برای پیشنهاد موضوع پایان نامه روانشناسی عمومی و بالینی درباره خانواده تک فرزندی و چند فرزندی این متن را تا انتها مطالعه کنید.

تک فرزند و چند فرزندی اکثر خانواده ها شامل اعضایی هستند که به عنوان تک فرزند متولد می شوند. برخی از خانواده ها دو قلوهای همسان یا غیر همسان دارند. در حالی که تعدادی دیگر از آنها فرزندانی ۳ قلو، ۴ قلو یا حتی ۵ قلو دارند. از لحظه تولد فرزندان چند تایی وتک در معرض نگرشها، انتظارات و رفتارهای کاملا متفاوت قرار می گیرند. این امر در مورد محیط خارج از خانه کمتر صحت دارد. همان طور که کوچ (۱۹۸۵) توضیح داده است: «عمل نیروهای، زیستی و اجتماعی در مورد دو قلوها در بسیاری از موارد در مقایسه با فرزندان تک متفاوت است». چه این عمل مغایر نیروهای مطلوب باشد یا باعث مختل کردن سازگاریهای خوب افراد شود. رشد تصور از خود مطلوب به این عوامل بستگی دارد.

یکی از شایع ترین علل نگرشهای نامساعد والدین نسبت به کودکان شغلی بودن آنان و اضطراب و نگرانی بیش از حدشان به دلیل فشار مالی است. مثلا در مطالعه ای از ۳ مادر۲۵ ساله در مورد تأکید بر تنگناهایی در داشتن کودکان چند قلو سؤالاتی شده است. چه این امر به ایجاد چنین نگرشهای نامطلوبی منجر شود یا نشود به میزان اشتیاق والدین در مورد داشتن فرزند و داشتن مفاهیمی واقعی از نقش والدین بستگی دارد. اگر فرزندان چند قلو به عنوان فرزندان اول به دنیا بیایند نگرشهای والدین در مقایسه با زمانی که فرزندان چند قلو به عنوان فرزندان دوم یا سوم بدنیا بیایند به دلیل تقسیم زمان رسیدگی و مراقبت از آنها (کودکان)، خشنودیشان کمتر خواهد بود.

فرزندان چند قلو اغلب از نظر اجتماعی مورد توجه قرار می گیرند، بویژه اگر از نظر شکل ظاهری و طرز لباس پوشیدن یکسان باشند، دیگر شرایط نیز برای آنها یکسان خواهد بود. چنانچه همسان باشند یا از لحاظ جنس مشابه اما غیرهمسان باشند انتظار می رود که ظاهر و عمل آنها مثل هم باشد. این امر از رشد شخصیتی جلوگیری می کند. مثلا از دوقلوها کودکی که قوی تر و فعال تر است رئیس می شود و الگویی را تعیین می کند تا بقيه از او پیروی کنند. اگر این امر به رابطه ناسازگار بین خواهر و برادر منجر شود آسیب روانی افزایش می یابد که همراه با یاس و ناامیدی فرد است. در آن زمان از بین دوقلوها کسی که ضعیف تر است احساس حقارت و کسی که قوی تر است احساس برتری می کند. شواهد حاکی از این است که این اثرات در زندگی دائمی می شوند.

انتخاب موضوع پروپوزال پایان نامه روانشناسی درباره تک فرزندی و چند فرزندی و انجام حرفه ای پروپوزال در تخصص ماست.