ارائه آمار و تشخیص تعداد تقریبی افراد دارای سلامت عمومی و مشخص کردن معیارهایی برای سنجش سلامت عمومی به صورت تجربی کار بسیار پیچیدهای است . اصولاً کشیدن مرزی بین سلامتی و بیماری کار سادهای نیست.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
30 صفحه
کد:
1754 mg
تعاریف سلامت عمومی- دیدگاههای مربوط به سلامت عمومی- دیدگاه اتکینسون و هیلگارد- دیدگاه فرانکل- دیدگاه آلپورت- دیدگاه آدلر- دیدگاه الیس- دیدگاه فرام- دیدگاه کارل هورنای- دیدگاه فروید- دیدگاه مازلو- دیدگاه گلاسر- پیشینه تحقیق - پژوهشهای انجام شده در خارج کشور- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور- فارسی- لاتین.
ارائه آمار و تشخیص تعداد تقریبی افراد دارای سلامت عمومی و مشخص کردن معیارهایی برای سنجش سلامت عمومی به صورت تجربی کار بسیار پیچیدهای است .
اصولاً کشیدن مرزی بین سلامتی و بیماری کار سادهای نیست.
با این وجود تعاریف و دیدگاههای متفاوتی در مورد سلامت عمومی وجود دارد که به آنها میپردازیم.
منظور از سلامت عمومی ، سلامت ابعاد خاصی از انسان مثل هوش ، ذهن، حالت و فکر میباشد.
ازطرف دیگر سلامت عمومی بر روی سلامت فیزیکی هم تأثیر میگذارد.
بسیاری از پژوهشهای اخیر مشخص کردهاند که یک سری اختلالهای فیزیکی و جسمی به شرایط روانی مرتبط هستند (نجات، 1379).
سلامت عمومی دارای چهار خرده مقیاس است که عبارتند از : سلامت جسمانی، اضطراب، عملکرد اجتماعی و افسردگی .
سلامت جسمانی به معنای نداشتن بیماری است .
به عبارت دیگر افرادی که برای مدت طولانی دچار علائم بیماری مانند؛ تب، صرع و دردهای مختلف جسمانی مانند سردرد ، دل درد،کمردرد نشود و در صورت ابتلا در مدت زمان کوتاهی بهبود یابد.
چنین افرادی دارای سلامت جسمانی مناسبی میباشند( رافائل ،2002).
یکی از خرده مقیاسهای دیگر سلامت عمومی، اضطراب است. فروید اضطراب را « درد روانی» میداند (آزاد،1375).
یعنی همانطور که اگر بدن دچار بیماری گردد، اولین نشانه آن به صورت تب ظاهر میگردد؛ زمانی که فرد دچار مشکل میشود، اولین نشانه آن به شکل اضطراب پدیدار میگردد(لازاروس ،1972).
عملکرد اجتماعی یکی دیگر از خرده مقیاسهای سلامت عمومی است که به موفقیت فرد در برقراری روابط بین فردی، انجام مسئولیتهای اجتماعی در قبال خودش و دیگران، احساس مفید بودن ، فعال و بارور بودن فرد میپردازد( منشی، 1378).