در قسمت گردآوری داده های رساله یا پایان نامه، فعالیت های فیزیکی را که برای به دست آوردن داده ها از آزمودنی انجام داده اید به دقت شرح دهید.

مشخص کنید که چه گام هایی را پیش، حین و پس از جمع آوری داده ها برداشته اید.

پیش از جمع آوری داده ها، ضرورت دارد که ملزوماتی را فراهم کنید، موافقت آگاهانه آزمودنی را به دست آورید، پرسشنامه یا ابزارهای دیگر را تهیه کرده یا ایجاد نمایید، آزمودنی در تحقیق را از روی فهرست اسامی موجود انتخاب کنید، برای هر کدام از آزمودنی یک نامه الکترونیک ارسال نمایید، محققین یا دستیاران را آموزش دهید، یک بررسی مقدماتی و مطالعه اولیه انجام دهید و از رویه های کمیته علوم انسانی دانشگاه خود تبعیت کنید.

درباره کارهای انجام شده در حین جمع آوری داده ها موارد زیر را توضیح دهید:

آزمودنی چه کاری را انجام داده اند،

چه اقدامات مداخله گرانه ای انجام شده است،

چه ابزارهایی به کار رفته است،

چه دستورالعمل های دقیقی به هر یک از آزمودنی داده شده است،

چه زمان هایی بین فعالیت ها سپری شده است و داده ها چگونه گردآوری شده است.

زمانی که روش های جمع آوری داده ها پیچیده است و مستلزم اجرای گام های چندگانه در طی دوره های زمانی مختلف می باشد، ترسیم نمودار جریان که نشان دهنده روش ها به صورت تصویری است، می تواند برای خواننده بسیار مفید باشد.

بعد از جمع آوری داده ها، نحوه کسب اطلاعات از آزمودنی را شرح دهید.

به علاوه، این قسمت باید به اندازه کافی به تفصیل نوشته شود به طوری که محققان دیگر بتوانند در صورت نیاز این روش ها را در تحقیق خود به کار برند.

در ادامه مثال هایی از قسمت جمع آوری داده های پایان نامه های دانشجویان آورده می شود.

 

مثال:

مثال اول از پایان نامه دایان تراوتمن (2000) است و مدل گردآوری داده ها به روش ترکیبی (کمی و کیفی) را ارائه می دهد.

جمع آوری داده ها:

مثال :

در این تحقیق از روش شناسی (فصل سوم) کیفی و کمی گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شده است.

این دو روش به طورجداگانه توضیح داده خواهند شد.

کمی جمع آوری داده ها. در مرحله اولِ فرآیند جمع آوری داده های کمی یک نسخه از پرسشنامه اثربخشی سازمانی و رهبری برای تعداد 800 مشارکت کننده در نمونه ارسال شد تا نظریه رهبری هم افزایی مورد آزمون قرار گیرد.

نشانی آزمودنی از شرکت بازیابی داده های بازار (2000) دریافت شد که از 1 تا 800 شماره گذاری شده بود، و سپس پرسشنامه ها نیز طبق همین روش به ترتیب برای هر مشارکت کننده ای که توسط محقق شناسایی شده بود، کد گذاری شد.

فهرست جامعی از همه 800 مشارکت کننده در اختیار محقق قرار داشت و هر یک از پرسشنامه هایی که برمی گشت در آنجا ثبت می شد.

بر اساس این فهرست امکان پی گیری پرسشنامه ها و ارسال نامه برای کسانی که هنوز پاسخ نداده بودند وجود داشت و نیز برای انتخاب یک نمونه هدفمند به منظور انجام مصاحبه های تلفنی از این فهرست استفاده شد.

پس از انتخاب آزمودنی اعداد و فهرست ها معدوم شدند.

اولین بسته ارسالی برای پاسخ دهندگان شامل یک نامه که درباره تحقیق توضیح می داد، یک نسخه از پرسشنامه اثربخشی سازمانی و رهبری و هزینه تمبر برای بازگرداندن پاسخ نامه بود.

به پاسخ دهندگان دو هفته وقت داده شد تا پرسشنامه را بازگردانند و فقط 73 پرسشنامه از میان 800 پرسشنامه برگشت داده شد؛ به این معنی که نرخ بازگشت پرسشنامه 12/9 % بود.

یک کارت زرد رنگ برای افرادی که پرسشنامه ها را برنگردانده بودند ارسال شد و طی آن دو هفته دیگر به آنان وقت داده شد تا پرسشنامه را تکمیل کنند.

به دنبال دومین بسته ارسالی، تعدا 130 پرسشنامه با نرخ بازگشت 25/16 % برگشت داده شد.

در سومین و آخرین بسته ارسالی، یک نامه که اهمیت تحقیق را توضیح می داد با ضرب الاجل دو هفته ای دیگر و یک نسخه از پرسشنامه و هزینه پست بازگشت پاسخ نامه ارسال شد که منجر به بازگشت 243 پرسشنامه با نرخ برگشت 30 درصد گردید.

کیفی روش کیفی جمع آوری داده ها دربرگیرنده مصاحبه های تلفنی و پاسخ های باز به سؤالات بود و درباره OLEI اطلاعات بیشتری را فراهم می ساخت تا نظریه مربوط را اعتبار بخشی نماید.

مراحل زیر در مصاحبه تلفنی در نظر گرفته شده بود:

1 . دوازده اسم از هشت لیست مجزایی که متشکل از مدیران زن و مرد، معاونان مدیر، معاونان مدارس متوسطه و مدیران مدارس ابتدایی بود، انتخاب شد.

سطوح مدیریت به صورت زیر نشان داده شده بود:

2 مدیر (یک مرد منتخب از میان 71 مدیر مرد، یک زن منتخب از میان 75 مدیر زن)؛

2 معاون مدیر (یک مرد منتخب از میا 65 معاون مدیر مرد، یک زن منتخب از میان 70 معاون زن)؛

6 مدیر مدرسه متوسطه (4 مدیر مرد از میان 55 مدیر مرد و 2 مدیر زن از میان 62 مدیر زن انتخاب شدند)؛ و

2 مدیر مدرسه ابتدایی (یک مدیر مرد از بین 74 مدیر مرد و یک مدیر زن از میان 76 مدیر زن انتخاب شد).

 

2 . با این آزمودنی ارتباط تلفنی برقرار شد و از آنها پرسیده شد که آیا آنها در یک مصاحبه تلفنی درباره نظریه جدید شرکت خواهند کرد.

مدل و شرح مختصری از نظریه رهبری هم افزایی به همراه فرم های موافقت با انجام مصاحبه و درخواست وقت مناسب برای مصاحبه تلفنی برای آزمودنی به وسیله دورنگار ارسال شد.

 

3 . در طول انجام مصاحبه تلفنی از پاسخ دهندگان خواسته شد تا درک خود را از نظریه رهبری هم افزایی به همراه مثال های عملی بیان کنند. آزمودنی تشویق شدند تا مثال هایی از وضعیت ها، افراد و سازمان هایی که با ادراک خاص آنان از این نظریه هم خوانی دارند، ارائه کنند. تلاش بر این بود که مصاحبه به شکل یک محاوره غیر رسمی در بیاید. نقطه قوت روش محاوره ای غیر رسمی برای مصاحبه این است که به مصاحبه کننده اجازه می دهد تا بی اندازه پذیرای تفاوت های فردی و تغییرات باشد (Patton, 1987). یکی از مزیت های این نوع مصاحبه این است که برای ایجاد ارتباطات عمیق تر با شخص مورد مصاحبه، سؤالات می تواند شخصی سازی شود (Patton, 1987). مصاحبه ها ضبط و پیاده سازی شدند و زمان آنها تقریباً 10 تا 15 دقیقه به طول می انجامید.

 

4 . در نهایت، 243 پرسشنامه کاملاً تفکیک شدند تا آنهایی که به سؤالات باز درباره حوزه نظرات OLEI پاسخ داده بودند، مشخص شوند.

22 پرسشنامه ای که همراه با نظرات مفید پاسخ دهندگان عودت داده شده بودند به لحاظ جمعیت شناختی تفکیک شدند و افراد آن عبارت بودند از: 3 سرپرست زن و 4 سرپرست مرد؛ 3 معاون زن و یک معاون مرد؛ 3 مدیر مدرسه متوسطه زن و یک مدیر متوسطه مرد؛ و 6 مدیر مدرسه ابتدائی زن و یک مدیر مدرسه ابتدائی مرد.

توجه داشته باشید که چگونه تراوتمن بیشتر جزئیاتی را که باید در قسمت «جمع آوری داده» با استفاده از طرح تحقیق روش ترکیبی بیاید، شرح داد.

مثال بعدی، قسمت جمع آوری داده های تحقیق کیفی جون اسلَتِر (2001) است که در آن از چند منبع مختلف گردآوری داده ها طی سه مرحله مجزا استفاده شده است .