منظور از اصطلاح Impact factor در مقالات چیست؟

 Impact factor یکی از شاخص های شناختن اعتبار مجلات می باشد، آیا شما می دانید منظور از اصطلاح Impact factor در مقالات چیست؟

Impact factor یک اصطلاح می باشد که برای مجلات علمی مطرح می شود و هر چه این شاخص بیشتر و بالاتر باشد نشان از اعتبار آن مجله ای دارد که مقالات در آن چاپ می شوند.

Impact factor همان ضریب تاثیر یا درجه تاثیر می باشد.

هر ساله بر مبنای ارجعات علمی که به مقالات یک مجله علمی در کارهای تحقیقی صورت می گیرد یک ضریبی و میانگینی نسبت می دهند که در گزارشات بخش ارجاع مجله که با نام Journal Citation Reports و یا به اختصار JCR معرفی می شوند، گزارش می شود.

نحوه محاسبه این ضریب هم فرآیند پیچیده ای ندارد. این ضریب را در یک فرآیند 3 ساله محاسبه می کنند.

منظور کلی و شفاف این ضریب این می باشد که اگر برای نمونه Impact factor یک مجله ای 1 باشد یعنی به طور میانگین هر مقاله چاپ شده در این مجله یک بار توسط مقالات دیگر مورد استناد قرار گرفته است.

طبعا هر چه این ضریب بیشتر باشد اعتبار علمی آن مجله هم بیشتر می باشد.

البته مقایسه Impact factor مجلات علمی در رشته های مختلف هم منطقی نمی باشد برای نمونه Impact factor مجلاتی که در آن کار های تحقیقی رشته شیمی چاپ می شوند از Impact factor مجلات با موضوعات ریاضیاتی بیشتر می باشد و این دلیل و شاخص برای مقایسه این مجلات معتبر نمی باشد.


مشاوره پژوهشی، راهنمایی نگارش پروپوزال، پروژه های دانشجویی، مقالات و پایان نامه های دانشگاهی، انجام خدمات تحلیل آماری توسط کارشناسان پژوهشی مجرب
مشاور : محسن سیدی
شماره موبایل: 09367824546
پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید