معمولاً منظور از تکانه نفتی یا نوسانات قیمت نفتی تغییرات ناگهانی در قیمت نفت است. به نظر می‌رسد در این تعریف خام، همه کارشناسان متفق‌القول هستند، اما در بحث سنجش آن بر متغیرهای اقتصاد کلان تعاریف گوناگون و روش‌های اندازه‌گیری متعددی ارائه می‌شود و ظاهراً بخشی از اختلاف در نتایج نیز از این مسأله نشأت می‌گیرد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
24 صفحه
کد:
1543 mg


فهرست عناوین این مقاله:

تأثیر تکانه¬هاي نفتی بر اقتصاد کلان- کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی- کشورهای توسعه‌نیافته مصرف‌کننده نفت- کشورهای صادرکننده نفت- اندازه دولت- تأثير تکانه¬هاي نفتي بر اندازه دولت- تقاضاي كل - عرضه كل- تکانه¬هاي نفتي و بيماري هلندي- پيشينه پژوهش- مطالعات خارجي- مطالعات داخلی- - منابع فارسی- منابع انگلیسی. -منابع


قسمت هایی از این مقاله:

معمولاً منظور از تکانه نفتی یا نوسانات قیمت نفتی تغییرات ناگهانی در قیمت نفت است.

به نظر می‌رسد در این تعریف خام، همه کارشناسان متفق‌القول هستند، اما در بحث سنجش آن بر متغیرهای اقتصاد کلان تعاریف گوناگون و روش‌های اندازه‌گیری متعددی ارائه می‌شود و ظاهراً بخشی از اختلاف در نتایج نیز از این مسأله نشأت می‌گیرد.

در قرن بيستم در عرصه بين¬المللي چندين شوك يا بحران نفتي رخ داد كه تأثيرات فراواني هم براي كشورهاي صادركننده و هم براي كشورهاي واردكننده نفت به¬همراه داشت.

تکانه نفتی یا نوسانات قیمت نفتی اول، که به دنبال تلاش اوپک در 1974ـ 1972 روی داد و ماحصل آن افزایش قیمت نفت از هر بشکه 9/1 دلار در 1972 به 41/10 دلار در 1974 بود.

به عبارت دیگر طی دوره مورد نظر قیمت نفت به بیش از 5 برابر افزایش¬ یافت. دومین تکانه نفتی یا نوسانات قیمت نفتی در 1978روی داد.

بروز انقلاب و اعتصابات کارکنان صنعت نفت ايران سبب قطع صادرات نفت ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت در دنیا، سبب افزایش قیمت نفت گردید.

قیمت نفت در بازار تک محموله‌ای به 40 دلار در هر بشکه رسید.

سومین تکانه نفتی یا نوسانات قیمت نفتی برخلاف دو تکانه اول و دوم سقوط قیمت نفت در 1985 را در پی داشت.

اوج این کاهش در 1985 بود که در طول آن سال قیمت نفت از 28 دلار به 11 دلار سقوط کرد.

چهارمین تکانه نفتی یا نوسانات قیمت نفتی در 1991 و به دنبال اشغال کشور کویت توسط ارتش عراق و به دنبال آن حمله آمریکا و متحدینش به عراق پدید آمد.

در این سال قیمت نفت به حدود 40 دلار نیز رسید، اما این قیمت فقط حدود یک ماه دوام آورد و سپس در طول سال تدریجاً به 20 دلار کاهش یافت (زندی، 1389).

در آغاز دهه 2001 قیمت‌ نفت اندکی تنزل یافت.

افزایش مجدد قیمت نفت بطور مشخص از سال 2002 آغاز شد، ولی روند افزایش کاملاً طبیعی داشت و تحت عنوان یک شوک نفتی طبقه‌بندی نشد.

در سال 2007، درآمدهای نفتی اوپک به 730 میلیارد دلار رسید که بیش از شش برابر درآمد سال 1998 کشورهای عضو اوپک بود، اما درآمد نفت کشورهای عضو اوپک از نیمه دوم سال 2008 به علت وقوع بحران اقتصادی در جهان و کاهش قیمت نفت، که ناشی از رکود اقتصادی جهان است تنزل یافته است (نوربخش، 90).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.