نمونه پروپوزال کامل شده کارشناسی ارشد روانشناسی

دانلود نمونه پروپوزال کامل شده کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان اثر بخشی شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان یک پروپوزال با کیفیت بالاست که در صورت تمایل می توانید نوشتن پروپوزال خود را برای تنظیم در چنین سطحی سفارش دهید.

موضوع پایان نامه ارشد روانشناسی:

"اثر بخشی شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان"

موضوع پایان نامه ارشد روانشناسی به انگليسي:

"Effectiveness of Sand play therapy in reducing aggression in children"

بيان مساله :

در طی سالهای گذشته یک مجموعه رو به رشد تحقیقات حول محور پرخاشگری و مشکلات آن در کودکان و نوجوانان در مدرسه اختصاص یافته است. زیرا رفتار پرخاشگرانه می تواند در برخی از کودکان در دوران ابتدایی و مدرسه دیده شود (باس و پلامین ، 1975).

رفتار پرخاشگرانه می تواند باعث نتایج منفی از قبیل طرد همسالان و بزهکاری در نوجوانی شود (ون لیر و همکاران، 2007). پرخاشگری به عنوان رفتاری شناخته می شود که احتمالا منجر به آسیب به یک شخص یا یک شی گردد(ری ، 2007).

یکی از انواع پرخاشگری که در اوایل کودکی پدیدار می شود پرخاشگری خصمانه است که شامل دو حالت پرخاشگری آشکار و رابطه ای می باشد (سید محمدی، 1387).

پرخاشگری آشکار- فیزیکی و کلامی شامل رفتار های خصمانه نظیر زدن، هل دادن، لگد زندن و نیز تهدید به انجام این اعمال به صورت کلامی است. پرخاشگری رابطه ای، شکلی از پرخاشگری است که فرد پرخاشگر با هدف برهم زدن روابط دوستانه و بین فردی قربانی، اقدام به پخش شایعات یا بدگویی و وادار کردن افراد به قطع ارتباط با فرد می نماید و از این طریق باعث منزوی شدن او می گردد. مطالعات نشان داده اند که پسران در سنین پیش دبستانی، کودکی اولیه و میانه بیش از دختران از پرخاشگری فیزیکی استفاده می کند(کارد و همکاران، 2009).

از میان روش هایی درمان متفاوتی که برای کاهش و یا از بین بردن پرخاشگری مطرح اند، بازی و بازی درمانی از زمره روش هایی است که نتایج مفید و قابل توجهی را به بار می آورد و به شیوه مثبتی، به رفتار های هیجانی و تکانشی تعادل می بخشد (آ رین، 1387).

بازی کارکردی متناسب با سن است. تلاشی که همزمان در یک فرایند بدنی و اجتماعی اتفاق می افتد. بازی عموما نقطه مقابل کار است. یک فعالیت سرگرم کننده که فارغ از اجبار و غیر منطقی بودن فرصت مناسبی را جهت بیان احساسات به فرد می دهد(سهرابی شگفتی، 1390).

روشی که در این پژوهش برای درمان به کار رفته است، شن بازی درمانی است. شن بازی واژه ای است که دورا کاف آن را ابداع کرد. او این واژه را به منظور متمایز کردن روش خود که برگرفته از نظریه یونگ بود از روش مارگارت لوفند به نام روش دنیا بیان کرد این در حالی است که سینی شن بر گرفته از روشی است که در حالی است که سینی شن برگرفته از روشی است که در آن از عروسکها و اسباب بازی ها ی کوچک در یک جعبه شن استفاده می شود.

شن بازی درمانی روشی است غیر کلامی که در ان کودک با ساختنم دنیای خود در سینی شن به بیان تعارضات، تمایلات و هیجاناتش می پردازد و در جریان خلق این صحنه توسط کودک، درمانگر، نقش مشاهده گر صامت را بازی می کند. تعبیر و تفسیر انجام نمی پذیرد تا زمانی که کودک چندین سینی شن را در مدت زمانی معین بسازد. این باعث آشکار شدن طبیعی جریان درمان بدون دخالت ذهن می شود. سینی شن فرصتی را ایجاد می کند که در آن فرد با بیان خود به ایجاد ارتباط بین ذهن، بدن و تخیلاتش با هم می پردازد (ذوالمجد و همکاران، 1386).

از آنجا که تحقیقات اندکی در ایران در زمینه شن بازی درمانی صورت گرفته است لذا نیاز به این گونه تحقیقات تجربی پیش از پیش احساس می شود؛ بنابراین پژوهش حاضر در این چارچوب به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا شن بازی درمانی در کاهش پرخاشگری کودکان موثر است؟ 

 

نمونه پروپوزال کامل شده کارشناسی ارشد روانشناسی

ضرورت پژوهش:

خشم و پرخاشگری از شایع ترین مشکلات کودکان و نوجوانان و از دلایل مهم ارجاع آنها به مراکز مشاوره و روان درمانی است (بورنمان ، 2007). پژوهشگران و متخصصان بالینی به دلایل متعددی علاقه زیادی به مطالعه پرخاشگری کودکان نشان می دهند چرا که پرخاشگری در دوران کودکی عامل خطرناک و مهمی برای بروز رفتارهایی چون گرایش به بزهکاری، ترک تحصیل، و خشونت در نوجوانی و بزرگسالی است.

تقریبا نیمی از کودکان ضد اجتماعی رفتارهای مشابهی را در نوجوانی ادامه می دهند. همچنین نیمی از نوجوانان ضد اجتماعی در بزرگسالی به رفتارهای ضد اجتماعی دست می زند. این الگوهای رفتاری نه تنها به فرد پرخاشگر آسیب می رساند بلکه همچنین در سطح وسیع پیامد های منفی برای افرد دیگر و جامعه در بر دارد (ری، 2007).

کودکان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی، قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند، سرکوب و عدم مهارت در بیان احساسات به ویژه از نوع منفی آن بهداشت روانی کودک را به مخاطره می اندازد. از این رو پیدا کردن راهی که کودک را قادر نماید به شیوه ای غیر از بیان کلامی هیجانات خود را بروز نماید کاملا ضروری به نظر می رسد. بازی ابزاری است که کودک به کمک آن خود را بیان می نماید و برای هر کودکی جدا از نژاد، زبان و ملیت وسیله مناسبی جهت تخلیه هیجانات و ابراز خود می باشد(سهرابی شگفتی، 1390). 

نمونه پروپوزال کامل شده کارشناسی ارشد روانشناسی

سوابق مربوط (بيان مختصر سابقه تحقيقات انجام شده درباره موضوع و نتايج به دست آمده در داخل و خارج از كشور نظرهاي علمي موجود درباره موضوع تحقيق)

کارمیکل ( 1991) به بررسی اثر بخشی بازی درمانی(به ویژه شن درمانی و بازی درمانی غیر مستقیم) بر بهبود عملکرد خواندن کودکان را بررسی کرد. نتایج این پژوهش نشان داد که شن درمانی از کودک حکایت و او را تشویق و تقویت می کند که این عمل عزت نفس کودک را افزایش می دهد. که در نتیجه به وجود آورنده سطح یادگیری بهینه برای پیشرفت خواند کودکان است.

کری در سال (1990) تحقیقی درباره کودک مشکل دار اجرا کرد. در این پژوهش شن بازی بر پسری 9 ساله انجام شد، که اختلالاتی نظیر شب ادراری، بی اختیاری در عمل دفع و نیز اختلال اشغال خوردن پیکا داشت. فرایند شن بازی از شروع نامنظم به سوی آشکار شدن اجزای احساسس فرد در طی عکس العمل های انتقالی او هدایت شد. کودک قادر شد تا درباره عزت نفس پایین و درماندگی خود و محدودیت هایی که بر او تحمیل شده بود و نیز غم از دست دادن پدر خود و احساس گناه او در باره لب به سخن گشاید و صحبت کند و در طی 6 ماه درمان او به طور جالبی از علائم بیمارگونه اش رهایی یافته و سازگاری من او بهبود یافته و کمتر احساس افسردگی می کرد (ذوالمجد، 1381).

نتایج پژوهش رجبی و همکاران (1392) نشان داد که درمان شناختی رفتاری گروهی باعث کاهش پرخاشگری واکنشی کلامی و رابطه ای در کودکان شود ولی اثری روی پرخاشگری جسمانی ندارد. نتایج پژوهش حسن پور و همکاران (1392) بیانگر این است که کار با گل پرخاشگری کودکان دبستانی را کاهش می دهد عبدالهی بقر آبادی و همکاران (1389) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که شن بازی درمانی موجب کاهش سطح پرخاشگری در کودکان ناشنوا می شود. ذوالمجد و همکاران (1386) در پژوهش خود نشان دادند که شن بازی درمانی موجب کاهش سطح پرخاشگری در کودکان می شود.

نمونه پروپوزال کامل شده کارشناسی ارشد روانشناسی

اهداف تحقيق (شامل اهداف علمي ،كاربردي و ضرورت هاي خاص انجام تحقيق)

اهداف کلی: تعیین میزان اثر بخشی شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان.

اهداف جزیی: تعیین میزان اثر بخشی شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری جسمانی کودکان.

تعیین میزان اثر بخشی شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری کلامی کودکان.

تعیین میزان اثر بخشی شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری رابطه ای کودکان.

 

فرضيه ها:

فرضیه اصلی:

شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری کودکان موثر است.

فرضیه فرعی:

شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری جسمانی کودکان موثر است.

شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری کلامی کودکان موثر است.

شن بازی درمانی در کاهش نشانه های پرخاشگری رابطه ای کودکان موثر است.

روش كار

الف ـ نوع روش تحقيق: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است.

در این روش گروه آزمایش تحت شن بازی درمانی قرار می گیرند اما گروه کنترل در لیست انتظار قرار می گیرند و هر دو گروه در زمان یکسان به پیش آزمون و پس آزمون پاسخ می دهند.

نمونه پروپوزال کامل شده کارشناسی ارشد روانشناسی

 

متغیر مستقل :

شن بازی درمانی

متغیر وابسته: کاهش نشانه های پرخاشگری در کودکان

متغیر کنترل: پایه تحصیلی، جنس

 

ب ـ روش گردآوري اطلاعات (ميداني ، كتابخانه اي و غيره):

در خصوص گردآوري اطلاعات مربوط به ادبيات موضوع و پيشينه پژوهش از روش‌هاي كتابخانه‌اي و جهت جمع آوري اطلاعات براي تاييد يا رد فرضيه‌هاي پژوهش از روش ميداني (پرسشنامه‌ها) استفاده مي‌شود.

 

پ ـ ابزار گردآوري اطلاعات (پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده آزمون ، فيش ، جدول ، نمونه برداري ، تجهيزات آزمايشگاهي و بانك هاي اطلاعاتي و شبكه هاي كامپيوتري و ماهواره اي و غيره ):

پرسشنامه پرخاشگری رابطه ای و آشکار شهیم:

این پرسشنامه دارای 21 گویه در زمینه پرخاشگری رابطه ای و آشکار؛ و با چهار گزینه بندرت (1نمره)، یک بار در ماه (2 نمره)، یک بار در هفته (3نمره)، اغلب روزها (4 نمره) می باشد.

این پرسشنامه توسط معلم تکمیل می شود و پرسشها طوری تنظیم شده اند که در بر گیرنه درجات متفاوتی از شدت بروز پرخاشگری است و بر اساس میزان بروز رفتار درجه بندی می شوند. این پرسشنامه دارای سه زیر مقیاس پرخاشگری جسمانی (7 گویه)، پرخاشگری واکنشی کلامی و بیش فعال (6 گویه) و پرخاشگری رابطه ای (8 گویه ) می باشد.

نقطه برش برای تشخیص کودک پرخاشگر در هر زیر مقیاس یک انحراف معیار بالاتر از میانگین است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 91% و بسیار مطلوب است. ضریب آلفای کرونباخ برای پرخاشگری جسمانی، رابطه ای، و واکنشی کلامی به ترتیب 85%،89% و 83% است (شهیم، 1386).

مداخله شن بازی درمانی:

در این پژوهش شن بازی درمانی در 10 جلسه 30 دقیقه ای برگزار می شود. در زیر به شرح این روش درمانی پرداخته می شود:

معرفی وسایل شن بازی:

در این پژوهش از یک جعبه به ابعاد 70 در 60 سانتی متر با عمق 10 سانتی متر استفاده شد. دیوارها و کف این جعبه با رنگ آبی، رنگ آمیزی شده و تا عمق 5 سانتی متر با شن پر شده بود.

از عروسک ها و اسباب بازی های کوچک نیز استفاده می شود که لیست آنها به شرح زیر است:

• عروسک های انسان (پدر، مادر، پسر بچه، پزشک، پرستار، انسان عصر حجر)

• عروسک های فانتزی (سوپرمن، اسپایدرمن، میکی موس)

• عروسک سرباز و وسایل جنگی (تانک، ستگر، پرچم).

• حیوانات اهلی (سگ، گربه، پرنده و حیوانات وحشی)

• خانه بزرگ با وسایل و لوازم داخل آن و یک خانه کوچک با وسایل و لوازم داخل

• وسایل نقلیه گوناگون: هواپیما، قایق ها، هلی کوپتر، ماشین های مسابقه ای، جیب، اتوبوس، ماشین پلیس، امبولانس، کامیون،تریلی، و ماشین آتش نشانی.

• علائم راهنمایی و رانندگی:ایست، ورود ممنوع، سرعت مجاز و ..

• درختها و حصارها (ذوالمجد، 1381). دستور العمل شن درمانی دستور العمل شن درمانی، راهنمایی کلی به منظور آگاهی دانش آموزان برای شروع بازی، چگونگی استفاده از وسایل بازی و نحوه بازی است که در ابتدای جلسه بدین صورت بیان می شود "ما اینجا یک جعبه شن و تعدادی اسباب بازیهای متفاوت داریم مناز تو می خواهم که با دقت به اسباب بازی ها نگاه کنی مثلا می توانی از حیوانات در تصویر استفاده کنی.

تو می توانی هر تصویری را که دوست داری بسازی و از هرکدام از این اسباب بازی ها که بخواهی می توانی استفاده کنی. اگر شن ها را کنار بزنی خواهی دید که کف جعبه آبی است، این می تواند به منزله دریا و دریاچه باشد و اگر هم دوست نداشته باشی می توانی این کار را نکنی.

خوب وقت تو از الان شروع می شود تو 30 دقیقه وقت داری تا تصویرت را بسازی و در پایان هم باید برای تصویرت یک اسم انتخاب کرده و در مورد آن برای من توضیح بدهی (همان منبع).

نمونه پروپوزال کامل شده کارشناسی ارشد روانشناسی

ج ـ جامعه آماري وروش نمونه گیری و نمونه:

جامعه آماری این پژوهش عبارتند از کلیه دانش آموزان پسر پنجم ابتدایی شهر قشم در سال تحصیلی 94-1393 می باشد.

روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای می باشد.

به این صورت که برای انتخاب افراد نمونه از میان مدارس ابتدایی شهر قشم دو مدرسه ابتدایی پسرانه به طور تصادفی انتخاب می شود. و از بین مدارس یک کلاس چهارم ابتدایی به طور تصادفی گزینش می شود و سپس پرسش نامه در اختیار معلم قرار می گیرد و با توجه به آگاهی که از کودکان دارد بدون توجه به وضعیت تحصیلی آنها را تکمیل می کند.

در مرحله بعد 20 نفر از دانش آموزانی که نمره شان در پرخاشگری بالاتر بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار می گیرند. گروه آزمایش تحت مداخله شن بازی درمانی قرار می گیرند و گروه گواه در لیست انتظار قرار می گیرند.

و در اخر از هر دو گروه پس آزمون گرفته می شود.

 

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :

جهت پردازش دادهها، از آمار توصیفی برای بدست آوردن میانگین و انحراف استاندارد داده ها، سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزارspss استفاده می گردد.

 

فهرست منابع و مآخذ (فارسي و غيرفارسي ) :

برک، لورا (2006). روانشناسی رشد(از لقاح تا کودکی ). ترجمه یحیی سید محمدی، چاپ دوازدهم، (1387)جلد دوم، تهران: ارسباران.