نحوه نگارش فصل چهارم 4 پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با تمام جزئیات آن در این مقاله بی نظیر بیان شده است. در صورت تمایل به داشتن یک فصل چهار عالی با بهترین تحلیل آماری با spss با ما تماس حاصل نمایید.

چگونگی تنظیم مطالب برای ارائه یافته های پژوهش در فصل چهارم :

در فصل چهارم ، تجزیه و تحلیل داده ها گزارش می شود.

بنابراین، پرسش های اساسی قابل طرح درباره چگونگی تنظیم مطالب این فصل بدین شرح اند:

• چه عنوانی برای گزارش تجزیه و تحلیل داده ها مناسب است؟

• سازمان دهی مناسب مطالب در گزارش تجزیه و تحلیل داده ها چگونه است؟

• چه مطالبی از تجزیه و تحلیل داده ها را باید در گزارش وارد کرد و چه مطالبی بهتراست ارائه شوند؟

• مطالب مورد نظر در ارتباط با تجزیه و تحلیل داده ها را به چه شکلی می توان ارائه کرد؟

عنوان مناسب برای گزارش تجزیه و تحلیل داده ها چیست؟

برای فصل مربوط به گزارش تجزیه و تحلیل داده ها ، نبوی (1350) هیچ عنوانی را پیشنهاد نکرده است.

بست (ترجمه شریفی و طالقانی ، 466:1366) فصل چهارم را برای گزارش تحلیل داده ها مناسب دانسته و عنوان ارائه داده ها و تحلیل آن ها را برای آن برگزیده است .

نادری و سیف نراقی (196:1368) فصول چهارم و پنجم را با عنوان های یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق معرفی کرده اند و بر این باورند که در این دو فصل گزارشی از داده ها و چگونگی تحلیل آن ها ارائه می شود .

ون دلن (ترجمه نجفی زند، 1373: 482) قسمت سوم از پیکره یا متن گزارش را به ارائه گزارش یافته ها اختصاص داده و نام تحلیل و تفسیر داده ها را برای آن برگزیده است.

خلیلی شورینی (1375 : 146) برای گزارش یافته های تحقیق عنوان یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آن ها را انتخاب و معرفی کرده است.

ایزاک ( ترجمه دلاور، 1376:224) فصل چهارم گزارش را با عنوان یافته های تحقیق (تجزیه و تحلیل و ارزشیابی) به موضوع ارائه یافته ها اختصاص داده است.

سرمد، بازرگان و حجازی (1376 :323) قسمتی از گزارش تحقیق را با عنوان یافته ها به موضوع تحلیل داده ها اختصاص داده اند.

حافظ نیا ( 1377: 230) عنوان بیان داده ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها را برای قسمت مربوط به تحلیل داده ها مناسب دیده است.

بیکر ( ترجمه نایبی ، 1377 : 521) قسمت پنجم گزارش تحقیق دانشجویی را به تحلیل داده ها اختصاص داده است 

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

جمع بندی نظرات ارائه شده نشان می دهد که اغلب نویسندگان مورد بررسی نادری و سیف نراقی (1368)، خلیلی شورینی (1375) ، ایزاک ( ترجمه دلاور، 1376)، سرمد، بازرگان و حجازی (1376 )، در عنوانی که برای فصل چهارم برگزیده اند، از مفهوم یافته ها استفاده کرده اند؛ اما این مفهوم بهتراست که در عنوان این فصل مورد استفاده قرار نگیرد، زیرا با وجود آن که یافته در لغت به معنای پیداشده ، به دست آمده ، شناخته شده و دیده شده (مشیری 1369) می باشد، اما در اصلاح و کاری است عمومی آن در گستره تحقیقات ، به شناخت ناشی از بررسی دقیق اطلاق می شود.

با توجه به این که نوع فعالیت های مورد نظر در این فصل به محقق کمک می کنند تا به بررسی دقیق اقدام نماید، انتخاب نام یافته برای این فصل مناسب نیست.

در عین حال برخی نویسندگان ( بست ترجمه شریفی و طالقانی ، 1366 و حافظ نیا 1377) در عنوانی که برای فصل چهارم پیشنهاد کرده اند، عبارت ارائه داده ها یا بیان داده ها را نیز وارد کرده اند.

به نظرمی رسد چنین کاری نیز در فصل چهارم انجام نمی شود.

زیرا در پژوهش های گسترده ، امکان ارائه داده ها وجود ندارد و در مجموع نیازی به ارائه داده ها در متن گزارش دیده نمی شود؛ هرچند که امروزه ، گاهی اوقات، تهیه گزارش های مفصل که مشتمل بر تمام داده ها هستند، ضروری می باشد.

از سوی دیگر بیشتر نویسندگان مورد بررسی ( بست ترجمه شریفی و طالقانی ، 1366؛ خلیلی شورینی 1375، ایزاک ترجمه دلاور، 1376، سرمد، بازرگان و حجازی 1376 ، و حافظ نیا 1377) بر آن اعتقاد هستند که فصل چهارم به گزارش مربوط به داده های تحقیق اختصاص یابد.

بر این اساس پیشنهاد می شود فصل چهارم گزارش تحقیق با عنوان تحلیل داده ها به ارائه گزارشی از وضعیت داده ها اختصاص داشته باشد.

این عنوان هم دربردارنده تمامی فعالیت هایی است که در این فصل گزارش می شوند، و هم از ورود مباحث نامربوط جلوگیری می کند.

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

• چه مطالبی در فصل چهارم گزارش شوند؟

نبوی (1350:165) براین باور است که در این فصل نتایجی که محقق از تحقیق خود گرفته است ، عرضه می شود و حاصل آن ها با نتایج به دست آمده مشابه از طرف سایر محققان مقایسه می گردد.

بست (ترجمه شریفی و طالقانی ، 470:1366) فصل چهارم را در قلب گزارش قلمداد می کند و می نویسد :

داده های تحقیق از راه بحث های نوشتاری و با استفاده از جداول و نمودارها یا دید انتقادی تحلیل و گزارش می شوند.

برای نشان دادن روابط مهم میان داده ها از جداول و نمودارها استفاده می شود.

جداول و نمودارهای خوب به گونه ای ساخته و نام گذاری می شوند که محتوای آن ها به خودی خود و به روشنی قابل فهم باشد.

بحث های گفتاری را می توان برای نشان دادن تعمیم ها و تعبیرهای مهم، اما نه برای تصریح یا بازگویی اطلاعاتی که ارائه می دهند، به کاربرد.

جداول و ارقام خوب آن هایی هستند که نسبتاً ساده اند و یک یا دو رابطه مهم رانشان می دهند. اگر جداول پیچیده تری تهیه شود آن ها را باید در بخش پیوست ها جای داد.

نادری و سیف نراقی (211:1368) اظهار می دارند :

این فصل ، که در واقع هسته اساسی تحقیق است، احتمالاً مشتمل بر بحث های کلامی ، جدول ها، شکل ها ، نمودارها ، منحنی ها و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات است.

البته امکان دارد تمام مطالب مذکور به صورتی که ارائه شد، در کلیه رساله ها وجود نداشته باشد.

برای مثال ممکن است در رساله ای، این فصل شامل بحث های کلامی ، تعدادی جدول و تجزیه و تحلیل اطلاعات باشد.

معمولاً از جداول و شکل ها ، برای روشن تر کردن روابط یا معنی یافته ها استفاده می گردد، و باید گفت که جداول و شکلی مناسب است که خودش به تنهایی برای خواننده قابل درک و واضح باشد.

هر جدول یا شکل باید دارای شماره و عنوانی مناسب با آن چه ارائه می دهد بوده و در عین سادگی ، گویای حداکثر یک یا دو رابطه با معنی از یافته ها باشد.

همچنین بحث های کلامی نیز باید بیان کننده ویژگی های کلی و روابط با معنی و جالبی از یافته ها بوده و هرگز تکرار محض آن چه که به وسیله جدول ها یا شکل ها ارائه شده نباشد.

به عبارت دیگر، بحث های کلامی باید آن چنان تهیه و تنظیم شود که خواننده بتواند بدون مراجعه به جدول ها و شکل ها ، مطلب را درک نماید و همچنین جدول و شکل قطب حمل ونقلید به گونه ای تنظیم و تدوین شود که مستقل از بحث های کلامی فصل ، برای خواننده معنی و مفهوم داشته باشد و یافته های تحقیق را به خوبی توصیف کند.

ون دلن (ترجمه نجفی زند، 1373: 488) شرحی نسبتاً مفصل درباره محتویات فصل چهارم ارائه کرده است.

او می نویسد: تحلیل و تفسیر داده ها ممکن است در فصول جداگانه عرضه شوند یا ممکن است درهم آمیخته شده و دریک فصل ارائه گردند.

این فصل جداول و اشکالی را شامل می شود که همراه با پاراگراف هایی (بندهایی) از بحث که جنبه های مهم داده ها را خاطرنشان می سازند و نشان می دهند که آیا فرضیه ها تأییدشده اند یا نه، داده ها را به تفصیل ارائه می دهند.

به علت این که تنوع وسیعی از مطالعات و انواع داده ها موجودند، هیچ راهنمایی یا دستورالعمل خاصی برای سازمان دادن این بخش از گزارش نمی توان داد، ولی جنبه های توصیفی و استنباطی داده ها برای هر فرضیه مسئله ، فرضیه صفر، یا مسئله فرضی به نوبت تحلیل می شوند.

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

داده های خام ممکن است در مناسب ترین شکل برای جمع آوری ثبت شوند.

اما در پیکره گزارش داده های مربوط به هر فرضیه باید طبقه بندی ، دست کاری ، و خلاصه شوند، به طریقی که اطلاعات مهم و لازم برای تأیید یا عدم تأیید فرضیه را آشکار سازد. در اکثر مطالعات ، شواهد خام در معرض محاسبات آماری خاص قرار می گیرند و ارزش هایی که به جای داده های خام به دست می آیند، در مطالعه گزارش می شوند.

هنگامی که این شیوه دنبال می شود، روش های کار روی داده ها به روشنی مشخص می گردند.

اگر از فرمول ها یا شیوه های آماری استفاده شده است، که معروف نیستند، ارجاع داده می شود که برای توضیح تفصیلی به پیوست مراجعه گردد.

اطلاعات آماری ممکن است به صورت های مختلف عرضه شوند.

صورت های عمده حاصل جمع ، نسبت ها، درصدها، توزیع های فراوانی ، میانگین ها، انحراف معیارها یا واریانس ها هستند که شاخص های گرایش مرکزی و تغییرپذیری نمره ها با شاخص های وابستگی و پیش بینی را توصیف می کنند.

سطوح معنی دار بودن یا اعتبار انتخاب شده برای آزمون های اعتباری ، درجه آزادی قابل دسترسی و ارزش های به دست آمده گزارش می شوند.

برای هر روش آماری به کار رفته شواهدی را باید ارائه کرد دال بر این که پیش فرض های مربوط به استفاده از آن ها همه رعایت شده اند.

ون دلن (ترجمه نجفی زند، 1373) براین باور است که استخراج معنی از داده ها یکی از مراحل مهم و حساس تحقیق است.

او اظهار می دارد که در بحث مربوط به زمان مجاز بیکاریه ها اطلاعات تفصیلی را که در نمودارها و جداول هستند ، نباید تکرار کرد؛ بلکه واقعیت ها و روابط مهم را باید خاطرنشان ساخت ، بعضی تعمیم های خاص را درباره داده ها انجام داد، از انجام هرگونه تعمیمی که به وسیله داده ها به طور جدی حمایت نمی شود، خودداری کرد، و داده ها را تفسیر نمود .

پس از پیش نویس کردن تعیین، داده ها را برای موارد استثنایی باید مورد بررسی قرار داد و باید سعی شود که آن ها توضیح داده شوند. و اگر لازم باشد توضیحات را دوباره بیان کرد.

اگر برای جنبه خاصی از داده ها بیش از یک توضیح می توان ارائه کرد، باید تمام آن توضیحات را با صداقت و به طور کامل مورد بحث قرارداد.

او همچنین توضیح می دهدکه :

این واقعیت که رابطه ای بین A و B موجود است ، تایید نمی کند که A موجب B شده باشد، ولی می تواند این بحث را ارائه کند که احتمال یک رابطه علمی را افزایش می دهد.

ممکن است تلاش شود که ازطریق مشاهده یا با بحث این که توالی زمانی معکوس B باعث A شده است. باید به طور منطقی رد شود و یک تقدم زمانی برای A برپا شود.

بعضی پیش فرض ها، به ویژه در مطالعات تاریخی، ممکن است ارائه شوند، و سپس نتیجه گیری صورت گیرد که اگر این پیش فرض ها صحت دارند ، پس A در وقوع B دخیل بوده است.

البته ممکن است محققان دیگر این پیش فرض ها را راحت نپذیرند.

موقع بیان نتایج یک مطالعه ، کیفیت های دقیق منظور می شوند که شرایط ، موقعیت ها ، یا محدودیت هایی را که برای آن ها یافته های معتبر هستند، تصریح گردند مثل ماهیت جمعیتی که نتیجه گیری ها بر آن ها اعمال می شوند.

در گزارش و تفسیر کردن داده ها ، ذکر می کنید که آیا رابطه ای که باید بین متغیرهای مستقل و وابسته برای تائید فرضیه تان موجود باشد، موجود هست یا نه، خاطر نشان می سازید که بعضی متغیرهای دیگری که ممکن بود بر متغیر وابسته اثر بگذارند.

به طور عملی یا آماری کنترل شده اند، و توجه را به متغیرهای کنترل نشده ای ، که ممکن است بر نتایج اثر گذاشته باشند، جلب می کنید و دلالت های احتمالی آن ها را مورد بحث قرار می دهید.

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

عظمت و پایداری رابطه تحت تنوعی از شرایط در مطالعه بررسی می شوند.

اگر یافته ها ازلحاظ آماری متغیر باشند، اندازه یا قدرت رابطه لازم برای اعتبار عملی بحث می شود. شما این تصمیم ها را بر اساس اینکه چه متغیرهایی برای چه نمونه ای ، تحت چه شرایطی ، و برای چه منظوری ، زمانی امکانی همبستگی داده شده اند، اتخاذ می کنید.

در تفسیر داده ها، یک بار دیگر کفایت و متناسب بودن طرح تحقیق ، روش های مشاهده و اندازه گیری ، و انواع تحلیل را برای مسئله تحقیق مورد موشکافی قرار می دهید. همچنین وارسی می کنید که آیا آن ها همه باهم جور می آیند:

آیا نتایج استنباط شده به طور منطقی از فرضیه ها استخراج شده اند، آیا طرح آزمایش برای آزمون فرضیه ها مناسب است، آیا ابزارها عملاً همان عواملی را که نیاز است سنجیده شوند، می سنجند، آیا پیش فرض های مربوط به وسایل جمع آوری داده ها به طور کامل برآورده شده اند و الی آخر.

ون دلن (ترجمه نجفی زند، 1373 ) به راین اعتقاد است که برخی دستاوردهای پژوهش که در هدف پژوهش نبوده اند، باید گزارش شوند، ولی محقق در چنین مواردی باید پیشنهاد کند که این نوع یافته ها در مطالعات مستقل به طور ویژه پیش بینی و آزموده شوند تا اثبات یا رد شوند.

او همچنین می گوید: در تفسیر داده ها نه فقط اندازه ، قدرت و ثبات روابط درون پژوهش و اعتبار آن ها برای مسئله را خاطرنشان می سازید بلکه همچنین بیان می کنید که یافته های شما با مطالعات مربوط و با انتظاراتی که از نظریه ای که شما در مقدمه گزارشتان مرور کرده اید، چقدر هماهنگی دارد.

با این شیوه شما مطالعه خودتان را به شبکه ای از اطلاعات علمی موجود گره می زنید و در پیشرفت دانش سهیم می گردید.

خلیلی شورینی (1375 : 146) فصل چهارم را هسته اصلی تحقیق دانسته و اظهار داشته است که این فصل می تواند به بخش های بسیاری تقسیم شود.

او محتوای فصل چهارم را شامل تمامی مواردی می داند که محقق از منابع مختلف و از طریق آزمودنی ها به دست آورده و به صورت جداول و نمودارها ارائه می دهد و با استفاده از فرمول های آماری تجزیه وتحلیل نموده و معنی دار بودن آن ها را با خطای یک تا پنج درصد ، بیان می نماید.

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

ایزاک ( ترجمه دلاور، 1376: 228) معتقد است که در فصل مربوط به ارائه و تجزیه و تحلیل داده ها باید به نکات زیر توجه شود:

1- توضیح منطقی و منظم بر اساس چارچوب فرضیه ها ، قیاس ها ، هدف ها یا سؤال هایی که در خصوص بیان مسئله تحقیق طرح شده اند :

1-1 ارائه عینی داده ها و نه به شکل ذهنی یا نظری

1-2 تجزیه وتحلیل هماهنگ با واقعیت های حاصل

1-3 عدم قابلیت تعمیم پذیری و یا اظهارنظرهای کلی که فراتر از داده ها هستند.

1-4 رابطه یافته های حاضر با تحقیق هایی که قبلاً به طور روشن توضیح داده شده اند.

1-5 یافته های منفی فرضیه ها علاوه بر یافته های مثبت با حداقل تحریف و سوگیری ارائه شوند.

1-6 عوامل کنترل شده ای که بر نتایج داده ها اثر گذاشته اند، به طور مناسبی بیان و توضیح داده شوند.

1-7 نقاط ضعف داده ها به طور صادقانه مطرح شوند و با تأکید مناسب موردبحث قرار گیرند.

1-8 عدم ابهام بین واقعیت ها و استنباط هایی که مطرح شده اند، تفکیک تجزیه وتحلیل یافته ها از تفسیر و بحث درباره یافته ها.

1-9 حل و برطرف شدن تناقض ها ، ناهماهنگی ها یا عوامل گمراه کننده دریافته ها.

 

2- کاربرد مناسب و روشن از نمودارها، جدول ها ، شکل ها و تصویرها.

سرمد، بازرگان و حجازی (1376 :323) برای تنظیم فصل یافته ها توضیح زیر را ارائه کرده اند :

در این قسمت داده های گردآوری شده به صورت جدول یا نمودار عرضه و تحلیل می شود.

بهترین شیوه برای تنظیم ساختاری این قسمت ارائه یافته ها با توجه به سؤال ها یا فرضیه های تحقیق است.

با توجه به ماهیت سؤال ها یا فرضیه های تحقیق از یک ترتیب منطقی باید در عرصه جداول و نمودارها رعایت گردد.

برای مثال پژوهشگر می تواند یکی از اصول ترتیبی زیر را رعایت کند :

- برچسب زمان وقوع رویدادها : این ترتیب در صورتی مدنظر قرارمی گیرد که از روش مطالعه موردی و یا از روش تحولی و طولی استفاده شده باشد.

 پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

- برچسب متغیرهای مورد مطالعه :

می توان با توجه به متغیرهای تشکیل دهنده سؤال ها و یا فرضیه های تحقیق عنوان هایی را تدوین کرده و با توجه به آن ها ، داده ها را موردبررسی قرارداد.

- برچسب موقعیت های جغرافیایی مورد مطالعه :

می توان داده های تحقیق را با توجه به مناطق جغرافیایی موردمطالعه عرضه نمود برای مثال اگر مطالعه درکل کشور صورت گرفته باشد، می توان یافته ها را به طور جداگانه درباره شمال، جنوب ، شرق و غرب ارائه کرد.

- برچسب اهمیت یافته ها : اغلب توصیه شده است که یافته های تحقیق را برحسب اهمیت آن عرضه کنید، به عبارت دیگر ابتدا مهم ترین و جالب ترین یافته ها عرضه شده و سپس یافته هایی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند ، ارائه می گردند.

حافظ نیا ( 1377: 230 ) به راین باور است که تنه اصلی گزارش را فصل مربوط به بیان داده ها و اطلاعات و تجزیه وتحلیل آن ها تشکیل می دهد.

بر این اساس بیان می دارد که : در اکثر تحقیقات ، به ویژه تحقیقات آماری، این قسمت تشکیل یک یا دو فصل مستقل شامل بیان داده ها و تجزیه وتحلیل را می دهد، ولی در تحقیقاتی نظیر بررسی تاریخی ، ادبی ، تحلیل محتوا، موردی ، توصیفی و غیره نباید انتظار داشت که مجموعه داده ها و اطلاعات همراه با تجزیه وتحلیل آن ها دریک فصل جای داده شود.

بلکه به تناسب حجم اطلاعات و داده ها و ایجاد مسئله تحقیق فصل بندی این قسمت بسته به نظر محقق تفاوت می نماید و ممکن است از یک فصل تا چند فصل را شامل شود.

بیکر ( ترجمه نایبی ، 1377 : 521) بیان می کند که اصل گزارش همین فصل است و معتقد است که هیچ داده ای در این فصل نباید بدون تغییر ذکر شود.

او با ذکر این نکته که پایه و اساس تحلیل از همین تفسیرها شکل می گیرد به شرح زیر برای تنظیم فصل تحلیل داده ها راهنمایی می کند:

در مطالعات کمی ، این بخش حاوی جداول هم هست. جداول باید دقیقاً به گونه ای طراحی شوند که برای خواننده خوانا و قابل درک باشند، از عنوان مناسبی برخوردار باشند و به صورتی که برای ارائه آن نوع داده ها متداول است عرضه شوند .

با بررسی نحوه ارائه جداول در مطالعات مشابه می توان جداول مقتضی را ترسیم کرد.

البته ارائه جداول تقاطعی به شیوه های گوناگونی صورت می گیرد، در پاره ای از نشریات غالباً از سبک خاصی پیروی می شود.

به هرحال آرایش آن ها هرچه باشد باید به سادگی قابل فهم باشند. در مطالعات کمی ، غالباً جدول خلاصه ارائه می شود، که نشان دهنده داده های اصلی در مورد رابطه فراوانی متغیر وابسته با عامل یا عوامل اصلی موردبررسی است.

چه بسا چنین جداولی رشته ای از توزیع فراوانی های مختلفی باشد که به هم مرتبط اند. در این صورت لزومی به ارائه همه طبقات هر متغیر مستقل نیست. تحلیل جداول متقاطع کوششی است برای همه موضوعات نظری که از موضوع اصلی تحقیق برمی خیزند.

اگر جداول چند متغیره هم درمیان باشد، غالباً در انتهای گزارش ارائه می شوند، چه کار آن ها پیوند دادن تمام جداول پیشین است.

در مطالعه میدانی (کیفی) ، بخش چهارم مخصوص تحلیل و ارائه یافته های مرتبط با موضوع تحقیق است.

چون این نوع مطالعات فاقد داده های عددی برای مستند کردن موضوع تحقیق است.

باید یافته ها را با چنان شیوه قانع کننده ای ارائه کرد که بیانگر تحقق اهداف مطالعه باشد. بخش تحلیل مستلزم تمرکز زیادی است از پشت سرهم قطار کردن یافته ها و بیان تک تک آن ها پرهیزکرده ، یافته های مهم واصلی تحقیق را ذکر کنید. دقت کنید رشته تحلیل از دستان خارج نشود :

برای تسلط بر تحلیل باید فقط مطالب مربوط به موضوع تحقیق را بیان کرد. مثلاً باید از ذکر بسیاری از یافته های پیمایش اجتناب کرد.

البته منظور این نیست که یافته های بی اهمیت درمتن وارد شوند، اما مطالب کاملاً بجا حذف گردند و یا مطالب بااهمیت و مطالب بی اهمیت کنار گذاشته شود.

چنانچه گزارش تحقیق درباره آزمون فرضیه بوده و شواهد حاصله آن را تائید نمی کند، باید همین مطلب را در گزارش ذکر کرد. یافته های منفی درست مانند یافته های مثبت درخور توجه اند. هرچند نوشتن گزارش درباره یافته های به دست نیامده ، کار دشواری است، اما امکان پذیر است، چنین کار شایسته ای به صورت گسترده ای جهت بررسی مجدد داده ها برای تحلیل های بالقوه آتی صورت می گیرد.

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

• سازمان دهی مناسب مطالب فصل چهارم چگونه است ؟

برپایه نظرات ارائه شده تنها می توان گفت که هیچ راهنمایی یا دستورالعمل خاصی برای سازمان دادن این بخش گزارش نمی توان ارائه کرد ( ون دلن (ترجمه نجفی زند، 1373: 488) .

اما به هرحال محتوای این فصل نیازمند ساختار است و بخصوص برای یک محقق تازه کار یا دانشجویی که نیازمند ارائه گزارش تحقیق است، ارائه راهنما ضرورت دارد.

برخی صاحب نظران (سرمد، بازرگان و حجازی 1376، ایزاک ترجمه دلاور، 1376) به راین اعتقاد هستند که ساختار و سازمان فصل تجزیه وتحلیل داده ها را می توان بر پایه هدف ها ، فرضیه ها یا پرسش ها بنیاد نهاد.

گرچه هدف ها ، فرضیه ها یا پرسش های تحقیق دارای ماهیت یکسانی هستند و معمولاً در یک تحقیق با دو مورد آن (هدف و فرضیه ها یا هدف و پرسش ها) سروکار است. اما عبارت پردازی متفاوتی ممکن است برای بیان آن ها به کار گرفته شود و گاه ممکن است یکی از آن ها برای محقق حائز اهمیت بیشتری باشد و به همین دلیل دقت بیشتری در تنظیم محتوای آن قسمت مبذول داشته باشد.

بر این اساس پیشنهاد می شود که هر یک از مقوله های هدف ها و فرضیه ها ( یا پرسش ها ) که محور اصلی جمع آوری داده ها را تشکیل داده اند و تأکید اصلی بر آن ها نهاده است ، محور تنظیم و سازمان دهی محتوای فصل قرار داده اند و تأکید اصلی بر آن ها نهاده شده است ، محور تنظیم و سازمان دهی محتوای فصل قرار گیرد .

گرچه هدف ها و فرضیه ها ( یا پرسش ها ) ضرورتاً باید دارای ترتیب منطقی باشند، و این عمل قبلاً توسط محقق انجام گرفته است، اما لازم است که به هنگام سازمان دهی مطالب در قسمت تجزیه وتحلیل داده ها ، ترتیب از کل به جزء بر آن ها حاکم شود.

بنابراین کلی ترین هدف یا فرضیه ( یا پرسش ها ) در ابتدا قرار می گیرد و جزعی ترین آن ها در پایان واقع می شود . در ذیل هر عنوان ( که هدف یا فرضیه خواهد بود) مجموعه مطالبی که بتواند نشانه ای از تحقق یا عدم تحقق هدف باشد یا رد و تائید فرضیه را آشکار کند و یا پاسخی برای پرسش موردنظر ارائه کند، قرار می گیرد.

این مطالب بهتراست از کل به جزء و از توصیف های آماری مقدم بر استنباط های آماری قرار گیرند.

به عبارت دیگر لازم است ابتدا وضعیت متغیر یا متغیرها ارائه گردد و سپس از رابطه ، تفاوت یا تأثیر آن ها سخن گفته شود. تقریباً همه صاحب نظران موردنظر بر این اعتقاد هستند که می توان برای ارائه نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در فصل چهارم از نوشتار ، جداول ، نمودار، شکل و منحنی استفاده کرد.

گرچه تفاوت های بین آنان از حیث چگونگی و میزان به کارگیری هریک از ابزارهای مذکور ، دیده می شود؛ اما در اینجا ورود به بحث مقایسه ، موردنظر نیست. به نظر می رسد محقق ناچار است در تنظیم گزارش خود نوشتار را بر هر چیز مقدم بدارد.

زیرا اگر بناست نمودار یا جدولی ارائه کند ، لازم است که نمودار یا جدول توضیح داده شود تا از روشنی و وضوح لازم برخوردار باشد و این توضیحات از طریق نوشتار انجام می شود. بنابراین نوشتار، برای ارائه مطالب به تجزیه وتحلیل داده ها ، مقدم بر سایر امور است .

نوشتار قاعدتاً باید در بردارندِ پیام اصلی باشد و بتواند خواننده را از محتوای اصلی مطلع سازد.

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

جداول ، نمودارها، مشکل ها در بردارنده اطلاعات تکمیلی برای توضیحات نوشتاری محسوب می شود. در عین حال آن ها را می توان شکل دیگری از بیان قلمداد کرد.

بنابراین جدول و نمودار و شکل نمی تواند به تنهایی برای تنظیم و ارائه مطالب این فصل مورد استفاده قرار گیرد . توجه به این نکته لازم است که در متن نوشتاری به جدول ، نمودار و شکل استناد و ارجاع می شود و پس از طرح استناد و ارجاع ، به ارائه جدول ، نمودار و شکل اقدام می شود.

هر جدول ، نمودار و شکل نیازمند نام است و نام ها دارای دو بخش هستند که بخش اول ترتیب آن ها را نشان می دهد و بخش دوم دربردارنده متغیرها و محتوای آن هاست.

بر اساس یک قاعده پیشنهاد می شود که نام جدول در بالای آن و نام نمودار یا شکل در زیر آن نوشته شود.

هر جدول ، نمودار و شکل دربردارنده داده ها و اطلاعات کاملاً مشخص و مربوطی است .

بنابراین لازم است با توجه به هدف های خاصی هریک از آن ها تنظیم شوند و این کار همتی ورای چشم دوختن به جداول به دست آمده از تحلیل های اولیه آماری می طلبد.

بنابراین مطالب فصل تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نوشتار تنظیم و ارائه می شوند و جداول و نمودارها مشکل ها برای تکمیل نوشتارها به کاررفته می شوند و به همین ترتیب از آن ها در هر قسمت استفاده می گردد.

به عنوان حسن ختام این مقاله نمونه ای از فصل چهارم را از طریق لینک زیر مشاهده و مورد بررسی قرار دهید.

دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی