به قابلیت خلق، استنتاج و بیان هدف یک سازمان اطلاق می شود (آلبرخت،2003: 11). این بعد به این مسئله اشاره دارد که راهبردهای اساسی و مهم در سازمان شناسایی و تمامی کارکنان آن را پذیرفته و در جهت آن هماهنگ شده باشند، در عین حال متخصصان و رهبران فرصت بازبینی و بازنگری آن را در نشست های سالیانه فراهم کنند و فرصت ها و تهدیدهای ناشی از عوامل محیطی به طور دایم مورد بازبینی قرار گیرد (جعفری و فقیهی،1388 :50).
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
74 صفحه
کد:
73 mg


بخشی از این مقاله:

عناصر هوش سازمانی: هوش سازمانی دارای عناصر و اجزایی است که آن را تشکیل می دهند.

این عناصر و اجزا عبارتند از: نظارت بر ادراک: سازمان تا چه حد به طور مطلوب اطلاعات مربوط به خود و محیط اطرافش را جمع آوری و پردازش می کند؟

درک احساسات: سازمان تا چه حد به خوبی می تواند خود و محیط اطرافش را درک و تفسیر کند؟ عمل استدلالی: فرآیندهای تفکر، تصمیم گیری، سیاست گذاری و عملکرد تا چه حد مؤثر هستند؟

حافظه دانش: سازمان چگونه تجارت خود را به شکل سودمند و قابل دسترس حفظ می-کند؟

ارتباطات: افراد و گروهها چگونه اطلاعات و دانش را مبادله می کنند و چگونه ایده ها و معانی را با هم تقسیم می نمایند؟

یادگیری: سازمان چگونه دانش، قابلیت ها و فرآیندهای خود را توسعه و بهبود می بخشد؟ (غفاری آشتیانی و چوبندیان،1389: 229). در اینجا، مفهومی از هوش مدنظر است که متمرکز بر مشارکت فعالانه و مناسب در امور جاری درون و بیرون سازمان باشد (وریارد ،2000: 2).

توانمندسازهای کلیدی هوش سازمانی ارائه یک مدل به جهت تعریف و ارزیابی جایگاه هوش سازمانی در یک سازمان، بسیار ارزشمند است. امّا ابهاماتی برای اجراکننده آن وجود دارد که باعث بوجود آمدن سؤال هایی می-شود از جمله: چگونه می توان سطح هوش جمعی را در کار افزایش داد؟ چگونه ممکن است سطح آنتروپی را کاهش و سینتروپی را افزایش داد؟ استراتژی ها و اقدامات خاص برای باهوش شدن جمعی چیست؟ چهار عامل کلیدی به عنوان توانمندساز معرفی شده اند که سبب هدایت حرکت پایدار سازمان به سمت سطوح بالاتر هوشمندی جمعی می شود:

1- رهبران متفکر (تحول آفرین): در هر سازمان افرادی وجود دارند که فراتر از نقش و قوانین تعریف شده توسط ساختار سازمان فکر می کنند. مدیران دوراندیش این افراد را شناسایی کرده و مسئولیت های مدیریتی و یا مسئولیت های دیگری همچون؛ متخصصان حرفه ای یا مشاوران را به آنان واگذار می کنند.

2- تیم های اثربخش : این تیم ها در بوجود آمدن تغییر، پیشرفت سازمانی و بهبود هوش سازمانی بسیار مؤثرند، امّا از طرف دیگر بسیار شکننده نیز می باشند. این تیم ها معمولاً خود به خود شکل می گیرند و به همان سرعت هم از بین می روند.


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.