان می شود توجه داشتند (به نقل از اگان، 2005).

الف) زیگموند فروید

فروید بنیانگذار مکتب روان کاوی معتقد است که کمال گرایی و وسواس فکری و عملی ناشی از تثبیت در مرحله مقعدی زندگی کودک حدودا از 18 ماهگی شروع می شود و برای کودک، مقعد، نگهداری و دفع ادرار و مدفوع منبع لذت است همچنین شروع تجربه، جدایی و استقلال در این دوره همه شرایطی را ایجاد می کند که بین کودک و والدین تعارض و درگیری برای آموزش و توالت از یک سو و استقلال و وابستگی از سوی دیگر کودک را با مادر ی عصبانی روبه رو می کند. نتیجتا کودک حالتی از عشق و تنفر پیدا کرده و این قضیه زمینه شک و تردید بود. و کمال گرایی برای کودک فراهم می کند. از نگاه دیگر فروید کمال گرایی را نتیجه فراخود سخت گیر و تنبیه کننده که نیازمند رفتار و منش اخلاقی برتر در تمامی زمینه های زندگی است می دانست(به نقل از اگان، 2005).

به عبارت دیگر، به عقیده فروید(1959-1926)، زمانی که فرامن سخگیر، فرد را برای پیشرفت و رفتار عالی تحت فشار قرار می دهد، میل به کمال گرایی در فرد ظاهر می شود(به نقل از هیل و همکاران، 1997). فراخود که مرحله سوم شخصیت در نظریه ساختار شخصیتی فروید می باشد و از 5-4 سالگی در کودکان شکل می گیرد. بیان درونی ارزش ها اخلاقی والدین و اجتماع کودک است. کوشش فراخود بیش تر برای رسیدن به آرمان ها و کمال است تا واقعیت (به نقل از اگان، 2005).

ب) آلفرد آدلر

آدلر در سال های (1927-1926) به اهمیت کمال گرایی در روان رنجورهایی پی برد. او در اخر نوشته های خود تلاش برای کمال طلبی را یکی از پاسخ های اساسی انسان به احساس حقارت و خود کم بینی می دانست. به عقیده آدلر چهار روش برای مقابله با حقارت و ضعف وجود دارد:

1. بعضی ها ضعف های خود را بطور واقع بینانه می پذیرند و به اندازه توانایی های خود تلاش می کنند تا آن ضعف را برطرف کنند.

2. عده ای تسلیم ضعف های خود می شوند و آن را بزرگتر از واقعیت می پندارند.

3. برخی دیگر با ضعف های خود را از طریق انتقام از دیگران و شرایط برخورد می کنند.

4. عده ای دیگر ضعف های خود را انکار می کنند و به صورت افراطی بیش از توانایی و ظرفیت خود سعی در جبران آن می نمایند و اهداف عالی و شاید دست نیافتنی برای خود تعیین می کند (به نقل از اگان، 2005).

به نظر آدلر فقط هدف نهایی، برتری یا کمال می تواند شخصیت و رفتار خود را تبیین کند، ولی تلاش برای دستیابی به ان در شکل روان رنجور می تواند گرایش به قدرت و کنترل دیگران خود نمایی کند ولی در شکل بهنجار می تواند به صورت نیرو محرکه ای جهت ارتقا به سوی اتحاد و کمال باشد ( شولتز و شولتز، 2005؛ ترجمه سید محمدی، 1386).

ج) هری استاک سالیوان

سالیوان یکی از روان کاوان و روان تحلیل گران فروید معتقد بود که کمال گرایی به واسطه عدم اعتماد و ایمنی در خانواده است. که در ان عشق و صمیمیت در روابط بین فردی خانواده کمترین جایگاه را دارد. او معتقد است خانواده ای که در آن سردرگمی و هرج و مرج در روابط وجود دارد کودک ممکن است در زندگی شخصی و اجتماعی خود حساسیت زیاد نشان داده و برای و برای مقابله با هرج و مرج و سردرگمی در زندگی و دنیای اطراف خود به شک و تردید و نظم و انضباط بیش از حد روی آورد و کمال گرایی را پیشه کند (به نقل از اگان، 2005).


 

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.