با مثال زیر نحوه نوشتن اجرای پژوهش یا گردآوری داده ها در فصل 3 پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی را خواهید آموخت.

گردآوری داده ها

مثال :

این تحقیق با استفاده از منابع متعددی از مستندات شامل پرسشنامه، گروهای متمرکز و مقالات دانشجویان انجام شده است.

این کار با توصیه یین (1994) نیز مطابقت داشت که می گفت از منابع متعدد مستنداتی استفاده کنید که بین سوالات و داده های جمع آوری شده و نتیجه گیری های صورت گرفته ارتباط برقرار می کند.

این مطالعه از یک روش کیفی گردآوری داده ها استفاده کرد که به محقق کمک می کرد انگیزه دانش آموزان آسیب پذیر کلاس نهم را که در کلاس های آنلاین ثبت نام کرده بودند، تحلیل کند و یافته های آن را به جامعه آماری مورد نظر تعمیم دهد.

پیش از شروع جمع آوری داده ها، موافقت نامه کتبی دال بر پشتیبانی از این تحثیق از دفتر مدیر حوزه تحصیلی و کمیته پشتیبانی از موضوعات انسانی دانشگاه ایالتی سام هوستون دریافت شد .

گردآوری داده های تحقیق از سه مرحله مجزا تشکیل شده بود.

 

مرحله اول :

مرحله اول جمع آوری داده ها، شامل توزیع پرسشنامه باز 10 سؤالی بین 24 مشارکت کننده دانش آموز کلاس نهمی می شد که آسیب پذیر بودند و هم در کلاس های اصلی و هم در کلاس های اختیاری آنلاین ثبت نام کرده بودند. همه پرسشنامه ها میان دانش آموزان در محوطه های آموزشگاهی مربوط به توزیع شد. دانش آموزان برای پاسخ به سؤالات، محدودیت زمانی نداشتند. خطوط قرار داده شده در پرسشنامه به دانش آموزان کمک می کرد که جواب دادن به سؤالات با لغات یا عبارات کم اجتناب کنند. دانش آموزان همه جاهای خالی تعبیه شده در پرسشنامه را با جواب هایشان پر کردند. از طریق این مرحله از جمع آوری داده ها، موضوعات جدیدی شناسایی شد و ایده ها و نگرش های دیگر نیز به صورت برجسته نشان داده شدند به طوری که آنها در مرحله دوم گردآوری داده ها گنجانده شدند. من پرسشنامه را در یکی از دبیرستان توزیع کردم و معلمان همکار نیز به طور داوطلبانه در دو دبیرستان دیگر، پرسشنامه ها را توزیع نمودند.

 

مرحله دوم :

مرحله دوم جمع آوری داده ها با چهار گروه متمرکز سر و کار داشت و هر یک از گروها متشکل از 6 دانش آموزی بودند که در درس های اصلی و اختیاری به مدت 9 ماه آموزش آنلاین دریافت کرده بودند. دانش آموزان شرکت کننده در گروه های متمرکز به سؤالاتی پاسخ دادند که بر اساس داده های جمع آوری شده در مرحله اول طراحی شده بودند. یک فضا و برنامه زمان بندی شده برای محقق فراهم شد تا گروه های متمرکز را در هر سه محیط آموزشگاهی اجرا کند. مصاحبه هر گروه متمرکز تقریباً 30 دقیقه به طول انجامید و مصاحبه هر گروه متمرکز با اجازه آزمودنی و والدینشان ضبط و یادداشت برداری شد. گروه متمرکز به این منظور اجرا شد که اطلاعاتی پیرامون درک دانش آموزان از تأثیر آموزش آنلاین بر انگیزه آنان گردآوری شود. در هر یک از گروه های متمرکز، محقق با مدیر دفتر مرکزی دیگری همراه بود که دانش آموزان مشارکت کننده او را نمی شناختند. این مرحله از جمع آوری داده ها، اعتبار داده های مرحله اول را تأیید کرد و به پیدایش اطلاعات اضافی دیگر نیز منتج شد. بوگدان و بیکلِن (1998) متوجه شدند که مصاحبه گروهی در کشاندن پای محقق به دنیای آزمودنی مفید واقع شده بود. در چنین وضعیتی، تعدادی از افراد با یکدیگر می نشینند و به صحبت کردن درباره موضوعات مورد علاقه شان تشویق می شوند. مصاحبه های گروهی به ویژه زمانی مفید واقع می شوند که بتوانند دیدگاه جوانان درباره مسئله خاصی را مورد مطالعه قرار دهند. جوانان زمانی به اظهار نظر بیشتر تشویق می شوند که دیگر هم سن و سالانشان نیز به آنها بپیوندند.

 

مرحله سوم :

مرحله سوم از جمع آوری داده ها در برگیرنده دو گروه متمرکز بود که متشکل از شش دانش آموزی بود که در هر مرحله قبلی شرکت کرده بودند.سؤالات مصاحبه ها بر اساس سؤالاتی طراحی شده بود که قبلاً برای اعتباربخشی پاسخ های آزمودنی پرسش شده بود. این مصاحبه های منتخب به بررسی اعضا و هم چنین به پاسخ های ارائه شده در آزمون دانش آموزان ارجاع داده بود که در هفته اول آموزش آنلاین از آنها به عمل آمده بود. این رویکرد از راهبرد « بررسی عضو» استفاده کرده بود، فرایندی که قضاوت آزمودنی تحقیق را درباره عبارت های گنجانده شده در گزارش تحقیق در بر می گیرد (Call,Borg& Gall,p.736). به دانش آموزان خلاصه مکتوبی از نتایج مراحل اول و دوم نشان داده شد. هم چنین، در خلال این مرحله، آزمودنی تشویق شدند که هر گونه اطلاعات مناسب را که بین داده ها وجود نداشت، اضافه کنند. در خلال تمامی مراحل گردآوری اطلاعات، هویت و محرمانگی دانش آموزان رعایت شد. اسامی و شماره دانش آموزی در هیچ کدام از اطلاعات خلاصه شده نیامد. توجه داشته باشید که چگونه اسلتر جزئیاتی از هر مرحله از جمع آوری داده ها را که در مطالعه کیفی اش به کار برده است، به طور کامل شرح می دهد. در ادامه قسمت جمع آوری داده های پایان نامه کمی اسکات برت (2000) آورده می شود که در آن از دو روش متفاوت گردآوری داده ها استفاده شده است: پیمایش پستی و آنلاین .

 

نمونه فصل سوم پایان نامه روانشناسی