موضوع بروز پایان نامه روانشناسی عمومی درباره بررسی نقش مهارت های فردی و سبک های تفکر در پیش بینی پذیرش اجتماعی دانش اموزان پسر مقطع متوسطه دوم.

ارتباط کمی بین نوع پذیرش اجتماعی که افراد از آن بهره می برند با نوع پذیرش اجتماعی که افراد، دیگران را بواسطه آن می پذیرند وجود دارد. بعضی افراد اجتماعی خوش صحبت یا حتی خودمانی اند یعنی روابط فردی نزدیک را دوست دارند در حالی که دیگران ترجیح می دهند فاصله شان را حفظ کرده و منزوی به حساب آیند. بعضی افراد به آسانی رابطه دوستانه پیدا می کنند در حالی که دیگران به آهستگی این کار را انجام می دهند. افراد جوان تر به طور کلی در مقایسه با افراد مسن، آسان تر روابط دوستانه برقرار می سازند و حساسیت کمتری در انتخابشان دارند. ممکن است فردی کسان بسیاری را به عنوان دوست بپذیرد؛ اما توسط افراد کمی پذیرفته شود. یا ممکن است توسط افراد بسیاری پذیرفته شود و نسبت به افراد کمی نگرشی مقبول داشته باشد. معمولا این موضوع در مورد ستارگان صدق می کند. یکی از دلایل عمده ای که یک ستاره انتخابهای دوستی بسیاری را پاسخ متقابل نمی دهد این است که از این موضوع وحشت دارد که با نشان دادن علاقه نسبت به عده ای، دیگران با او بیگانه شوند یا به تبعیض متهم شود. اینکه آیا فردی قبول یا رد شود و میزان پذیرشی که از آن بهره می برد تا حدودی به گروه و نوع افرادی بستگی دارد که می تواند با آنها معاشرت کند.

گروه مشخص می کند که آیا فلان فرد مناسب است و به اندازه کافی سازگار است یا نه. برای مثال بزرگسالان طبقه کارگر در سازمانهای اجتماعی که افرادی از طبقات بالا و متوسط اجتماعی بر آن حاکمند احساس بیگانگی می کنند. این افراد احساس می کنند که از طرف اکثر مردم به میزان برابری پذیرفته نشده اند. احساسات اولیه در تعیین پذیرش گروه اجتماعی، نقش محوری را ایفا می کنند. اگر فردی احساس کند که مورد بی توجهی مردم قرار گرفته احتمال می رود که اعضای گروه نسبت به او بی اعتنا باشند. اگر این فرد احساس تمایل به پذیرفته شدن را ایجاد کند این موضوع به عنوان تجاوز تعبیر شده و از پذیرشش جلوگیری خواهد شد. تنها زمانی که تعادلی بین این دو میل برقرار باشد این احساس مطلوب است. ظاهر شخص تأثیر زیادی بر احساسات اولیه می گذارد. محبوب ترین افراد در هر سنی از لحاظ لباس ووضع ظاهر با معیارهای گروه سازگاری می کنند.


موضوع پیشنهادی رساله دکتری روانشناسی عمومی  (ایده 330) :

بررسی نقش مهارت های فردی و سبک های تفکر در پیش بینی پذیرش اجتماعی و سازگاری دانش اموزان پسر مقطع متوسطه دوم