نتایج و بحث بخشی از روش کار در پایان نامه نویسی است. باید به مخاطبان اطلاعات کافی داده شود ، به گونه ای که آنها بتوانند نتایج آزمایش را تکرار کنند ؛ بنابراین جزئیاتی که بر خروجی تأثیر گذارند ، بایستی بیان شوند .

برای قسمت های استاندارد روش کار ، می توان از برخی از جزئیات صزفنظر کرد ؛ زمانی که روش کار استاندارد نیست ، مخاطب انتظار جزئیات بیشتری دارد ، از قبیل توجیه تئوری برای هر مرحله .

قلب یک گزارش آزمایش ، ارائه نتایج و بحث در مورد آن نتایج است .

در برخی قالب ها « نتایج » و « بحث » در دو قسمت جداگانه نوشته می شوند .

برای تصمیم در مورد جدا کردن یا ترکیب نتایج و بحث باید به موارد زیر توجه کرد :

آزمایش انجام شده و هدف از ارائه ی گزارش آن ، مواردی که استاد آزمایشگاه انتظار دارد و استفاده از قضاوت شخصی خودتان .

به عنوان مثال زمانی که برای فهمیدن نتیجه ی دوم ، نیاز به بحث در مورد نتیجه ی اول است ، این دو قسمت را ترکیب کنید ، اما زمانی که مناسب تر است پس از اعلام همه ی نتایج ، در مورد آن ها به طور کلی بحث کنید ، این قسمت ها را از هم جدا کنید .

موارد مهم در بحث در مورد نتایج :

مقایسه ی نتایج مورد انتظار و نتایج به دست آمده ، تحلیل نتایج به دست آمده و بیان استنباط های حاصل از آنها ، اشاره به خطاهای موجود در آزمایش ، توضیح مسائل براساس مفاهیم تئوری و مقایسه خطا وجود دارد ، تأثیر این خطاها در اعتبار نتایج آزمایش ، توضیح نتایج براساس مفاهیم تئوری و مقایسه نتایج با کارهای مشابه .

در گزارش های آزمایش طولانی ، اغلب بخشی با نام « نتیجه گیری » ظاهر می شود .

قسمت « نتایج و بحث » تنها در مورد نتیجه ی حاصل شده به طور جداگانه بحث می کند ؛ بخش «نتیجه گیری » با نگاهی فراگیر به کل آزمایش انجام گرفته در مورد نتایج حاصله بحث می کند .

عموما اهدافی که در اقدامی ذکر شد بررسی می شوند تا مشخص شود که آیا آزمایش موفقیت آمیز بوده است یا خیر .

در صورت عدم دریافت اهداف مورد انتظار ، باید در مورد اینکه چرا نتایج به صورتی که پیش بینی می شده به دست نیامد ،تحلیل هایی ارائه داد .

دقت کنید که در گزارش های کوتاه ، یا در گزارش هایی که قسمت « بحث » در آنها جدا از قسمت « نتایج » است ، اغلب قسمتی به نام « نتیجه گیری » نخواهید داشت.

در اغلب گزارش های آزمایش ، بخش « ضمایم » وجود دارد .

یک نمونه از ضمایم که در گزارش های آزمایش استفاده می شود .

اطلاعاتی را فراهم می کند که برای نشان دادن داخل متن ، بیش از حد جزئی هستند .

نمونه ی دیگری از ضمایم که اغلب در گزارش های آزمایش استفاده می شود ، اطلاعات حاشیه ای را ارائه می کند که به طور مستقیم با اهداف آزمایش در ارتباط نیستند .

چنانچه بخش به صورت صوری (formal) باشد . باید دارای قسمت های آغازین ، میانی و پایانی باشد .

به دلیل محدودیت زمانی ، ممکن است استاد آزمایشگاه اجازه دهد که از ضمایم غیر رسمی (informal) ، با اطلاعات محاسباتی و الحاقی استفاده گردد .

 

خواندن مقالات زیر نیز توصیه می شود:

روش نوشتن بحث و نتیجه گیری پایان نامه ارشد روانشناسی

نمونه فصل پنجم بحث ونتیجه گیری در پایان نامه روانشناسی