مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 21 صفحه
نوع فایل: word کد Mb283
برای دانلود مبانی نظری این متغیر به ادامه مطلب بروید...

تئوری سیستم های خاکستری اولین بار در سال 1982 توسط دنگ مطرح شد. سیستم های خاکستری به سیستم هایی گفته می شود که حاوی اطلاعات ناقص شناخته شده و شناخته نشده باشند. این تئوری در مواردی مثل تجزيه و تحليل، مدل‌سازی، پيش‌بيني، تصميم‌گيري و کنترل می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به جذابیت های این تئوری و ناآشنا بودن این تئوری در کشور ما تا اندازه ای سعی شده است که در این مقاله به معرفی اين تئوري پرداخته شود. 

تعریف تئوری خاکستری در دنیاي اطراف ما سیستم هاي گوناگون و فراوانی وجود دارد که هر روزه با آن ها مواجه می باشیم و مجبور به تصمیم گیري هاي مناسب در مورد آن ها هستیم. این سیستم ها داراي اجزا و زیرسیستم هاي خاص خود می باشند که براي شناخت آن ها بایستی علاوه بر شناخت این اجزا، روابط بین آن ها و هم چنین ساختار سیستم نیز معلوم گردد. اما اتخاذ تصمیمات درست نیازمند وجود اطلاعات کافی می باشد که درعمل کمتر سیستمی را می توان یافت که تمام اطلاعات آن شناخته شده باشند. چرا که تعیین تمام اجزا و روابط بین آن ها در بیشتر سیستم ها یا غیرممکن بوده و یا بسیار پرهزینه و غیراقتصادي می باشد. سیستم-هاي اجتماعی، سیستم هاي زیست محیطی، سیستم هاي اقتصادي، سیستم آناتومی انسان از جمله این موارد می باشند.

در حال حاضر و با توجه به دانش فعلی بشر، براي مواجهه با این سیستم هاي پیچیده، مجبورهستیم که بسیاري از ابعاد این سیستم ها را ساده سازي کرده و در طی این فرآیند، شاخ و برگ اطلاعات را حذف کنیم که گاهی در پایان، سیستم مدلسازی شده به یک «شیر بی یال و دم» شبیه خواهد شد و در بهترین حالت تصویر مبهمی از سیستم اصلی را به دست می دهد که آن نیز فقط بخشی از اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهد. از آنجا که همواره اطلاعاتی که از سیستم هاي دردست بررسی، حاصل می شود ناکامل هستند لذا عدم اطمینان نیز به عنوان جزء لاینفک این سیستم ها همواره خودنمایی می کند که این امر به نوبه خود مواجهه و تصمیم گیري در مورد این سیستم ها را با مشکل بزرگتري روبرو می نماید. اگر اطلاعات واضح و شفاف یک سیستم را بارنگ سفید و اطلاعات کاملآ ناشناخته یک سیستم را با رنگ سیاه تجسم کنیم در این صورت خواهیم دید که اطلاعات مربوط به بیشتر سیستم هاي موجود در طبیعت اطلاعات سفید(کاملآ شناخته شده) و یا سیاه( کاملآ ناشناخته) نیستند، بلکه مخلوطی از آن دو یعنی به رنگ خاکستري می باشند. بنابراین خاکستري بودن یک سیستم، امري مطلق و سیاه و سفید بودن آن، امري نسبی است.

این گونه سیستم ها را سیستم خاکستري می نامند. از آنجا که اصلی ترین مشخصه ي یک سیستم خاکستري، کامل نبودن اطلاعات مربوط به آن سیستم است لذا این موضوع، نقطه اساسی براي شروع بررسی این گونه سیستم ها می باشد و هدف اصلی، بر کشف خصوصیات واقعی این سیستم ها در شرایط کمبود اطلاعات متمرکز شده است. (دیوید ، 1994) علاوه بر اینکه طبیعت پیرامونی ما سفید (پر از اطلاعات واضح) نیست و از طرفی سیاه (کاملا خالی از اطلاعات) هم نیست، بلکه بیشتر خاکستري (مخلوطی از سیاه و سفید) است، تفکرات و اعمال ما نیز مستقل از مقدار تحلیل گرایی و عملی بودن آن ها، خاکستري هستند و در حقیقت، بشر از ابتداي خلقت تاکنون همواره با یک فضاي رابطه اي اطلاعات خاکستري با ابعاد چند گانه، مواجه بوده است. هدف تئوري سیستم هاي خاکستري و کاربرد هاي آن ایجاد پلی بین علوم اجتماعی و علوم طبیعی است که در آن خاکستري به مفهوم فقر اطلاعات، نقص اطلاعات و عدم اطمینان می باشد. (دنگ، 1988)