استفاده از استعدادهای ذهنی به طور قابل توجهی تحت تاثیر طبقه اجتماعی است. والدین کودکان طبقات اجتماعی بالا و متوسط نسبت به طبقه اجتماعی پایین تر، فرصت بیشتری برای رسیدگی به کودکانشان دارند.

مهمتر اینکه، آنها کودکان را برای استفاده از این فرصتها تشویق می کنند. بسیاری از دانشمندان متعقدند که ایجاد فرصت های یادگیری به عوامل ارثی که بعضی متعقدند، باعث تفاوت IQ بین کودکان سفید پوست و سیاه پوست می شود، بستگی دارد. جانسون در نظریه ای در مورد تاثیر محیط می گوید که عامل تفاوت در رشد کودکان شرایط متفاوت محیط و ویژگیهایی نظیر عادات و روش هایی است که توسط محیط تعیین می گردد. انتظار جامعه بر استفاده افراد از ظرفیتهای ذهنی موثر است. جامعه از کسانی که به عنوان انسان باهوش شناخته می شوند، انتظار دارد که در موقعیتهای تصمیم گیری، قدرت اجتماعی بیشتری داشته باشند.

در اغلب فرهنگها، از مردان و پسرها انتظار دارند که از ظرفیت و استعداد ذهنیشان بیشتر از دخترها و زنان استفاده کنند و فرصتهای زیادی به آنها داده میشود و بسیار مورد تشویق قرار می گیرند. اگر شخم از نظر ذهنی همیشه فعال باشد، استعدادهای ذهنی او بیشتر رشد می یابد و خیلی دیر دچار افت ذهنی می شود. افراد مسنی که شاغل هستند و آنهایی که ذهن فعال تری دارند، نسبت به کسانی که بازنشسته هستند و ذهنشان هیچ فعالیت و پویایی ندارد، از لحاظ سازگاری با محیط بهتر و کارکرد مغزی طبیعی تری دارند، در حالی که افت ذهنی در محیط اجتماعی غیرفعال سرعت بیشتری دارد.

نمونه موضوع پیشنهادی :

پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول براساس خودکارآمدی، شادکامی و درگیری والدین در امور تحصیلی


دانلود پروپوزال کامل این موضوع