در صورت تمایل به انتخاب موضوع جدید پروپوزال پایان نامه روانشناسی درباره نظریه سایه کارل یونگ با ما همراه باشید.

کارل یونگ مفهومی به نام «سایه» مطرح نموده است. سایه اشاره دارد به بخش هایی از وجودمان که شامل جنبه های ناخوشایند ماهیتمان است. به اعتقاد او بخش سایه فراتر از دید ما قرار دارد و چنانچه درصدد تبدیل شدن به یک کل هستیم باید آن را شناسایی و کشف کنیم. بخش سایه فرد دارای نسخه هایی از خود، به عنوان فردی حقیر، معيوب و غیرقابل قبول هستند.

وقتی شرم فرد فعال می شود، تجربه ذهنی او این است که محتوای نسخه های شرم او صحیح و واقعی اند، اینکه وی حقیر، معیوب و غیرقابل قبول است. وقتی شرم به شکل شدید تجربه می شود، فرد به طور ساده احساس غیرقابل قبول بودن نمی کند، او غیرقابل قبول است! افراد دارای نسخه های شرم قوی در هراسی از برانگیخته شدن شرم خود به سر می برند، اما تجربه ذهنی هراس آنها این نیست که شرم شان برانگیخته خواهد شد. ترسشان از این است که در معرض دید دیگران قرار گیرند و مشخص شود که ماهیتی حقیر و معیوب دارند.

شرم شديد و فراگیر توسی قوی از مواجه شدن و در معرض دید دیگران قرار گرفتن را موجب می شود. به دلیل این که شرم شدید مهر تأییدی بر نسخه های همراه با آن است، فرد شرم محور برای تغییر دادن آن احساس درماندگی می کند. تنها راه چاره، پنهان کردن این اجزای شرمسار کننده خود از همگان است و بنابراین شرم شدید منجر به ایجاد یک بخش سایه نیرومند در ماهیت فرد می شود. این نیروی قدرتمند نهفته در روان انسان، بسیاری از نظریه پردازان بزرگ را تحت تأثیر خود قرار داده است.

شاید يقين فرد مبنی بر صحیح بودن نسخه هایش همان چیزی باشد که باعث شده آلفرد آدلر بیان کند که احساس حقارت، منبع اصلی انگیزش است و هراس از فعال شدن شرم خود و آشکار شدن ماهیت شرمسار کننده خود، به احتمال زیاد همان چیزی است که باعث شد فرويد اضطراب را به عنوان منبع اصلی روان نژندی مطرح کند. همچنین مس توانید برای سفارش طراحی موضوع پروپوزال پایان نامه روانشناسی درباره نظریه سایه یونگ از خدمات سفارش طراحی موضوع ما در این مجموعه استفاده کنید.