موضوع جدید پایان نامه روانشناسی درباره سرنخ دهی

 برای انتخاب یک موضوع جدید برای پروپوزال و پایان نامه ارشد یا دکتری رشته روانشناسی درباره سرنخ دهی با این مقاله همراه باشید.

یک کار رایج سرنخ دهی و انتقال کنترل محرک، آموزش مهارت ها به کودکان درخودمانده می باشد. کودکان درخودمانده که اغلب مداخله رفتاری اولیه عميق را توسط تحلیل گران رفتاری یا دیگر متخصصان با تجربه رفتاری نگر دریافت می کنند، همانند همسالان عادی مهارت های مهم را یاد می گیرند و به هنگام ورود به مدرسه موفق عمل می کنند. قبل از انجام مداخله رفتاری اولیه عميق، تحلیل گر رفتار با انجام ارزیابی، زنجیره مهارت هایی که باید آموزش داده شوند را مشخص می کند. سپس روش های سرنخ دهی و محو کردن انتقال کنترل محرکی برای آموزش هر مهارت به ترتیب به کار گرفته می شود. برای مثال شروع زنجیره مهارت ها برای یک کودک درخودمانده ممکن است شامل این موارد باشد:

۱) برقراری ارتباط چشمی، ۲) تقلید حرکت های درشت، 3) تقلید فعالیت با اشیا، ۴) پیروی از دستورات ساده، و نظایر آن .

هر یک از این مهارت ها برای یادگیری مهارت های دیگر دارای اهمیت هستند، مهارت های پیشرفته تر بر اساس این مهارت ها بنا می گردند. اجازه دهید تا نحوه استفاده از سرنخ دهی و محو کردن را برای آموزش مهارت تقلید کردن یک حرکت درشت توصیف کنیم. شما کودک را بر روی یک میز کوچک در شرایطی که عوامل مزاحم حضور نداشته باشند، بنشانید. بعد از جلب توجه کودک، محرک تمیزی (بگویید این عمل را انجام بده و همزمان دست هایتان را به هم بزنید) را ارائه کنید، پاسخ صحیح را سرنخ دهید (سرنخ فیزیکی را فراهم کنید بدین صورت که دست های کودک را در جلوی خود بگیرید و آنها را به همدیگر بزنید) و فورا یک تقویت کننده مانند تحسین کردن و یا یک خوراکی ارائه کنید. این توالی ارائه محرک تمیزی، سرنخ دهی پاسخ و فراهم کردن تقویت کننده، کوشش یادگیری تام دارد. کوشش یادگیری را چندین مرتبه تکرار کنید. در هر کوشش متوالی سرنخ دهی فیزیکی را کمتر و کمتر فراهم کنید (محو کردن) تا این که کودک هنگامی که شما دست می زنید و به او می گویید که این عمل شما را انجام دهد، به طور مستقل آن را انجام دهد. زمانی که کودک این حرکت را بدون سرنخ تقلید کند، حرکت دیگری را (مانند ضربه زدن به میز، تکان خوردن، بالا بردن بازوها و ...) جهت آموزش انتخاب کنید. از توالی مشابه ارائه محرک تمیزی، سرنخ دهی پاسخ، تقویت پاسخ، و در نهایت حذف سرنخ ها در طول کوشش ها استفاده کنید تا این که پاسخ تقلید کردن بدون سرنخ رخ دهد. در نهایت کودک تمامی حرکات شما را هنگامی که به او می گویید این عمل را انجام بده، تقلید می کند. در این زمان شما می توانید بگویید که کودک تقلید حرکات درشت را یاد گرفته است و آموزش مهارت بعدی را آغاز کنید. بسته به سطح توانایی کودک، ممکن است توانایی تقلید کردن از حرکات چند روز یا هفته طول بکشد و شما بتوانید آموزش مهارت بعدی را شروع کنید. مشخص کردن درصد پاسخ های صحیح در طول کوشش ها به شما می گوید که چه زمانی کودک در مهارت مربوطه تسلط یافته است.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 286) :

بررسی تاثیر آموزش مهارت های رفتاری سرنخ دهی در کاهش رفتار درخودماندگی کودکان