انتخاب موضوع تحقیق درس روش تحقیق رشته روانشناسی درباره عزت نفس همراه با پروپوزال و پروژه پیشنهاد ماست.

حیطه عزت نفس با هیجان هایی مرتبط است که در مورد خود و همسر فعال می شوند. هیجان ها، در پیوستاری میان احساس بسیار مثبت راجع به خود که با هيجان غرور مشخص می شود و احساسی بسیار منفی راجع به خود که با هیجان شرم مشخص می شود، قرار می گیرد. شرم با غرور هر یک از زوج ها می تواند به واسطه ادراکش از پذیرش یا عدم پذیرش همسرش فعال شود؛ به همین خاطر در طول زمان افراد از قدرت هیجان های خود در اثرگذاری بر همسرشان مطلع می شوند، اما این هیجان های عزت نفس هر فرد است که دارای نقشی عمده در حیطه عزت نفس می باشد. از میان دو قطب پیوستار هیجان عزت نفس، این شرم است که نقش اصلی را در از هم گسیختن امنیت هیجانی در روابط صمیمانه ایفا می کند. در واقع، شرم بیش از آنچه افراد تصور می کنند در شکل دادن شخصیت ما اثر می گذارد.

شرم نیز به شیوه ای مشابه عمل می کند. شرم عامل برانگیزاننده بسیار قوی است که نه تنها در زمانی که آن را تجربه می کنیم، که بازمانده های آن صحنه ها و نسخه های شرم نیز همچنان در مسیر زندگی، ما را بر می انگیزاند. همه ما از انگیزه ای بالا برای اجتناب از موقعیت هایی که شرممان را فعال می کند، برخورداريم. به دلیل نگرانی در مورد تجربه شرم، فرد از بسیاری موقعیت ها به صورت فیزیکی اجتناب کرده (نه متشکرم، علاقه ای به بازی کردن ندارم) و گاه با تسلط پیدا کردن بر شرایط (چطور است امتیازات را شمارش نکنیم؟)، از شرم دوری می کند. اینکه فرد یاد گرفته باشد از موقعیت ها اجتناب کند، بر آنها مسلط شود، آنها را تغییر دهد یا در عوض به دنبال جایگزین برای آنها باشد، به جزء محوری در «کیستی» او بدل می شود.

همه ما به گونه ای زندگی خود را شکل می دهیم که امکان تجربه شرم را رفع کرده یا آن را کاهش دهیم. به دلیل اینکه شرم دارای تأثیرات وسیعی بر وجود ماست و به شکلی ناگزیر بر روابط ما اثر می گذارد. نقش شرم در روابط بین فردی نقش بسیار مخربی است که نقطه شروع آن با نسخه های شرم در مورد خود است که افراد آن را با خود وارد رابطه می کنند.

نمونه موضوع پیشنهادی :

بررسی رابطه سبک های اسنادی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس در دانش‌آموزان متوسطه دوم


دانلود پروپوزال کامل این موضوع