در این بخش به معرفی سایت های مقالات علمی معتبر داخلی و خارجی پرداخته ایم که دعوت می شود به مطالعه آن بپردازید.

لیست برخی از این موسسات علمی و ناشران خارجی و داخلی به ترتیب در این متن آورده شده است. این متن لیست برخی از موسسات و ناشران خارجی معتبر علمی که منابع مختلفی در زمینه های مهندسی از جمله برق ، کامپیوتر و فناوری اطلاعات را جمع آوری ، داوری و چاپ می نمایند:

 

منابع (Institute of Electrical and Electronics Engineers) IEEE :

موسسه مهندسان برق و الکترونیک که به IEEE معروف است (آی – تریپل – ئی گفته می شود) ؛ یک سازمان بین المللی حرفه ای است . برنامه این مؤسسه کمک به پیش برد فناوری به طور گسترده در حوزه های وابسته به مهندسی برق و کامپیوتر و همچنین زمینه های وابسته به طور خاص است .

این انجمن در سال 1963 از پیوستن دو مؤسسه مهندسان برق و موسسه مهندسان رادیو در کشور آمریکا به وجود آمد . این موسسه حدود سی درصد از کل نوشته های جهان را در زمینه ی برق و کامپیوتر منتشر می کند و شعار مجلات آن زیاد است .

این نشریات به همراه نشریات صدها کنفرانس که در طول سال برگزار می شود در آی تریپل ای اکسپلور منتشر می شود . موجودی پایگاه IEEE عبارتند از مجموعه نشریات و مجلات JEEE/IEE ، مجموعه استانداردها IEEE/IEE t ، مجموعه مقالات چاپ شده ی کنفرانس ها و غیره. منابع این مؤسسه از معتبرترین منابع در زمینه های برق و کامپیوتر هستند.

 

منابع (Association for Computing Machinery)ACM :

ACM انجمن ماشین های محاسباتی آمریکا یکی از بزرگترین و قدیمی ترین انجمن های محاسباتی ، آموزشی و علمی دنیا است .

این موسسه هم اکنون دارای کتابخانه دیجتالی کاملی نیز است . که نشریات الکترونیکی ACM ، مجلات ، نشریات چاپی و گزارش هایی که دارای شش سال آرشیو آنلاین و اطلاعات کتابشناخی نشریه بانک های اطلاعاتی که به سالهای 1985 باز می گردند را تحت پوشش قرار داده است .

این پایگاه انواع نشریه را در زمینه مهندسی کامپیوتر پوشش می دهد .

پوشش های موضو عی ACM عبارتند از کاربردهای کامپیوتر در ریاضیات ، شبکه های کامپیوتری ، هوش مصنوعی ، کاربردهای کامپیوتر در زیست شناسی ، نرم افزار کامپیوتر ، مهندسی کامپیوتر ، کاربردهای کامپیوتر در زبان شناسی ، سیستم ارتباطات و انتقال داده ، مدریت بانک های اطلاعاتی ، کاربرد کامپیوتر در تجارت ، اقتصاد ، و حسابداری ، معماری کامپیوتر ، گرافیک کامپیوتری ، برنامه نویسی ، سیستم های کامپیوتری ، امنیت کامپیوتر ، سخت افزار کامپیوتر ، و اینترنت است .

 

منابع Elsevier :

الزویر (به هلندی : Elsevier ، تلفظ هلندی :السفیر) یک شرکت نشر دانشگاهی است که یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات علمی دنیاست و بخشی از شرکت بزرگ Elsevier Redd است . دفتر مرکزی آن در آمستردام بوده در حالی که در آمریکا ، انگلستان و جاهای دیگر نیز فعالت های مهمی دارد.

 

منابع Springer :

پایگاه Springer دومین ناشر بزرگ مجله های الکترونیکی در دنیاست که بیش از 450 عنوان در تمامی موضوعات علوم را منتشر می کند و به طور سالیانه بیش از 2500 کتاب جدید و حدود 1200 مجله را که به صورت الکترونیکی نیز در دسترس قرار می دهد و به چاپ می رساند .

حدود 2500 کتاب به صورت آنلاین در این سایت وجود دارد که 60% آن به زبان انگلیسی است . علاوه بر آلمان ، کشورهای آمریکایی ، آسیایی از مهمترین بازارهای این ناشر بزرگ است . Springer Link هم اکنون 500 مجله نقد شده و 2000 عنوان کتاب الکترونیکی را در تمامی رشته های علوم شامل می شود.

 

پایگاه Springer Link :

Springer Link از پیشرفته ترین محیط های جست و جوی اطلاعات در زمینه های علوم پایه، فنی مهندسی و پزشکی است که شامل نشریات و کتب الکتونیکی است. این پایگاه یکی از منابع برگزیده محققین در دانشگاه ها و همینطور صنایع بزرگ بوده که نشریات و کتاب های منتشر شده توسط Springer با بیش از 150 سال سابقه را به صورت الکترونیکی عرضه می نماید .

درحال حاضر این مجموعه با بیش از 1600 عنوان نشریه داوری شده و تعداد زیادی کتب الکترونیکی ، کتب مرجع و مجموع آرشیو ها در ختیار پژوهشگران سراسر جهان قرار می گیرد و سالانه حدود 3000 عنوان کتاب جدید ، کتب مرجع و تالیفات دوره ای به این مجموعه اضافه می شود ، مجموعه کتب الکترونیکی Springer شامل کلیه کتب چاپی این انتشارات بزرگ بوده و به هر دو فرم Pdf وhtml قابل استفاده است .

امکان جست و جو در متن کتاب و همچنین جست وجو در بین کتب و نشریات نیز فراهم شده است . Springer Link محیط مناسبی برای پژوهشگران است زیرا هم استفاده از آن ساده بوده و هم دسترسی به منابع اطلاعاتی در آن آسان است .

ابتدا باید با ایجاد یک پروفایل (My Menu) ، در Springer Link در آن عضو شده و امکان جست وجو و اطلاع رسانی برای محقق فراهم شود .

در واقع رجیستر و ثبت نام در سایت به محقق امکان مدریت زمینه های موضوعی مورد علاقه را می دهد.

 

منابع (Institution of Engineering and Technology) IET :

منابع Scopus: پایگاه copys Sیکی از بزرگترین پایگاه های چکیده و نمایه نامه استنادی ازمتون تحقیقاتی و منابع تت وب است ، اطلاعات این سایت با پشتیبانی ناشر معتبر Elsivier منتشر می شود .

بنابر اطلاعات این مجموعه تا ابتدای سال 2007 میلادی بیش از 19000 نشریه مرور شده و معتبر از 4000 ناشر برگزیدهه جهان را شامل می شد. علاوه برآن بیش از هزار نشریه دسترسی آزاد و تعداد زیادی خلاصه مقاله کنفرانس ها را در برمیگیرد و همچنین بیش از میلیون ها چکیده مقاله از این پایگاه قابل دستیابی است .

از مزایای جالب این سایت قابلیت دسترسی به میلیون ها صفحه ی وب و اطلاعات مرتبط به ثبت اختراع درتارنما است . Scopus یکی از محصولات Elsevier است و برای دسترسی به اطلاعات کتابشناسی و مقاله های آن نیاز به پرداخت هزینه و گرفتن اشتراک است.

Scopus نیز سایتی جامع و دربرگیرنده ی اطلاعات موجود در حوزه ی علوم انسانی ، شیمی ، زیست و غیره است. شاخصی که Scopus از آن بهره می برد . شاخص SJR است . این شاخص همانند فاکتور تاثیر است اما اهمیت یا پرستیژ یک نشریه را لحاظ می کند .

پرستیژ با استفاده از الگوریتم PageRank موتور جست و جوی گوگل برآورد می شود و دربرگیرنده ی ارزش علمی نشریه ارجاع دهنده است .

برای برآورد این شاخص ، از آنالیز سه ساله داده های ارجاع پایگاه داده Scopus از سال 1996 استفاده می شود. نتایج این شاخص هر ساله درنوامبر به روز می شوند.

 

منابع SAGE :

پایگاه اطلاعاتی SAGE یکی از قوی ترین پوشش دهنده های مجموعه های حوزه های مختلف علومم مانند تجارت ، علوم انسانی ، علوم اجتماعی ، علوم ، تکنولوژی و پزشکی در سراسر جهان است و دسترسی به آن از طریق وبگاه WWW. Sageub. com صورت می گیرد.

 

منابع JSTOR :

پایگاه اطلاعاتی JSTOR از پایگاه های معتبر و مهم جهانی است که نشریات آن بالاترین رتبه را در بین نشریات موسسه ISI به خود اختصاص داده و مجلات تخصصی علوم مختلف جهت استفاده محققین و دانش پژوهان فراهم آورده است .

مهمترین ویژگی این پایگاه آن است که علاوه بر نمایش تصویرهمه صفحات نشریات موجود ، امکان دریافت فایل مقالات مورد نظر را فراهم می سازد و در کنار آن ده ها قابلیت و امکان پژوهشی و تحقیقی دیگر را برای کاربران و محققان فراهم ساخته است .

 

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) :

این پایگاه اطلاعاتی در سال 1383 توسط جهاد دانشگاهی و با هدف فراهم آوری و ارائه ی اطلاعات و خدمات علمی مورد نیاز استادان ، محققان ، دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشور راه اندازی شد . مقالات چاپ شده در تمامی نشریات علمی و پژوهشی کشور و برخی از نشریات معتبر بین المللی در این پایگاه اطلاعاتی نمایه سازی می شود. خدمات این پایگاه در دوبخش فارسی و انگلیسی ارائه گردیده و در حال حاضر اطلاعات به طور رایگان در دسترس عموم دانش پژوهان ، محققان و به طور کلی جامعه ی علمی کشور قرار گرفته است .

در این پایگاه اطلاعاتی خدمات زیر به کاربران عرضه می شود:

_ جستجو و ارائه ی چکیده مقالات نشریات علمی و پژوهشی کشور .

_ معرفی و ارائه ی مقالات نشریات ایرانی نمایه سازی شده در ISI

_ دسترسی به متن کامل بخشی از مقالات نمایه سازی شده .

_ دسترسی به مجموعه مقالات محققان ایرانی چاپ شده ذر نشریات بین اللملی .

_ ارائه ی گزارش های استنادی نشریات علمی و پژوهشی کشور.

_ معرفی نشریات ونویسندگان مقالات پر استناد از طریق عامل تاثیر و شاخص آنی .

_ خدمت ارسال الکترونیکی مقالات و رهگیری پیشرفت کار توسط نویسندگان.

_ مقالات حوزه های مختلف ، علوم پایه ، پزشکی ، فنی مهندسی ، علوم انسانی و اجتماعی ، کشاورزی و هنر تحت پوشش این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد .

در این پایگاه اطلاعاتی جست و جو از طریق نام نویسنده یا محقق ، موضوع و کلید واژه ها امکان پذیر است .

اطلاعات مربوط به همایش های علمی کشور نیز در این پایگاه اطلاعاتی قابل دسترس است .

 

منابع پایگاه CIVILICA :

یک پایگاه خبری کامل از کلیه فراخوان های مقالات کنفرانسها و همایشها ، مجلات و نشریات داخلی و نیز فراخوان های طرح های پژوهشی و تولیدات وآثار علمی برای ارائه در جشنواره ها و مسابقات تخصصی است .

علاوه براین در این پایگاه اخبار سخنرانیها ، کارگاهها ، دوره ها وسمینارهای آموزشی تخصصی نیز ارائه می شود و نیز به نقد و اظهار نظر در خصوص نحوه ی برگزاری گردهمایی ها و تحلیل نتایج و دست آورد های کنگره ها می پردازد.

 

منبع IranDoc :

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ، پژوهشگاهی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است که به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در وضه ی علوم و فناوری اطلاعات و مدریت مدارک علمی تاسیس شده است .

این پژوهشگاه از نظر فعالیت ، از استقلال عمل کامل برخوردار است و برمبتای اساسنامه ، اهداف این پزوهشگاه ، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه ، علوم و فتاوری اطلاعات ، مدریت دانش و جامعه اطلاعاتی ، دستیابی به علوم و فناوری های نوین در زمینه ی یاد شده ، تجاری سازس دستاوردهای پژوهشی ، گسترش و ارائه خدمات مدریت دانش ، مدریت اطلاعات و اطلاع رسانی اطلاعات علم و فناوری و عمومی سازی کاربرد فناوری اطلاعات و اطلاعات علمی و فناورانه تعریف شده است.

پژوهشگاه از نظر تشکیلاتی از مراکز اطلاعات و مدارک علمی ایران ف معاونت پژوهش و معاونت اداری و مالی و دفتر اشتراک منابع ، دفتر تحقیق و توسعه ، دفتر سیستم های رایانه ای و مدریت روابط عمومی تشکیل شده است.

همچنین هم اکنون ، پژوهشگاه دارای سه پژوهشکدة مدریت دانش ، پژوهشکدة مدریت فناوری اطلاعات و پژوهشکدة علم سنجی و تحلیل اطلاعات است و تاکنون طرحهای پژوهشی بسیاری در زمینه ي علوم و فناوری اطلاعات و مدریت اطلاعات علم و فناوری در سطح کشور در پژوهشگاه به انجام رسیده است.

 

نمایه گذاری Scopus و ISI :

Scopus و ISI نمایه های استنادی معتبر و شناخته شده ای هستند که محققین بسیاری برای بررسی پیش زمینه تحقیقات خود از آنها اطلاعات می گیرند و در نهایت علومی که ایجاد می شوند را در آنها منتشر می نمایند.

اما تفاوت های این دو پایگاه های اطلاعاتی چیست؟

کدامیک معتبرترند ؟

آیا اطلاعاتی مربوط به ارجاع (Citation) ، در هردو سایت قابل بازیابی هستند؟

شاخص های اعتبار سنجی این دو نمایه چیست ؟

جز این دو، پایگاه های اطلاعاتی نیز کاربری مشابه دارند؟

موسسه اطلاعات علمی مقالات و داده های ارجاع به انواع نشریات انگلیسی زبان در زمینه های پزشکی ، تکنولوژی وعلوم را هر ساله ارزیابی می کند .

این موسسه تحت نظارت کمپانی تامسون رویترز فعالیت می کند.

طبق تعریف این موسسه از خودش ؛ تامسون رویترز (ISI) وب سایت دانش (Web of SCIENCE) امروزه پلت فرم برتر در پژوهش و یافتن اطلاعات علوم زیستی ، علوم اجتماعی ، هنر و علوم انسانی است .

مهمترین شاخص این پایگاه داده، فاکتور تاثیر (〖IF)〗^3 است به مفهوم میانگین ارجاعات سال اخیر به مقالات چاپ شده در یک نشریه خاص در دوسال قبل ، برای مثال فاکتور تاثیر برای یک نشریه به معنای آن است که به صورت میانگین به هر مقاله قابل ارجاع در نشریه در دوسال قبل یکبار ارجاع داده شده است .

نتایج این بررسی هر ساله در جولای به صورت آنلاین در دسترس محققان قرار می گیرد.

تفاوت اول این دونمایه در پوشش این مقالات است ، در برخی بررسی ها پوشش کلی Scopus را بیست در صد بیشتر از ISI اعلام کرده اند ، بررسی های دیگر نشان می دهند که تفاوت های پوشش دهی این دو نمایه تفاوت های موضوعی هستند ، مثلا در حوزه ی هنر ، اجتماعی و انسانی از نظر محتوا و هدف ISI برتری نسبی را از آن خود کرده اما در همین موضوعات براساس شاخص های مدریت و اعتبار پدیدآورندگان مقاله و یا اثر خاصScopus به مقالاتی که پیش از آغاز به کارش چاپ شده اند (1995) ایجاد شده اند دسترسی ندارد .

شاخص دیگری که این دو نمایه را در مقابل هم می گذارد سهولت دسترسی و به روز بودن سیستم است که در این مورد Scopus بر ISI پیشی گرفته است .

همانطور که ملاحظه کردید ، فاکتورهای تاثیری که دونمایه از آن بهره می برند متفاوت هستند .

در محاسبه شاخص SJR کیفیت ارجاعات ، ارجاع به خود ، مدت زمان آنالیز نوع و تعداد مقالات را در نظر گرفته می شود .

ازمهمترین نقدهای وارده به شاخص IF می توان به " عدم لحاظ کیفیت ارجاع " و " آنالیز تنها نشریات انگلیسی زبان " اشاره کرد .

در نتیجه IF تنها یک شاخص برای اعتبارسنجی است و همیشه مهمترین شاخص نیست و عوامل بسیاری موجب ایجاد تعصب در مقدار واقعی این شاخص می شود .

فاکتورهای دیگری مانند Article Influence و Journal Rank و H-Index نیز باید مورد توجه قرار گیرند .

باید به اعتبار علمی محققینی که در نشریه خاص مقاله چاپ می کنند و اندازه جامعه مخاطب نشریه توجه کرد.