ظرفیتهای ذهنی گوناگون، الگوهای رشدی خودشان را دنبال می کنند. این ظرفیتها در سنین متفاوت بارور می شوند و پس از آن نیز کاهش می یابند.

این الگوهای رشدی بر شخصیت فرد موثرند و رفتار متقابل او با مردم بر نوع سازگاریهای فردی که در سنین مختلف متفاوت هستند تاثیر می گذارد. اگر جامعه از شخص انتظار داشته باشد قبل از اینکه استعدادهای ذهنی خود را گسترش دهد، عملکردهایی نظیر خواندن و کنترل رفتار را یاد بگیرد در این صورت خودشناسی او تاثیر مطلوبی نخواهد داشت چرا که خودش را به عنوان یک انسان درمانده می پندارد و نظر جامعه در مورد او منفی خواهد بود. مطالعات در مورد و تحول ذهن در افراد مشابه در طول سالها، هیچ مدرکی مبنی بر ذاتی بودن هوش و اینکه با شتاب و سرعت ثابتی رشد می کند ارائه نداده است.

بیلی می گوید: " هوش توالی ساختار ذهنی در حال تحول و ساختارهای پیچیده تر است و به رشد مرحله قبل وابسته است. در واقع هوش مجموعه ای از ساختارهای ذهنی زمانمند و در حال تحول است.". ساختارهای ذهنی متفاوت نه تنها باعث سرعتهای گوناگون می شوند بلکه با افزایش سن منجر به ناپیوستگی می شوند. برای مثال، در الگوی تحول روانی، حافظه مقدم بر تعقل و استدلال است. هر توانایی ذهنی که توانایی گفتار را در بر بگیرد با افزایش سن بهبود خواهد یافت. این مساله در آزمون های عملی نظیر: جملات بهم ریخته، مشابهت ها و متضادها نشان داده شده است. میزان کاهش توانایی های ذهنی مانند عقل، متغیر است و با افزایش سن، در سرعت رشد دیده تفاوت می شود. مطالعات نشان داده اند که الگوهای رشد عادی و کاهش توانایی ذهنی در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

این تواناییهای ذهنی که در ذیل بحث شده اند - در تحقیقات علمی بسیار قابل توجه اند. حافظه حافظه بواسطه ی توانایی به خاطر آوردن آموخته های گذشته سریعتر رشد می کند در اواخر جوانی به اوج خود می رسد و در مواردی که رشد آن بیشتر است باعث می شود فرد آسان تر یاد بگیرد و مدت زمان طولانی تری آن را به خاطر داشته باشد. ضعیف شدن حافظه در مورد چیزی که قبلا آموخته شده یکی از معیارهایی است که در افراد مسن وجود دارد.

تحقیق در مورد حافظه افراد نشان می دهد که آنها چیزهای جدیدی که یاد میگیرند، کمتر فراموش می کنند. مثلا با افزایش سن شماره ها و لغاتی که حفظ کرده اند کمتر فراموش می کنند. در حالی که مطلبی که برای آنها مفهوم نباشد سریع تر از دست خواهند داد. فراموشی در افراد مسن اساسا به دلیل کمبود انگیزه در شرایط آزمون است.


پیشنهاد موضوع :

نقش هوش معنوی و راهبرد های یادگیری مبتنی بر خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی


دانلود پروپوزال کامل این موضوع