رید (2003) عقیده دارد که سیستم حاکمیت شرکتی را می توانیم بانک محور یا بازار محور بنامیم. در سیستم بانک محور، بانک ها نقش کلیدی در تامین مالی شرکت ها و اعمال کنترل بر آن ها ایفا می کنند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
34 صفحه
کد:
71 mg


بخشی از این مقاله:

در دو دهه اخیر به دنبال وقوع رسوایی های شرکت های بزرگ که ناشی از ضعف سیستم های حاکمیت شرکتی بود، موضوع حاکمیت شرکتی مورد توجه بیش از پیش جامعه بین المللی و مورد بحث متخصصان مالی و امور شرکت ها و اقتصاددانان قرار گرفت که منجر به پیشرفت های زیادی نیز در زمینه مباحث حاکمیت شرکتی گشت. با این حال هنوز این مفهوم در کشور ایران به گونه ای روشمند و با قاعده بررسی نشده است. می توان دلیل این موضوع را در مواردی مثل؛ ضعیف بودن گستره فعالیت شرکت های سهامی عام در قیاس با حجم عمومی فعالیت ها در اقتصاد، کافی نبودن عمق و گستره بازارهای مالی و نبود ساختار متناسب با اقتصاد در حال گذار، دانست. [19]. در ایران با تأسیس بورس اوراق بهادار در اوایل دهه 1340، در قانون تجارت و به ویژه در لایحه اصلاحی اسفند ماه 1347 در موارد مرتبط با نحوه تأسیس و اداره شرکت ها تا حدودی به مفهوم حاکمیت شرکتی اشاره شد، اما مفهوم کنونی حاکمیت شرکتی، در سال های اخیر مطرح شده است. [19].

در تحقیق حساس یگانه (1385) در خصوص تاریخچه حاکمیت شرکتی در ایران، اشاره شده که؛ "این موضوع در اوایل دهه 80 و در مصاحبه های مسئولان وقت سازمان بورس اوراق بهادار و در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مطرح و بررسی می شد و در وزارت امور اقتصادی و دارایی کمیته ای به موضوع حاکمیت شرکتی پرداخته بود. موضوع حاکمیت شرکتی نخستین بار در کنفرانس ملّی" بازار سرمایه, موتور محرک توسعه اقتصادی ایران" که توسط دانشگاه علامه طباطبایی در 7 و 8 آذر ماه 1383 در مرکز همایش های رازی برگزار شد، در مقاله حاکمیت شرکتی و نقش آن در توسعه بازار سرمایه توسط دکتر حساس یگانه ارائه شد و پس از آن توسط ایشان در مقطع دکتری حسابداری در درس توسعه عقیده و افکار حسابداری و حسابرسی تدریس می شود.

پس از آن، موضوع در دو سمینار "گزارشگری مالی و تحولات پیش رو و نظام حاکمیت شرکتی و حسابرسی داخلی به ترتیب در 8 و 9 دی ماه 1383 و30 آبان و اول آذر ماه 1384 در مرکز همایش های رازی به همت انجمن حسابداران خبره ایران ارائه شد. در پی آن در اواخر سال 1383 مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه سازمان بورس اوراق بهادار دست به انتشار ویرایش اول آیین نامه حاکمیت شرکتی زد که در پایگاه اطلاع رسانی بورس اوراق بهادر در دسترس است. این آیین نامه در 22 ماده و دو تبصره تنظیم شده و شامل تعریف ها، وظایف هیأت مدیره، سهامداران، افشای اطلاعات و پاسخگویی و حسابرسی است.

این آیین نامه با توجه به ساختار مالکیت و وضعیت بازار سرمایه و با نگرش به قانون تجارت حاضر تنظیم شده و با سیستم درون سازمانی (رابطه ای) حاکمیت شرکتی سازگار است. انتشار این آیین نامه یادآور تلاش ارزنده ای است که بررسی و تجدیدنظر در برخی از موارد آن، می تواند در توسعه بازار سرمایه نقش موثری ایفا کند". [19].


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.