نمونه پروپوزال آماده مدیریت صنعتی

 در ادامه با بخش های یک نمونه پروپوزال آماده رشته مدیریت صنعتی شما را آشنا خواهیم کرد.

در زمینه رشته مدیریت صنعتی می توان موضوعات بهینه سازی، رتبه بندی، کارهای آماری را انجام داد.

اینکه تصمیم شما برای تنظیم پروپوزال و پایان نامه در چه فیلد موضوعی می باشد به شخص خودتان و همچنین نظر استاد راهنمایتان بر می گردد.

در ادامه شما را با یک نمونه پروپوزال در زمینه رشته مدیریت صنعتی آشنا خواهیم کرد.

عنوان:

شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در ورزش با رویکرد منسجم تحلیل چند معیاره

بیان مسئله:

اهمیت كارآفرینی در كشورهای بزرگ و پیشرفته، فقط به خاطر مساله شغل نیست، بلكه دلیل اصلی آن فعالیت های اقتصادی كوچكی است كه در این كشورها به وجود آمده، رشد كرده و توانسته اند سهمی عمده از فن آوری روز و در نتیجه ثروت و درآمد تمام دنیا را به خود اختصاص دهند. كارآفرینی عاملی ضروری برای ایجاد تحرك در رشد اقتصادی و فرصت های شغلی در همه جوامع محسوب می شود (یادگاری،1390).

روند رشد اقتصادی در كشورهای توسعه یافته بیانگر این است كه اقتصاد تحت تاثیر كارآفرینی است، به گونه ای كه كارآفرینان در رشد اقتصادی كشورهای توسعه یافته،نقش محوری داشته اند و كشورهای توسعه نیافته اهمیت آن را در رشد اقتصادی نادیده گرفته اند (سعیدی کیا، 1385).

در دنیای کنونی یکی از عواملی که باعث رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی می شود، کارآفرینی است. کارآفرینی، فرآیندی است که نقش حیاتی در تداوم، رشد و توسعه ملی و حتی اقتصادی جهانی ایفا میکند. لذا لزوم ایجاد بستر و جو مناسب در جهت حمایتهای منطقی اعم از مادی، معنوی، فرهنگی، تحقیقاتی و علمی از کارآفرینی و کارآفرینان بیش از پیش در کشور ما احساس میگردد. اهمیت بحث کارآفرینی به حدی است که اقتصاددانان کارآفرینان را موتور رشد و توسعه اقتصادی جامعه می دانند و دانشمندان، مدیریت آنها را از مهمترین عوامل تحول و نوآوریهای سازمانی در عصر حاضر به شمار می آورند،لذا هر محیطی که افرادش برخوردار از تفکر و هنر کارآفرینی باشند، اقتصادی پویا و متنوع خواهند داشت (کارلیس، ۲۰۰۶).

در دهه حاضر یکی از بزرگترین چالشها و یکی از مهمترین مشکلات برای نیروی انسانی تحصیل کرده ورزش کشور؛ کارآفرینی و کاهش بیکاری است و سیاستهای دولت برای خصوصی سازی و کوچکسازی نیز موجب کاهش استخدام در بخش دولتی و در نتیجه افزایش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی شده است. بنابراین، ارائه تعریف جدیدی از اشتغال و گذر از کاریابی به کارآفرینی و استفاده از عوامل تاثیرگذار در زمینه کارآفرینی ورزشی برخی از راه حل های رفع معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه و به طور کلی جوانان این مرز و بوم است و ورزش به عنوان عرصه ای گسترده، زمینههای فراوانی از اشتغال را در دل خود نهفته دارد و با استفاده از کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان کشور فرصتهای جدیدی برای اشتغال در ورزش ایجاد می شود که ویژگی آن نوآوری و خلاقیت در تولید و ارائه خدمات به جامعه می باشد و سبب پیشرفت روز به روز کشور در عرصه جهانی می شود (محمودآبادی، ۱۳۹۳).

پیشینه پژوهش:

پیشینه داخلی:

فروغی پور (۱۳۸۶) در تحقیق خود تحت عنوان ارزیابی و معرفی مهمترین اولویت های کارآفرینی در ورزش از دیدگاه مدیران و کارشناسان تربیت بدنی به شناسایی هفت زمینه اصلی برای کارآفرینی در ورزش پرداخت، که عبارت بودند از کارآفرینی در زمینه های تبلیغات و مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، آموزش و پرورش در ورزش، امور ورزش همگانی، قهرمان حرفهای، ساخت و فروش وسایل و تجهیزات ورزشی، خدمات ورزشی و امور فرهنگی ورزشی.

عزیزی و همکاران ( ۱۳۹۲) در تحقیقی تحت عنوان الگوی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه به این نتایج رسیدند که خلاقیت، خودکارآمدی، پیوندهای ضعیف اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه تاثیر مثبتی بر تشخیص فرصت دارند، اما تاثیر عواملی مانند دانش پیشین، پیوندهای قوی و کمک مربیان بر تشخیص فرصت تایید نشد.

حسینی و کلاته (۱۳۹۳) پژوهشی تحت عنوان اثر کارآفرینی سازمانی بر جامعه پذیری و تعهد سازمانی کارکنان ادارت تربیت بدنی استان مازندران انجام دادند. نتایج حاکی از آن بود کارآفرینی سازمانی نقش مهمی در تعیین جامعه پذیری و تعهد سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی دارد.

پیشینه خارجی:

تسون و همکاران (۲۰۰۴) در پژوهشی مهمترین چالشهای مدیریتی پیش روی کسب و کارهای ورزشی را فقدان استفاده از منابع و تسهیلات، مشکلات اقتصادی، محیط سیاسی، فقدان مدیران شایسته، تعارض اجرایی و سیاستهای محافظه کارانه برشمردند.

کلت و راسل (۲۰۰۹) صنعت ورزش در استرالیا را رو به رشد گزارش کردند و از عوامل مهم توسعه ورزش استرالیا را فقدان ساختار رسمی و کنترل زیاد در ورزش، وابستگی کم به کمک های دولتی، وجود کارآفرینان و سرمایه گذاری زیاد، وجود تسهیلات و برنامه ریزی برای توسعه ورزش دانستند که منجر به سرمایه گذاری زیاد، و وجود تسهیلات و برنامه ریزی برای توسعه ورزش شده و در نتیجه سرمایه گذاری زیاد در بخش ورزش و رشد کارآفرینی در سطح ایده ال در استرالیا را به وجود می آورد.

نینا روزن بوش (۲۰۱۰) در مقالهای با عنوان یک فراتحلیل از ارتباط نوآوری و کارافرینی و عملکرد به این نتیجه رسیدند که بین کارآفرینی و نواوری و عملکرد ارتباط معناداری وجود داشت از این رو باید به عوامل مؤثربر کارآفرینی و نواوری توجه شود.

ابزار گردآوری اطلاعات:

ابزار گردآوری داده ها در شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در ورزش، مطالعات کتابخانه ای شامل مقالات مرتبط، پایگاه های اینترنتی، کتاب های مرتبط، اسناد و مدارك مربوط به پروژه های ورزشی، روزنامه ها و نشریات و همچنین مصاحبه و مشورت با تعدادی از خبرگان، کارشناسان، مدیران و متخصصان مربوطه بوده است.

ابزار گردآوری داده ها در ارتباط با انتخاب مهم ترین عوامل شناسایی شده به دلیل کثرت آن ها، مصاحبه با کارشناسان، خبرگان و مدیران پروژه ورزشی می باشد.

چگونگی جمع آوری اطلاعات و داده ها:

1. مطالعات کتابخانه ای (استفاده از مقالات، کتاب ها، نشریات و روزنامه های مرتبط، اسناد و مدارك مربوط به پروژه های ورزشی، پایگاه های اینترنتی)

2. مصاحبه و مشورت با خبرگان (متخصصان مجرب در زمینه ورزشی، مشاوران فعال در پروژه های مرتبط)

3. تحویل پرسشنامه به افراد مورد نظر مطابق نمونه انتخاب شده

4. جمع آوری پرسشنامه ها روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و هدفهای مورد نظر از نوع کاربردی و به شیوه پیمایشی اجرا گردید.

اطلاعات مورد نیاز برای انجام پژوهش با استفاده از انواع روش های میدانی، کتابخانهای، مشاهده، پرسشنامه و بعضا مصاحبه به دست آمده است.

جامعه آماری:

جامعه مورد نظر را کلیه خبرگان ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد تشکیل می دهند.

نحوه نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است که تعداد نمونه برابر با ۵۸ نفر برآورد شد.

با توجه به این که در این پژوهش برای اولویت بندی عوامل از تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه استفاده می شود، در این تکنیکها بحث نمونه گیری از جامعه مطرح نیست بلکه باید از میان افراد جامعه پژوهش، افرادی را به عنوان فرد خبره در زمینه مورد مطالعه در نظر گرفت.

لذا افراد خبره پژوهش مورد نظر، تعداد ۵۸ نفر از خبرگان ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد هستند. (منظور از خبره ورزشی کلیه پرسنلی هستند که حداقل دارای مدرك کارشناسی بوده و یا پست سازمانی مدیریتی و کارشناسی در این ادارات دارند).

برای شناسایی عوامل موثر بر کار آفرینی ورزشی، بعد از مصاحبه و نظرسنجی از اساتید و متخصصان در این زمینه و همچنین بررسی ادبیات پژوهش، ۴۵ معیار نهایی برای رتبه بندی شناسایی و تایید شد سپس داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شدند.