مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 31 صفحه
نوع فایل: word کد Mb576
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

منظور از آموزش كاركنان كليه مساعي و كوشش هايي است كه در جهت ارتقاي سطح دانش و آگاهي ، مهارتهاي فني ، حرفه اي و شغلي و همچنين ايجاد رفتار مطلوب در كاركنان يك سازمان به عمل مي آيد و آنان را آماده انجام وظايف و مسئوليتهاي شغلي خود مي نمايد(ابطحي ، 1383: 53).

به عبارتي ديگر ، اموزش كاركنان عبارت است از مجموعه اي از كنش ها و فعاليت هاي هدفمند و سيستماتيك به منظور ايجاد تغييرات لازم در ساختار شناختي ، عاطفي و رواني – حركتي كه بين عامل ياددهنده و يادگيرنده به صورت كنش متقابل در جهت اصلاح بهبود عملكرد شغلي صورت مي گيرد(رمضاني ، 1389: 34).

ضرورت آموزش کارکنان بنا به موارد طرح شده می توان مهم‌ترین عواملی که نیاز به آموزش را در سازمان نشان می‌دهد را به شرح زیر عنوان کرد: - جابجایی های افقی و عمودی در سازمان - ورود كاركنان جديد یه سازمان - پیشرفت سریع در علوم و تکنولوژِی - تزریق روابط انسانی به سازمان - حرکت به سوی بهره‌وري همه جانبه در سازمان - پیچیده و به سمت ماشینی شدن سازمان و ...(شريعتمداري ، 1387) امروزه به اعتقاد همه صاحبنظران و متخصصان، فراگیری علوم به صورت دانش عمومی محور و فراگیری علوم و کسب مهارتهای لازم در زمینه‌های تخصصی به صورت خاص به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر اجتماعی از اهمیت بالایی در امر توسعه کلان برخوردار است.

این اهمیت از آن جا است که انسان تنها از طریق آموزش می‌تواند تواناییهای خاص و نامحدود خود را از بالقوه بودن به سمت فعل به حرکت در آورد. البته باید در نظر داشت که در فرهنگهای متعالی آموزش تنها با پرورش می‌تواند سودمند باشد(خوش نويس ، 1387: 66).

اصول آموزش ضمن خدمت اصول اموزش كاركنان با توجه به مقتضيات سني ، زماني ، محتوايي و ... شرايطي را بر آموزش ها حاكم مي كند كه از يك سو فراگيران ، توانايي سازگاري با آن را داشته باشند و از سوي ديگر ، آموزش ها قادر باشند حداكثر اطلاعات ، دانش و مهارت هاي مورد نياز كاركنان را در شرايط زماني محدود منتقل نمايند. لذا بهره برداري صحيح از مزاياي آموزش كاركنان و تحقق اهداف سازمان مستلزم توجه به اصولي چند گانه مي باشد:

1. فعال بودن یادگیرنده معمولاً به عوامل متعددی نظیر ارتباط محتوی با مسایل شغلی و شخصی ، جالب بودن موضوع ، ارتباط با تجربیات قبلی ، انگیزه و... بستگی دارد.

از اصل کلی فعال بودن یادگیرنده ، مجموعه ای از پیام ها قابل استخراج است:تاکید برمشارکت فعال یادگیرندگان بجای پذیرش منفعلانه مطالب ؛ تشویق فراگیران به شکل دهی عقاید و نظریاتشان و آزمون آنان از طریق فعالیت های مختلف جسمی وذهنی ؛ فراهم کردن فرصت های مختلف برای یادگیرندگان به منظور بیان آزادانه و خلاق عقاید ، مهارت ها و نگرش های خویش؛ تاکید براندیشیدن ، استدلال کردن وتصمیم گیری.