مشخصات:

مشخصات « پروتکل آموزش فرزند درمانی »
تعداد جلسات آموزشی: 10 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 24 صفحه
نوع فایل: word کد Ptk51

برای دریافت متن کامل این پروتکل لازم است فایل آن را خریداری نمایید:

برای خرید به ادامه بروید...

فرزند درمانی CPRT :

پدر و مادر بودن فرای از رویداد زیستیه و باید والدین بدونن که فرزنداشون نیاز به مشارکت هیجانی دارند ما تو تعامل بین کودک و والد هر دو آموزش مببیند والدین یاد میگیرن که چطور بهترین تعامل رو با کودک داشته باشند و کودک یاد میگیره چطور به بهترین شکل رفتار کند.

 

ماهیت ارتباط والد,فرزندی در سلامت روانی فرزندان در حال و اینده نقش مهمی دارد.

درمانگر به والدین کمک میکنه که چطور به عوامل درمانی در زندگی خود و فرزنداشون و شیوه های کارآمد برای ارتقا سلامت روانشون در بزرگسالی دست پیدا کنن پژوهشها نشون داده احساس کارایی در والدین بر تمام ابعاد تحول کودک تاثیر داره.

طبق یافته های شافر والدینی ک از نظر خواستگاه کنترل درونی نمره بالایی کسب میکنن فرزنداشون در زبان و فغالیت های شناختی نمره بالاتری کسب میکنن رونر هم گزارش کرده فرزندان والدین گرم و پذیرا و حمایتگر ,از مهارتهای اجتماعی مثبت تری برخوردارند و برعکس بچه هایی که در مهاتهای اجتماعی مشکل دارن دارای والدین خشک,مقتدر و سرد هستند.

فرزند درمانی یک برنامه درمانی و ساختارمند برای کودکان مبتلا به مشکلات هیجانیه که اولین بار توسط برنارد گورنی صورت گرفت والد باقوه اهمیتی بیشتر از درمانگر برای کودک داره و بوسیله پیوندهای طبیعی بین والد و فرزند به عامل درمانی در زندگی کودک تبدیل میشه .

ساختار برنامه درمانی به صورت جلسات بازی های خاص از نوع بازی درمانی بین والد و فرزنده ک به صورت هفتگی در منزل بدون حضور درمانگر صورت میگیرد .

در مورد کودکان ۲تا۱۰ سال صورت میگیره پس والدین توسط درمانگر آموزش میبینه و راهنمایی میشه تا به صورت عوامل درمانی در مورد فرزندش بکار بگیره در فرزند درمانی تمرکز بر اهمیت ارتباط والد و کودکه والد در فرزند درمانی یاد میگیره ک ارتباطی پذیرا و دور از ارزشیابی برقرار کنه و به کودک اجازه بده جلسه بازی رو رهبری کنه و راه حلی رو به کودک تحمیل نکنه و جهان رو از دریچه چشم اون ببینه این پذیرفتن کودک و نیازش به استقلال باعث تسهیل پذیرش خود در کودک میشه و اعتمادش به ارتباط افزایش پیدا مبکنه.

اهداف جلسه بازی

۱:اجازه دادن به کودک ک از طریق بازی احساسات تفکرات و نیازهاشو به والدین ابراز کنه

۲:دست یافتنش به عزت نفس و اعتماد مثبت

۳: کمک به کودک در بهرمند شدن از خواستگاه کنترل درونی و بدست اوردن مهارت حل مساله به گونه موثر

۴:کمک به کودک در تغییر تصورات منفی از والدین خود

۵:کاهش و حذف رفتارهای مشکل افرین و خود فرسا در رویکرد فرزند درمانی هیج اجباری به تغییر کامل وجود ندارد و انچیزی اتفاق میافته اینه که والدین به مهارتهای خود اعتماد میکنن و عزت و نفس و اعتماد به نفسشون بالا میره به طوری ک خودشون گزارش میکنن این اولین باره که کودکمو درک میکنم و میدونم ک باید چکار کنم.

ادامه دارد....