نقش قصه و قصه گویی در تربیت کودکان

 استفاده از قصه در حکم روشی برای آموزش و پرورش تواناییهای کودکان است.

قصه گویی فعالیت جالبی است که علاوه بر تحکیم پیوند کودک با والدین می توانند کار کردهای تربیتی و نقش روان درمانی را برای کودکان ایفا کنند.

توجه به تاثیرات روانی، شخصیتی و درمانی قصه گویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همانگونه که قبلاً اشاره شد، قصه درمانی یکی از تکنیکهای مفید و مؤثر برای مقابله با آسیب های روحی کودکان می باشد.

براساس نظرات و تحقیقات، بسیاری از دانشمندان قصه گویی را به عنوان یک روشی درمانی قابل توجه برای اختلالات رفتاری، اضطراب و مشکلات عاطفی کودکان مطرح می کنند که در نهایت با کاهش یا حتی برطرف شدن این مسائل، آرامش کودک را به دنبال خواهد داشت.

کودکان پرخاشگر، لجباز یا بیش فعال را می توان از طریق قصه آرام و به کودکی تبدیل کرد که تمرکز و حوصله گوش دادن را دارد.

قصه هایی که کودک می شنود، آموزش یافتن راه حل مشکلات زندگی است و بچه ها هنگام شنیدن قصه های افسانه ای با قهرمانان آنها شبیه سازی می کنند.

شجاعت قهرمانان قصه و فائق آمدن آنها بر مشکلات، بسیاری از ترس ها را در کودکان از بین می برد.

مشکلات اجتماعی کودکان، آنان را به سوی انواع اختلالات رفتاری سوق داده و حتی نگرش آنان را نسبت به همسالان و مدرسه تغییر داده و باعث أفت کارکردتحصیلی آنها میشود.

اگر از قصه درمانی به عنوان یک روش خلاق روان درمانی در این کودکان بهره بگیریم، با همان فرآیند همانند سازی میتوانیم شاهد بهبود رفتار کودک باشیم.

پژوهشگران در تحقیقی به تأثیر قصه درمانی بر کودکان افسرده پرداخته و به صورت معنی داری باعث کاهش و بهبود افسردگی، اضطراب، لجبازی، نافرمانی و هراسی اجتماعی (ترس از حضور در محیطهای اجتماعی) در کودکان شده است.

پژوهشگران بر اثر بخشی قصه درمانی برای گروه های مختلف بیماران دارای اختلال های روانی از جمله درمان اختلال سلوک (عبارت است از رفتاری که حقوق اساسی دیگران و هنجارهای اجتماعی متناسب با سن را نقض می کند) تاکید دارند و آن را باعث افزایش خودآگاهی و احساس شایستگی کودکان، و کمک به هویت یابی نوجوانان میدانند.

آنچه باعث ارتقای خودآگاهی شخص می شود این است که قصه ها کمک می کنند تا فرد تخیلات، رویدادها و تصوراتش را در یک کلیت یکپارچه منسجم کند.

در واقع قصهها چارچوبی فراهم می کنند تا از طریق خود فهمی، کارایی در روابط بین فردی افزایش یابد. افراد هنگام بیان داستان، توالی و رابطه های معنادار را کشف می کنند و نسبت به وضعیت خود بینش عمیق تری به دست می آورند.

از قصهها می توان برای اثر گذاری بر حوزه وسیعی از یافته ها و نیازها از جمله رفتارهای حمایت کننده، ترس از تنهایی، ارتباطها و ... استفاده کرد.

قصه هایی که کودکان در سنین مختلف به آنها نیازمندند، متفاوت است.

برای مثال نمی توانیم برای کودک سه ساله قصه ای بگوییم که قهرمانش کارهای خیلی بزرگ انجام می دهد، این کودک بهتر است قصه کودکی را که خوب غذا می خورد و حیوانات را دوست دارد، بشنود.

یک قصه خوب تمام جنبه های شخصیت کودک را دربرمی گیرد و می تواند معلم خوبی برای وی باشد.

علاوه بر این ها قصه های خوب کودکی موجب می شود که انسان لذت کامل را از تمام دوران زندگی اش ببرد.

کد این مطلب : 0324

خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.